Diesel of LPG / Diesel en LPG!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2007 21:41 #1154849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
Dan is rijden op genever nog goedkoper ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2007 21:46 #1154850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic neee

Willem V. schreef : Euh meneer,
U rijdt diesel en LPG. Eens even rekenen............... dat wordt dus 180 euris per maand !

HULP brandstof
dus gelukkig alleen diesel.
 hoewel, met een Landrover is dat nog 180 euro

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2007 22:06 #1154854 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Getest
Hallo Mark

MSuidgeest schreef : Aardig ontwerp, maar is het ook goed getest met die extra inlaatklep. Want als dat inderdaad goed werkt, wordt het tijd dat dit standaard komt op alle verbrandingsmotoren.

Er wordt al een paar jaar aan gewerkt en getest. Er zijn zelfs al afspraken over serieproductie met een Aziatische fabrikant.

MSuidgeest schreef : Maar dat zal Shell weer niet leuk vinden ...

Precies! Doen ze er langer over voor ze door de olie heen zijn en hebben ze dus meer tijd om alternatieven te bedenken.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2007 13:13 #1155082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hulpbrandstof
Er wordt al uitgebreid geëxpirimenteerd met LPG als hulpbrandstof voor trucks. Cosmo trucks (DAF-dealer) bouwt dit in bij vrachtwagens, niet om meer vermogen of om een schonere verbranding, maar gewoon uit kostenbesparingsoogpunt. LPG is namelijk goedkoper dan diesel. Onlangs stond er een stuk over in Auto &amp; Motortechniek en dat zal binnenkort ook wel beschikbaar komen op de website (<a href=" www.amt.nl/ "> www.amt.nl , een hele interessante site, met veel informatie, ook uit de oude doos).
LPG is een hulpbrandstof, en daarom hoeft er bij die trucks ook niets te worden gewijzigd in de papieren. Dat is bij personenauto&#39;s dus hetzelfde, neem ik aan. Ik denk wel dat het even gaat duren voor je de meerprijs van een LPG-installatie hebt terugverdiend.
Rob

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2007 19:04 #1155269 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Diesel en LPG
Hallo allemaal,

Bedankt voor de rest van de Info. Het blijkt dus dat het verhaal over LPG en diesel al veel langer bestaat en dat er met name in de UK en de VS al lang mee wordt gereden. De firma Gasotronic was ik ook al tegengekomen. Zij leveren setjes vanaf E 2200,-- ex. Best een dure hobby dus. 
Ik weet nu wel op de sloop een 940 met een gasinstalatie te staan en ik denk dat ik eens ga kijken of ik die eruit kan halen voor weinig. (moet wel lukken want de eigenaar van die sloop is geen gasfan!).
Uit teksten op internet heb ik begrepen dat je twee dingen kan doen; vermogenswinst of zuiniger rijden.
Als je vermogenswinst wilt laat je de ingespoten hoeveelheid diesel hetzelfde en ga je gewoon ga bijmengen. Het gas zorgt ervoor dat het laatste restje diesel ook verbrand waar je je winst dus uit haalt (bovendien doet het gas ook nog wat)
Als je zuiniger wilt gaan rijden ga je je ingespoten hoeveelheid diesel terugschroeven en dat vervangen door gas. Hierdoor blijft je vermogen ongeveer hetzelfde, maar loopt je dieselverbruik terug.
Ik ben nu aan het knobbelen over een tijdelijk (test)systeempje waarmee ik kan gaan experimenteren. Ik zou voor het zuiniger rijden gaan want 122 pk vind ik prima en ik wil nog vele jaren van mijn auto genieten. Het zou mooi zijn als het me lukt de gasinstalatie vor een prikkie  mee te nemen.
Voor de RDW is het gas een hulpbrandstof en blijft de auto gewoon als diesel geregistreerd staan. Dus de belasting blijft hetzelfde. Ik weet alleen nog niet wat de verzekering ervan vind.

Gr, Bouke 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2007 19:27 #1155272 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gewicht
Hallo Bouke
De kans bestaat, dat de RDW na inbouw van de gasinstallatie de zaak wil keuren. Dan zou het kunnen, dat ze het gewicht van de wagen willen weten. Het zou dus zomaar kunnen, dat je naar een hogere wegenbelastingcategorie gaat vanwege het extra gewicht van de gastank.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2007 20:06 #1155277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gas en benzine
Als ik de bovenstaande redeneringen volg dan moet het ook mogelijk zijn om gas als hulpbrandstof bij benzine te gebruiken. of gaat de rdw dan wel moeilijk doen. wat is de definitie van hulpbrandstof. En zijn er beperkingen aan de mengverhouding?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2007 00:36 #1155331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine
helaas Leonardus.
Maar dan vind de belastingdienst en de rdw dat de benzine een hulp brandstof is.
Het werkt ook niet bij benzine omdat de benzine al volledig verbrand dus geen extra vermogen maar misschien wel een schonere verbranding omdat lpg heter verbrand dan benzine(plus minus 50 graden).
wil je meer vermogen uit je benzine dan moet je zuurstof bij mengen maar die setjes zijn er al in de vorm van de lachgas kitjes als ik me niet vergis.
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2007 12:39 #1155356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel en lpg
Leuk verhaal, altijd weer goed voor schitterende discussies. Maar helaas nog niet toegestaan in Nederland. Er rijden wel van deze combinaties in (vooral) range- en landrovertypes rond. Zoals je op hun site ziet, was dat al in 2001. IWEMA is een Docent motorvoertuigentechniek oid die ook interessante besparingsapparaatjes voor LPG heeft (wél legaal:-) Wij zullen af moeten wachten tot er een typegoedkeuring vrijkomt, als de vrachtwagentest lukt én aantrekkelijk genoeg is voor verschillende partijen. Dan is het nog de vraag hoe lang het gaat duren voor zoiets bij jouw lpginbouwer om de hoek te verkrijgen is.Tot het zover is elke eigenhandige modificatie aan het brandstofsysteem illegaal........... 
 Nog een leuk nieuwtje!! er zijn in Nederland 6500 roetfilters gemonteerd!! Hoera voor de overheidssubsidie? Dacht het niet!! 6000 exemplaren zijn door Volvo ingebouwd, gratis, waarna Volvo de achteraf subsidie regelde....dus hoera voor VOLVO
 (vanmorgen op BNR radio gehoord;-)
Greetz, Boy

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2007 10:39 #1160836 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic De Diesel - lpg update
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels mijn project-blokje aan het draaien en het is inmiddels ingebouwd in het frame. Het begint al echt een machine te worden. Omdat ik het blokje maar incidenteel zal draaien, heb ik ook de mogelijkheid om eens lekker te experimenteren met afstellingen, vervroegingen en alternatieve brandstoffen. Geen bi-fuel deze keer maar het wordt een MULTI -fuel!!!!  De motor heeft gelopen op de volgende brandstoffen:
- Diesel
- petroleum
- Zonnebloemolie
- Slaolie
- Afgewerkte (wel gefilterde) ATF olie
- Terpetine
- Gecombineerd met ATF, propaangas 
Gisteren heb ik de eerste voorzichtige experimenten met gastoevoeging in de luchtinlaat gedaan. Eigenlijk heel erg simpel. Gewoon een slang aangesloten op een brandertje (je weet wel, zoeen die je voor het solderen van koperen leidingen gebruikt) en de slang in de luchtinlaat gehangen. Het voordeel van deze opstelling is dat je in ieder geval niet teveel gas bijmengt en dat je het gas voorgemengt met lucht kan aanbieden, maar ook puur.
Het resultaat bij warme motor is een toerental verhoging. Ik heb hierna voorzichtig de hoeveelheid diesel wat teruggeschroefd en het motortje bleef prima lopen. Het valt me op dat als je dikkere brandstoffen bebruikt ( de diverse olie&#39;s), de motor beter loopt als je de vervroeging wat eerder zet. De motor heeft dan net wat meer tijd om tot voledige verbranding te komen. Wat me verder opviel is dat als je gas gaat toevoegen, de vervroeging weer wat later gezet kan worden.
Mijn theorie is nu dat de motor prima kan lopen op een combinatie van plantaardige olie gecombineert met gas, alles met een normale vervroeging.  Dit ga ik de komende tijd wat verder onderzoeken.

Groetjes Bouke,
Die lekker door blijft experimenteren 

Moderators: Jerry Stam