Trillen 960

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2006 23:31 #1151407 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Rubbers?
Mijn 960 geeft geen bonk op drempels, trilt niet sterker bij het afremmen en zoekerig gedrag herken ik ook niet. Wel kraakt ze op drempels wanneer het kouder is dan ongeveer 10 graden Celcius en ze nog niet warmgereden is. Waarschijnlijk zijn de stabilisatorstang rubbers hier schuldig aan. Maar dat kan natuurlijk ook aan andere rubbers liggen, of andere rubbers kunnen ook rot zijn.
Ik herken het dus niet helemaal, maar de rubbers van de voorwielophanging (en de ophanging zelf) zijn zeker een punt om op te letten, temeer omdat de trilling het sterkst voelbaar is in het stuur.

Het rubber van het tussenlager is ook een goed punt om te checken. Maar de trilling is niet bij bepaalde snelheden voelbaar. Het wordt sterker, naarmate de snelheid hoger wordt.

Maar hoe kan die trilling nu spontaan afnemen (niet tijdens de rit, maar wel t.o.v. vorige week, terwijl ik me er steeds meer aan begin te ergeren en er ook steeds meer op let)?
Een slag in je velg, slechte balancering, e.d. voel je constant en worden niet spontaan minder, hoogstens erger.
Bij rubber kan ik me voorstellen dat ze soms soepeler zijn en de andere keer weer stugger, dus dat de trilling daardoor ook afneemt of toeneemt. Of is dit verkeerd gedacht?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2007 17:23 #1152900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussenstand
voor wat betreft mijn trillen/groemen:
wielen op de auto gebalanceerd, rijdt véél beter! Vóór zijn alle problemen opgelost. Het 'roemen' blijft en dat is vrijwel zeker de aandrijfas. Hij sluit maar op één manier goed op elkaar terwijl dit te verdraaien zou moeten zijn om balans te creëren. Verdere vorderingen meld ik later.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2007 17:54 #1152902 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Ook een update
Die van mij trilt ook veel minder. Maar dat deed ie spontaan al tussen het 'normale' balanceren en balanceren met de wielen aan de auto ook al. Het is wel nog iets beter geworden.
Toch is het nog niet helemaal top, maar er valt nu voorlopig mee te leven. Nu voel ik het eigenlijk alleen nog bij hogere snelheden. 
Wat ook opvalt is dat met nat weer (zoals de afgelopen dagen) het trillen minder lijkt (of is?). 
De kraak op drempels is ook bijna weg.  Alleen de rubbers smeren was voldoende (van de stabi voor).
Verder heb ik het vermoeden dat een keer de schokbrekers vervangen ook geen kwaad kan. Vooral achter worden ze wat slap.  Kan ik daarvoor het beste de originele Sachs nemen, of zijn er betere? Ik wil dan graag comfortabele schokbrekers, die vooral korte oneffenheden wel wat beter zouden mogen filteren dan nu het geval is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2007 11:42 #1153076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remschijven
Ik denk dat 1 van je voorste remschijven of allebij iets krom zijn.
Dit kan gebeurt zijn met een keer hard remmen en daarna de voet op de rem gehouden toen de auto stilstond.
Het kan zijn dat het wat minder word na verloop van tijd.
Krik de auto voor eens op en draai eens met de hand aan het wiel en voel of ze makkelijk draaien of dat ze af en toe aanlopen op de rem.
Controleer meteen de wiellagerspeling, dit kan ook een vreemd trillen in het stuur geven.
Ik heb op de 740 een keer een verkeerd voorwiellager gemonteerd en die paste voor mijn gevoel prima.
Helaas draaide het hele lager af en toe om de as en dat gaf die vreemde triling.
Dat is trouwens door de leveracier van dat lager heel erg netjes opgelost moet ik zeggen.
Ps als jou volvo een tereinwagen was geweest zou ik zeggen er zit modder in je band maar dat lijkt me nu stug.
Mvg Jerry.

Moderators: Jerry Stam