Trillen 960
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Bij 80 km/u is het een lichte trilling met een hoge frequentie. Net alsof je over een slechte klinkerweg rijdt (met gepaste snelheid, dus niet met 80 km/u). Dit is vooral voelbaar in het stuur, maar ook in de rest van de auto.
Naarmate de snelheid hoger wordt, wordt de trilling sterker en laagfrequenter. Bij 110/120 km/u kun je het stuur zien trillen, als je deze losjes vast hebt. De trilling is ook weer voelbaar in de rest van de auto.
Bij het remmen of accelereren is de trilling niet anders dan bij constante snelheid.
De auto stuurt verder normaal en gaat ook netjes rechtuit als je het stuur loslaat. De auto is afgelopen maart een keer uitgelijnd, dus dat mag normaliter geen probleem zijn.
Banden en wielen zijn ook niet de oorzaak, omdat de trilling er was met de zomerbanden en nu ook nog (precies hetzelfde) met nieuwe winterbanden en andere velgen. Balanceren is ook al meerdere keren gedaan door verschillende bedrijven (1x bandenshop en 1x Volvo dealer).
Verder maakt toerental niets uit. Of de motor stationair draait in zijn vrij, of gewoon voor de aandrijving zorgt, de trilling blijft hetzelfde. De motor loopt ook normaal en trilt ook niet meer dan normaal, bij stilstand.
Waar ik nu aan denk zijn de remschijven/remmen (remschijven voor zijn eind augustus vervangen, achter zouden ze iets krom zijn), iets in de wielophanging, of in de aandrijving. Maar wat kan het (nog meer) zijn?
En hoe kom ik daar achter?
De Volvo dealer wilde (als vervolgstap, voordat ze verder gaan zoeken) de boel laten balanceren aan de auto. Ik zie daar eigenlijk niet echt een oplossing in, maar misschien vergis ik me?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laat de kogels van je spoorstangen eens op speling controleren, bij mij was bij 2 auto's de kogel onder de stofhoes licht verroest en had speling, allebei aan de bijrijderskant aan de kant van het stuurhuis.
Dit gaf hetzelfde resultaat qua trillingen. Ook sleten de banden aan de buitenranden scheef af terwijl in het midden het profiel nog goed was.
Groetjes,
Ad
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Zoals je het beschrijft zou ik het volgende controleren;
1) Balanceren wielen
2) Controle slijtage stuurkogels; Fuseekogels en uitlijning
3) Remklauwen gangbaar maken, Schijven ontvetten met Thinner
4) Controleren of de schijven "schoon" zijn gemonteerd.
Ik heb in het verleden redelijk wat aan bmw moteren gesleuteld en wat daar wel eens voorkwam bij het vervangen van de schijven, was dat er rommel/zand ofzo tussen het pasvlak van de schijf en het wiel kwam. Resultaat: een slingerend wiel zonder een kromme schijf te hebben. Goed schoonmaken, corrosie wegborstelen en het liep weer als nieuw.
gr. bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij inspectie blijkt dat de aandrijfstang (heetdatzo?) wellicht uit balans is door niet-haakse montage.
De garage gaat dat over een paar weken fixen en wat ze ook gaan proberen is balanseren terwijl de wielen op de auto zitten.
Ik laat je het resultaat weten.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Wat me opvalt is dat het trillen de laatste tijd is afgenomen. Vooral bij 110 km/u is de trilling minder en lijkt deze meer op wat ik bij 80km/u had. Eerst zag ik echt het stuur van links naar rechts bewegen, maar nu zie ik nauwelijks nog iets. Te voelen is het echter wel en ook nog steeds in de hele auto. Ik kan geen oorzaak aanwijzen voor het spontaan afnemen van de trilling, misschien jullie?
Verder wordt ze aanstaande dinsdag gebalanceerd met de wielen aan de auto, om onbalans als oorzaak zeker uit te sluiten. Ik zal ook meteen laten kijken naar de door jullie genoemde punten. Het resultaat laat ik uiteraard weten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou inderdaad zoals hierboven genoemd is het ophanglager nakijken vd aandrijfas!!
Zou me er niet over verbazen als die de boosdoener is,als het rubber versleten is krijg je onbalans met een trilling die je door de hele auto voelt!
Suc6
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kun je wellicht <a href="/?q=node/5143" target="_blank">hier nog iets mee</a> ?bouke maas schreef : Zoals je het beschrijft zou ik het volgende controleren;
1) Balanceren wielen
2) Controle slijtage stuurkogels; Fuseekogels en uitlijning
Mijn voortrein trilde ook bij afremmen, op de momenten die jij beschrijft, maar die zijn grotendeels verholpen.
Tevens is die lelijke bonk verdwenen, die je hoort als je een drempel over rijdt.
Punt is denk ik het feit dat door het verslijten van de reactiestangrubbers de uitlijning inderdaad niet klopt, wat "zoeken" tot gevolg heeft. Dat is bij mij nu weg.
Uitlijnen met rotte rubbers is geen handige zet, dus kijk er vooraf even naar.Het schijnt dat ze het allemaal krijgen vroeg of laat, maar met een jaar 12 mag je er toch echt wel serieus aan gaan denken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
uitlijnen en balanceren is een ambacht. Ik heb al heel wat prutswerk gezien. soms is bv een wiel op zich wel goed in balans maar blijkt er een productiefout in een band te zitten. Of de velg heeft een hoogteslag of een slinger of zit er een dikke laag modder aan de binnenkant van de velg...en wordt die vrolijk meegebalanceerd... of is de velgmaat verkeerd ingegeven op het balanceer apparaat. Dan kan alles wel op 0 staan na afloop maar in balans is ie echt niet.
Uitlijnen is nog lastiger, zeker als je een 740/960/S/V90 met onafhankelijke achteras hebt. dan is 2-wiel uitlijnen aan de voorkant alleen niet genoeg en moet je een goede 4-wiel uitlijning laten doen.

- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik had recent ook een 'bonk'-achtig geluid/gevoel bij stijle drempels, en dat bleek inderdaad een draagarmrubber te zijn. Gelijk beide kanten laten vervangen, rubbers ong. 10 Euro per stuk plus uurtje werk.Baseman schreef : Tevens is die lelijke bonk verdwenen, die je hoort als je een drempel over rijdt.