sper differentieel
- V700 register
- Nieuw lid
-
En verder is een LSD ook al heel goed op normaal en nat wegdek... we hebben geen jeeps... die op een boel bezemstelen staan te spinnen
Een LSD heeft echt wel nut, alleen is een locker een principe dat ''lomper'' is (en daardoor geschkter voor bepaalde condities)
Ik weet niet hoe het is om een locker te hebben als je een spinnend binnenwiel hebt in een bocht wanneer deze er ineens inslaat, een LSD is minder agressief.
Ik ben van plan ook ''iets'' in de achteras te plaatsen, wat weet ik nog niet. keuze genoeg
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wel.flip_21 schreef : Ik weet niet hoe het is om een locker te hebben als je een spinnend binnenwiel hebt in een bocht wanneer deze er ineens inslaat, een LSD is minder agressief.
Je voelt een soort klap in de aandrijving waneer de sper pakt bij onze Volvo's. In een bocht is dat niet geweldig want de auto wil dan RECHTDOOR! Echt waar. Een "locker" zoals je dat noemt is ideaal als je vast in de sneeuw of op nat gras of in zand staat waar je niet wegkomt. En nog een puntje: de sper komt er past uit wanneer je gas weer loslaat; eenmaal gelocked blijft de sper in maar daar kom je snel genoeg achter omdat de wagen van achteren duwt en sturen vreemd gaat. Ik zou de sper/locker onder mijn 960 niet meer willen missen echter. Het is echt heel fijn op gladde ondergrond zoals nat gras en sneeuw.
In het verleden heb ik ooit een landbouwtractor gereden waarvan deze na zwaar werk met sperdifferentieel ingeschakeld KENNELIJK niet meer uit de sper kwam. Bij een bocht en een lading met wel 20 ton ging te trekker gewoon rechtdoor. Ik kreeg een hartverzakking.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt dit nog veranderen door de gewichtjes lichter te maken in het diff. (Schijnt he)
Verder een duidelijk toelichting, nu nog iemand die ervaring heeft met een LSD!
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de sper ingeschakeld is in een bocht kun je niet sturen, ook onze Volvo's niet met gas er op. Als je gas losneemt valt hij af en zeker met het lage koppel van de motor kun je weer redelijk sturen. Het is ideaal voor een gladde ondergrond om redelijk gemakkelijk weg te komen.
NB: die trekker waar ik het over had bleef zijn sper aanhouden, ook bij gas los (mechanische handbediening die ergens bleef hangen in de aandrijflijn). Alles liep wel goed af destijds gelukkig.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik rij al jaren 4x4 en heb ;

in landcruiser #1 een limited slip achteraan, kan je altijd sturen
in landcruiser #2 een limited slip vooraan (maar die doet met uitgeschakelde vrijloopnaven voor niets op de baan) en een 100% sper achteraan die NIET uitspringt
gewoon rijden in de 2 gevallen

de eaton in de 940se is nog nooit blijven opstaan boven de 40/45 per uur
vertrekken, schakelen en weg sper....
in alle andere gevallen is er een defect of werd er aan de sper geknoeid (bvb om hem niet te laten uitspringen)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Stel je rijdt in de tweede versnelling met 30, trapt het gas in, locker schakelt in, en je schakelt vervolgens bij 80 ofzo. Dacht dat tenminste...
Zeker als je meer vermogen hebt is het handig een sper te hebben dat het na 40 km/h ook nog inschakelt.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar met welke 7 of 9 seire schakel je pas aan 80 van 2 naar 3 ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
eenmaal gelockt blijft de G80 locken totdat er geen koppel meer op komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-