Inzakken: V90 doet wedstrijdje met CX
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ondank splinternieuwe Nivomats, zakt mijn V90 van achter behoorlijk in als hij een tijdje (ook minder dan een dag) voor de deur staat en doet daarmee niet onder voor mijn oude Citro�«n. Zeker als hij beladen is, vind ik het niet kunnen want een trekhaak van een slechtinparkeerder gaat rechtstreeks mijn achterklep in.
Het lijkt een bekend probleem? Of moet de achterkant toch gewoon recht blijven staan met nieuwe Nivomats? Ik lees op het forum over andere veren als oplossing, wat doet dat met het comfort? Veel stugger hoeft het van mij niet namelijk.
Gr. Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dag Martijn,
die nivomats doen niets wanneer je stil staat. Die beginnen pas de auto omhoog te krikken wanneer je ca. 30 meter gereden hebt. De nivomats reageren nl. op bewegingen van de auto. Dus, ik denk dat ipv nieuwe nivomats, er misschien nieuwe veren in moeten, als je auto geparkeerd doorzakt terwijl er niets heel erg zwaars in je koffer zit. Maar, wacht voor alle zekerheid nog even op andere commentaren, want ik ben niet zo zeker van mijn idee.
Succes!
Koen
1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW71-transmissie - 189d km De betaalbare Limousine!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als ze echt splinter nieuw zijn, zou het kunnen dat je de verkeerde nivomats gekregen hebt. Voor een lichtere auto dus. Want een nieuwe nivomat mag niet inzakken als de auto niet beladen is. En als het goed is gaan die krengen 200.000 km mee.
Groetjes
Mathy (die er nogsteeds niet helemaal uit is, of ie ze nu wel of niet heeft)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Martijn,
Inzakken...dat heb ik ook bij mijn in juni jl. aangeschafte 960 estate. En ik ben het met je eens, het ziet er niet desVolvo's uit. Mijn nivomats brengen echter na een stukje rijden, ongeacht de aanwezige belading, (net op vakantie geweest, 5 personen plus bagage) de auto omhoog. Wanneer ik na een dag staan, en dan hangt de auto zichtbaar achterover op de trekhaak ga staan en de auto op en neer doe veren, gaan de nivomats na ca. 10 keer in en uit veren voldoende omhoog.
De veren van de nivomats vormen een geheel met de schokbreker en zijn naar mijn idee niet apart te vervangen. Wel is er hier op het forum al vaak geadviseerd bij versleten nivomats (duur) als goedkoop alternatief zware veren en gewone schokbrekers te monteren. Ik weet echter niet of dat ook bij het type multilink achteras met de dwarsveer kan.
Groet, Hans van Oostveen Lidnr 54
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad, na een blokje rijden, staat de boel weer zo goed als recht (optisch lijkt het alsof voor nog steeds ietsje te hoog staat, ligt vast gaan mij) naar na een middagje voor de deur, zakt de boel weer in en vormt ze samen met de CX een lachwekkend straatbeeld. Bovendien is het niet mogelijk de auto achteruit in een dwarsparkeerplek te zetten omdat dan de trekhaak de stoep raakt bij het wegrijden de volgende ochtend (al bij het in D zetten van de automaat), iets wat bij de CX opgelost wordt door te starten en een paar seconden te wachten... De Nivomats zijn nog geen 600 km oud maar met de vorige Nivomats was het probleem eender. Ik heb ze laten vervangen omdat er eentje lek was en hoopte dat daarmee het hoogteverschil ook meteen opgelost zou zijn. Mijn oude 780 hing ook wel wat maar dat viel minder op. Maar ik liep gister in Nijmegen langs een mooie zgrijze 960 estate uit '95 en die had het gewoon niet (met koude gril)!
Ok, check 1, ik ga garage bellen of de goeie eronder zitten. Als het antwoord ja is (hoe check ik dat zelf?), is er een optie om dit toch op te lossen met behoud van nieuwe Nivomats (het rijdt namelijk wel erg goed!)?
<sup>Martijn (lidnr 577, V90<font size="2">-B6304F2</font>)</sup>
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Misschien een dom idee, maar ik spui hem toch maar even: Zijn de nivomaten wel goed gemonteerd? Ik weet niet of je ze op de kop erin <u>kunt</u> zetten, maar als dat kan, is dat misschien de oorzaak.
Heeft iemand misschien een opengewerkte tekening van een nivomat?
Groetjes
Mathy
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Volg het vraagteken en het antwoord volgt vanzelf. Uiteindelijk kom je bij een PDF uit, daar staat de opengewerkte tekening in.Mathy schreef : Hallo Martijn, Volvisti
Misschien een dom idee, maar ik spui hem toch maar even: Zijn de nivomaten wel goed gemonteerd? Ik weet niet of je ze op de kop erin <u>kunt</u> zetten, maar als dat kan, is dat misschien de oorzaak. Heeft iemand misschien een opengewerkte tekening van een nivomat?
Groetjes
Mathy
Willem V.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Moet er nog normale schokbrekers onderzetten, dan zal ie wel goed komen.
Een ander experiment kan ik ook nog doen; nieuwe veer (voor nivo's) en nieuwe rubbers met nivo's. Maar ja, tijd tijd......
Joost.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Hallo Martijn,
ik lees net je draadje over nivomats, maar dit is absoluut niet goed. Ik heb vele jaren met nivomats onder mijn 940 estate gereden en onder mijn eerste S90 zaten ze ook, evenals onder mijn huidige S90. Ik heb altijd een hoop zware troep in mijn auto liggen waaronder een complete gereedschapsset en een gasketel van 100!! liter en geen van mijn auto's met nivomats hebben dit gedrag vertoond. In de 940 zelfs niet na 200000 km. Je kon wel merken dat ze minder strak reden maar van inzakken tijdens het staan was geen enkele sprake. Er moet dus wat aan de hand zijn. Heb je er wel originele nivomats onder laten zetten ( via de dealer) of zijn het exemplaren uit de soms wat duistere universele handel? Ik kan me niet voorstellen dat het de veer is. De S en V90 heeft nl. een overdwarsliggende kunststofveer en niet zoals de 940 twee schroefveren. Je auto is tenslotte net RDW gekeurd en een gebroken bladveer hadden ze daar gegarandeerd opgemerkt. Dus ik houd het voorlopig toch op een probleem met de nivomats zelf. Veel succes bij de zoektocht.
Groeten, Jan
Life is too short for bad cigars
- Marco
- Nieuw lid
-
Dus rubberhoes aan de bovenkant, dikke metalen schacht naar onderen gericht. De set bevat een linker en rechter versie, de pijltjes op de metalen schacht moeten naar buiten wijzen. Dit past bij de modellen van voor �´94 niet zondermeer en er is in de meegeleverde handleiding de benodigde aanpassing beschreven. Dit laatste geldt niet voor jouw model, past in �©�©n keer.
Even door de knie�«n dus, dan weten we het zeker.
De kunststof bladveer hoeft mijns inziens niet vervangen te worden. Er is wel een ander, stugger type leverbaar (bruin ipv groen) maar dit wordt gemonteerd icm de originele wegliggingset.