koeling
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Ik heb een 940 sedan B200FT automaat en dat is inclusief automaat-warmtewisselaar in de koelwaterradiator. Dus als de bakolie heet is, wordt deze gekoeld door het koelwater en als de motor nog koud is, warmt de olie het koelwater op.</font>
<font face="Tahoma">Maar inderdaad heb ik een extra automaatkoeler in de auto. Zelf gekocht en gemonteerd. Kijk maar op <a href="index.php?q=node/7153">index.php?q=node/7153</a> .</font>
<font face="Tahoma">Je hebt natuurlijk gelijk dat deze "extra" warmte ook via de koelradiator gaat. Maar Volvo heeft de eigenschap dat auto's in de zomer goed koelen en in de winter goed verwarmen IN de auto ( ECC dan ). En dat zie je dus aan het formaat van de koelende onderdelen.</font>
<font face="Tahoma"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
Mark I
</font>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
die worden dan echt schoon gemaakt met een zeep en ook wordt de motor door gespoelt.
en al lijken ze niet vuil er zit altijd troep in en aan.
als dat teveel werk is voor je moet je dit eens doen heb ik ook gedaan, gril er uit halen radiator goed nat maken en dan water met dreft er van voor in spuiten daarna met de tuinslang weer door spoelen.
komt zeker veel uit.
succes harm
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href="index.php?q=node/1684">index.php?q=node/1684</a>Paul schreef : Heeft de nodige reparaties gekost. Zie topic "nog niet uit het bos" In feite is het koelsysteem een gesloten systeem dus moet er een lekkage zitten....
<a href=" www.volvorider.web-log.nl/ "> www.volvorider.web-log.nl
- V700 register
- Nieuw lid
-
En over het schoonmaken en spoelen van de radiateur en motor om de twee jaar, lijkt me alleen zinvol als je net zo veel kilometers draait als een vrachtwagen.
Maar de tip over het uitwendig schoonmaken vind ik een goeie en ga ik van de week ook even zo doen, kijk maar eens wat een vliegen je schept met een ritje over de afsluitdijk.
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
en daar gaat het om, en ja waar woon je ergens waar het veel stuift of niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En het werd steeds erger. zelfs zo erg dat ik met een bijna kokende motor voor de gothard stond. dat ging nog net goed toen.
Maar na het vervangen van mijn radiateur is het weer weg. Was gewoon een kwestie van slijtage.
Groeten,
+++t blijft behelpen+++
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ha Paul,Paul schreef :
<a href="index.php?q=node/1684">index.php?q=node/1684</a>Paul schreef : Heeft de nodige reparaties gekost. Zie topic "nog niet uit het bos" In feite is het koelsysteem een gesloten systeem dus moet er een lekkage zitten....
<a href=" www.volvorider.web-log.nl/ "> www.volvorider.web-log.nl
Ik heb het gelezen. Een indrukwekkend verhaal, ik hoop dat het bij mij eenvoudiger is, maar we zullen zien. Inmiddels olie en koelvloeistof bijgevuld. Ik ga binnenkort maar eens naar de garage, en de sleuteldag kan me ook niet snel genoeg komen.....Bedankt voor de info. Wordt vervolgd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
als er veel met alleen water in het koelsysteem is rond gereden kan het koelblok in de radiateur gaan verkalken, zelfs zo erg dat het kalk de doorstroming in het koelblok hindert. Als er kanaaltjes in het koelblok dichtkoeken met kalk dan is er geen doorstroming meer en dus ook geen koeling.
Verder: sommige (ik meen groene) expansievatdoppen lekken nogal makkelijk door het overdrukventieltje dat in de dop zit, deze kunnen niet genoeg druk houden. Koop eens een nieuwere zwarte. Die houden wel druk, zelfs in een opgevoerde LPG-turbo.
Het koelsyteem is van het type druksysteem. D.w.z. dat het systeem werkt op basis van overdruk, overdruk werkt kookpunt verhogend. Hierdoor kan de motor bv probleemloos draaien met koelvloeistof in de kop van 104C. Zonder een kokende motor.
De hogere temperatuur in de kop verhoogt de thermische efficiency van de motor.
Soms komt het ook voor dat het pompwiel van de waterpomp weg is gecorrodeerd of is beschadigd, in dat geval kan de pomp niet genoeg debiet leveren en is de stroming door de radiateur te weinig om genoeg te koelen. De hele motortemp loopt dan op, vooral bij hogere belasting of weinig rijwind.
andere mogelijke lekkagepunten:
- de plek waar de waterpomp en de buis naar de verwarming op elkaar aansluiten, hier zit een rubber seal die wel eens wil lekken.
- Er zit ook een rubber seal tussen cilinderkop en waterpomp, deze wil ook nog wel eens lekken als er te weinig spanning is meegegeven aan de waterpomp (bij montage moet je die tijdens het vastzetten met enige kracht (klein hefboompje gebruiken) naar boven tegen de kop duwen, pas dan kan de seal ook afdichten, de montagegaten van de waterpomp geven je die ruimte om dat te doen.).
- als de waterpomp onderuit het pompaslager lekt: waterpompkeerring kapot > pomp vervangen.
- Nog een bekend punt: de verwarmingskraan van de kachelradiateur (onder het dashboard) als deze lekt heb je natte vloerbedekking in de auto
- als je echt pech hebt kan het zijn dat je een zwetende koppakking hebt, helaas is het zo dat de metalen sealring van de koppakking steeds vlak langs de koelkanalen van de kop gaan, als deze koelkanaalgaten zijn uitgecorrodeerd is het sealende vlak van de koppakking wel erg klein geworden en zal moeilijk druk kunnen houden. Vaak is wel aan de kleur van de bougies (of liever de verschillen ertussen) te zien in welke cilinder het lek zit. Als je een doorslag hebt van koelsysteem naar oliesysteem dan zal je witte smurry aantreffen in de olie, aan de dipstick, onder het klepdeksel, aan de olievuldop.