trillingen bij 130/140 km/u

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2006 12:49 #1142437 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Trillingen

Kun je de trillingen misschien wat beter omschrijven? Je hebt het ook over trillingen in het stuur. Dat moet je het toch vaak zoeken in alles wat direct met de stuurinrichting te maken heeft.
Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2006 12:52 #1142439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sowieso eerst eens

sowieso eerst eens bekijken, voelen of alles in de aandrijflijn vanaf de bak naar achteren wel goed vast zit:
wielmoeren, aandrijfaskroonmoer, bevestiging aandrijfas/cardan aan de flensen van het diff en aan wielzijde.
met het wiel vrij van de grond en bak in vrij: voelen of de kruiskoppelingen nog soepel zonder mechanische haperingen en bijgeluiden meedraaien.
De kruiskoppelingen in de aandrijfassen eens met de hand beoordelen op speling door het wiel te remmen en tegelijk de cardan eens vooruit/achteruit te proberen te bewegen, als er speling zit in de kruiskoppelingen kan je dat zien en voelen.
als je naast trillingen ook een rauw dreunen bijgeluid hoort is de kans groot dat het een lager is (cardanastussenlager, wiellager, difflager) of de tandwielen in het diff (jankend geluid dat toeneemt en hoger van toon wordt met de snelheid)
Moeilijk diagnose te stellen zonder echt de auto op een brug/krik te hebben staan.
grt
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2006 00:25 #1142476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ga er mee aan de gang

Met deze tips ga ik aan de gang.
Ik laat nog wel even weten wat er uit gekomen is
Alvast bedankt voor het meedenken

Andor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 23:36 #1142681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Instructieboekje

Ik was vandaag even in het insructieboekje aan het bladeren en mijn ogen vielen op het onderdeel "Trillingen op het stuur".
Daar stonden twee mogelijkheden, nl. Wielen uitbalanceren en/of het oliepeil van de stuurbekrachtiging eens nazien. Mischien ligt het daaraan?
Ik heb het boekje in mijn cabine laten liggen deze avond, anders gaf ik het paginanummer door.
Groetjes, Hugo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 01:40 #1142693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 opties
Ik heb uit ervaring 2 opties voor trillingen;

1 controleer de speling op het de uitgaande as van de automaat, en of er eventueel olielekkage is. De speling veroorzaakt trillingen door de hele auto en verdwijnt even als je voorzichtig het gas loslaat (zodat je niet optrekt of afremt op de motor)

2 Trillingen duidelijk voelbaar in het stuur (vaak in combinatie met scheef wegslijtenden voorbanden, de buitenrand is versleten, in het midden nog profiel). 1 van de stuurkogels heeft dan speling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2006 17:19 #1142974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trilt het nog steeds?

IK had ook van alles geprobeert. Nieuwe schijven, rubbers vervangen, 2 keer latyen balanceren bij de welbekende fastfitters. Mijn oplossing: balanceren bij de dealer. Perfect. Waar het aan ligt weet ik niet. Ik kijk altijd mee en altijd geeft het apparaat aan dat het goed is. Misschien toch betere balanceermachines of beter onderhoud. In ieder geval rij ik nu lekker trillingvrij. Ik hoop dat het bij jou ook zo simpel is.
Rob uit Spijkenisse

Moderators: Jerry Stam