resultaat na inbouw mbc

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2006 20:42 #1141094 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vervangen?
Hallo Jan

JanV schreef : De meeste WGA's zijn afstelbaar in de stang, je kan de stang inkorten of verlengen om de voorspanning op de veer respectievelijk te verhogen of te verlagen. Helaas heeft de WGA van de LPT dat niet. (die van de HPT en de TD wel)

Even puur uit interesse een vraag (voor mijn B234F heeft Volvo namelijk nooit een turbo op de markt gebracht): Zou je dat stangetje van de HPT en/of de TD op een LPT kunnen schroeven?

Groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2006 21:22 #1141097 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Mark, het effect van een

JanV schreef : Mark,
het effect van een te slappe WGA is dat de turbo-druk te laat en te langzaam oploopt. De WG zal immers te vroeg open gaan waarbij boost wegvloeit in de uitlaat.
De meeste WGA's zijn afstelbaar in de stang, je kan de stang inkorten of verlengen om de voorspanning op de veer respectievelijk te verhogen of te verlagen. Helaas heeft de WGA van de LPT dat niet. (die van de HPT en de TD wel) Om toch meer voorspanning te creeren kan je tussen de WGA en het turbohuis bij ieder bout een ring plaatsen, het kannetje van de WGA komt daardoor t.o.v de gesloten WG een stukje verder ervan af, hoe dikker hoe meer voorspanning er op komt. Zelf zou ik niet dikker gaan dan 1mm aan ringen. Maak je ze te dik dan zal je meer last krijgen van boostpieken. Probeer het gewoon eens uit, het is echt super simple te doen, de WGA-stang hoeft niet eens los van, gewoon de 2 boutjes los, WGA aantrekken, ring er tussen, bout door de gaten en weer vastzetten.

daarnet heb ik de restricties in de airbox verminderd door de 2 extra openingen te maken, maar het effect was helaas nihil. Het membraan in de CBV heb ik goed bekeken en geen rare dingen gezien en de CBV hoor je inderdaad goed afblazen bij gas los.
Ik heb zelf het idee dat de waste gate niet goed sluit, dus wilde ik de ringetjes gaan plaatsen. Helaas kreeg ik de bouten niet los met mijn gamma dopsleutelsetje, dit weekend maar even met kruipolie proberen.
Ik denk dat ik nog niet de volledige boost ervaar zoals door een aantal mensen hier op het forum aangegeven. De auto is inderdaad een stuk vlotter geworden, maar om nou te zeggen dat ik echt een behoorlijke stoot in de rug krijg of mijn vriendin er niet meer in durf te laten rijden ;-) is een ander verhaal. Blijft allemaal natuurlijk subjectief zonder vergelijkingsmateriaal.
Ben erg benieuwd wat ik nog ga bereiken met meer voorspanning op de waste gate. Andere verbeteringen zoals hogere boost van 1 bar icm chips of dikkere downpipe ga ik voorlopig niet aan beginnen ivm de kosten. Het poorten van turbinehuis en uitlaatspruitstuk kan ik ook niet zelf.
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2006 10:04 #1141129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Mark, het effect van een

JanV schreef : NB: voor de opbouw van boost is ook de werking van de CBV essentieel (zit onder het chrome dekseltje boven op de (Mitsubishi-)turbo) Een lekkend CBV-membraan zorgt ook voor een te langzaam oplopende boost. De CBV hoor je alleen afblazen bij gas los of minime gasklepopeningen. Bij veel gas en hard trekkende motor moet deze gesloten blijven, bij gas los hoor je 'm de boost wegsissen.

Het openwerken van de airbox heeft als gevolg gehad dat ik de CBV heel goed hoor afblazen. Alleen hoor ik hem denk ik ook als ik rustig optrek, het vacuum niveau is dan zo'n -0.2 bar en van daaruit bouwt er geen druk op. Ik moet echt planken (vooral in de 2e versnelling) om de boost erin te krijgen. Bij gas los hoor ik dan de opgebouwde druk vrij hard in 1 stoot wegvallen, zou dat niet wat geleidelijker kunnen?
Ik heb het cbv membraan gecontroleerd, maar kan geen rare dingen vinden. Kan het zo zijn dat de voorspanning van de veer na 10 jaar niet meer voldoende is, waardoor de valve niet hard genoeg sluit en altijd een klein beetje lekt?
Waar kan ik eventueel een nieuwe cbv vandaan halen, al is het maar om te proberen?
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2006 10:50 #1141132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mark, ook dat kan het

Mark,
ook dat kan het geval zijn, Ook bij de CBV kan je weer met een ring (max 1mm) tussen veer en deksel de voorspanning verhogen. Maar een beetje lekken bij lichtjes optrekken (= veel vacuum!) is normaal, het harde afblazen bij gas los ook. (dat moet je niet anders willen, daar is een technische reden voor: als je gas los laat, bv bij het schakelen, gaat de gasklep dicht maar de turbo staat nog fors te pompen tegen de inmiddels gesloten gasklep op. Hierdoor wordt het turbinewiel met geweld gestopt en axiaal tegen de turbineaslagers geperst (door de drukpiek) , na het inleggen van de hogere versnelling ga je weer gasgeven maar de turbo is inmiddels gestopt en moet dus weer eerst op gang komen voor je weer boost hebt. >> het beruchte en vervelende Turbo-gat (lag). Dat rijdt heel vervelend.
Dat geluid zou je weer iets kunnen terugdempen door de airbox van binnen met een dunne laag vilt te bekleden. (de airbox is een klankkast) Maar die grote massa schuim moet er uitblijven. Die hindert bij het aanzuigen.
Aan je beschrijving te zien is er echt iets mis met een van de volgende punten:
-de WGA, die houdt de WG niet gesloten. WGA-membraan lek?
- de turbo zelf versleten? (check eens de turbineas speling: zijdelings mag �­e wel iets speling hebben maar de turbinewielen mogen nooit ergens aanlopen, axiaal mag �­e geen speling hebben.
- barst in je intercooler > boost lekt weg. Schiet dus niet op.
- scheur in boostslang, ergens tussen turbo en inlaatspruitstuk (soms zie je er niks van als de motor uit staat, knijp er eens in om het beter te kunnen waarnemen.
Met 0,5bar en 0,7bar piekboost moet de auto echt flinke stappen maken en de kont van de auto naar beneden trekken bij hard accelereren in 2. (gewoon net als een B230FT HPT)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2006 13:13 #1141143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Vervangen?

Mathy schreef : Hallo Jan Even puur uit interesse een vraag (voor mijn B234F heeft Volvo namelijk nooit een turbo op de markt gebracht): Zou je dat stangetje van de HPT en/of de TD op een LPT kunnen schroeven? Groetjes Mathy

antw: ja dat kan, die van een HPT past 1 Op 1 en is afstelbaar, die van de TD vraagt enig aanpaswerk van de montage-bracket , enig afstelwerk om de stang op gelijke lengte te krijgen als de LPT en tenslotte enig slijp/vijlwerk om het montageoog aan het eind van de WGAslang gemonteerd te krijgen op de WG-hefboom.

Moderators: Jerry Stam