resultaat na inbouw mbc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2006 17:18 #1055530 door V700 register
resultaat na inbouw mbc is gemaakt door V700 register

Na het lezen van de vele topics hier op het forum over het plaatsen van een mbc om daarmee relatief eenvoudig meer boost te krijgen heb ik besloten om dit zelf ook te gaan doen.
Dit weekend heb ik eerst een drukmeter (merk autostyle) na de gasklep geplaatst om eerst te beoordelen hoe het met de aanwezige druk gesteld is. Deze zat op zo'n 0.3 bar wat volgens mij normaal is bij een B230FK (zou eigenlijk 0.35 bar moeten zijn).
Daarna heb ik de mbc geplaatst tussen de turbo en de waste gate actuator en de druk langzaam opgevoerd naar 0.7 bar piek (gemeten in derde versnelling bij versnelling van 1500 naar 3500 toeren).
Nu ervaar ik ook de boost vooral vanaf zo'n 2700 toeren, het zou alleen prettig zijn als hij nog iets eerder oppakt, is daar nog wat aan te doen? Verder heb ik het idee dat bij het openen van de wastegate de druk te snel weer zakt, is dat normaal of hoort hij langere tijd op druk te blijven?
In de tweede versnelling kom ik niet aan deze hoge drukken en piekt hij onder de 0.5 bar, is dat ook normaal? Zo nee, waar zou dat dat aan kunnen liggen?
Zijn er trouwens nog specifieke problemen te verwachten bij het rijden op LPG (geen lpi)?

Mark

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2006 17:46 #1140967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo plus lpg?

Hallo Mark
Ik dacht dat turbo motoren alleen op lpg konden met het lpi systeem van Viale of met gas injectie maar jij rijd rond met een verdamper instalatie met mengstuk in je inlaat?
mvg Jerry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2006 18:00 #1140969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ohoh, nu begeef ik mij op

Ohoh,
nu begeef ik mij op glad ijs, alles wat ik over mijn gasinstallatie weet is dat het lpg g3 is en ik dacht gewoon met verdamper met dampgas injectie. Volgens mij heb je met lpi behoorlijk wat benzineverbruik en daar heb ik geen last van.
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2006 19:14 #1140976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen problemen

Dan zul je geen problemen hebben denk ik omdat het gas bij jou ook vlak voor de inlaatklep word ingespoten en meteen aangezogen word de motor in en niet zoals bij (normale) lpg instalatie het hele inlaat spruitstuk vol zit met gas.
Het grote voordeel van lpi is dat het vloeibaar word ingespoten en zo word veel warmte ontrokken aan de omgeving bij het verdampen van het gas.
Het werkt dus een beetje als een extra interkoeler en je hebt dan ook iets meer vermogen.
Die extra benzine die je verbruikt is alleen in de winter als het koud is buiten maar nu kan ik de auto starten en tijdens het wegrijden slaat hij al op benzine.
Misschien ga ik nog eens investeren in een standkachel met timer dan zal dat ook wel over zijn.
mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2006 23:16 #1141010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als de LPG-installatie z'n

als de LPG-installatie z'n inspuithoeveelheden afleidt van de benzine-computer dan kan je prima op LPG rijden, is dit niet zo dan zal er te weinig lpg worden ingespoten en zal de auto te arm gaan draaien en loop je kans op een gesmolten zuiger als je lang en vaak de boost aanspreekt. Bij meer lucht is nu eenmaal meer brandstof nodig. Op benzine doet de inspuitcomputer dat automatisch (tot ongeveer 1bar boost)
Je kan het zgn. opspoelen van de turbo niet eenvoudig beinvloeden, er moet immers een minimale hoeveelheid uitlaatgas door de uitlaat gaan voordat de turbo kan gaan pompen. Daar is een minimale hoeveelheid toeren voor nodig.
Wat wel helpt zijn 3 dingen:
A een dikkere downpipe (eerste stuk uitlaat tot de kat.)
B het zgn. 'poorten' van het turbinehuis en het uitlaatspruitstuk. Wat je doet is het wegfrezen van restricties op de overgangen van kop naar spruitstuk, van spruitstuk naar turbo en van turbo naar uitlaat. Hiermee gaat de uitlaat beter flowen en zal de turbo eerder opspoelen en dus de motor eerder, bij een lager toerental gaan trekken.
C de airbox van het luchtfilter van de LPT is ERG restrictief, als je meer boost wil gebruiken volstaat het niet om de motor door een rietje te laten ademhalen. Demonteer eens de airbox en haal al het dempende schuim eruit, maak de zijdelingse aanzuigopeningen (die bij een high pressure turbo af fabriek al open zijn) open met een dremel of een zaag, verwijder eventueel het dekseltje onderin de filterbak. Monteer 'm opnieuw en verbaas je over het verschil.(bij gas los zal je wel wat duidelijker de boost horen afblazen door de CBV maar dat is normaal)
Ik vind 2700rpm te hoog om dan pas boost te ervaren (ik rij ook een LPT met vialle lpi) Bij mijn auto voel ik 'm vrij fors inkomen vanaf 2200-2400tpm.waarbij de boost toeneemt tot 3000rpm en daarna gelijk blijft of iets terug zakt Mijn auto heeft dan ook alle 3 de aanpassingen. Maar iedere aanpassing op zich zelf levert al voordeel op.
Je zegt dat je 0,3bar meet maar er is door de afkoeling een drukval over de intercooler, zou je de boost aan de turbo meten (T-stuk in de slang tussen turbo en MBC) dan meet je wel degelijk 0,35bar.
Het boostpiekje naar 0,7bar wordt veroorzaakt door de tijd die nodig is om het WGA-kannetje met lucht te vullen nadat de MBC zich opent. In die tussentijd kan de boost kort doorschieten en hoger pieken dan de ingestelde waarde (0,5bar)
Overigens vind ik het vermogensverschil tussen 30C en -5C buitentemperatuur vrij fors te noemen. Hoe hoger de buitentemp. Hoe lager het vermogen. De turbo kan maximaal ongeveer 0,9bar leveren voordat �­e de lucht zodanig opwarmt dat meer boost geen effect meer heeft.
groet
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2006 23:29 #1141016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en werkt dit ook bij een tdic
ik vraag mij af werkt dit ook bij een diesel???
ga volgende week de auto een beurt geven (rob dan)
maar hij trekt nu pas echt goed bij 2800 a 3000 toeren zou het werken??
en wat doe je met het blok !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2006 00:31 #1141025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: en werkt dit ook bij een tdic

Harm ut Fryslan schreef : ik vraag mij af werkt dit ook bij een diesel???
ga volgende week de auto een beurt geven (rob dan)
maar hij trekt nu pas echt goed bij 2800 a 3000 toeren zou het werken??
en wat doe je met het blok !

Een diesel heeft zowiezo al een hogere turbodruk (er wordt voor niets gezegd dat een WGA van een diesel al een fors verschil maakt in een benzine auto)

Bij een diesel moet je ook rekening houden met de capaciteit van de dieselpomp maar in principe kun je een diesel op deze manier ook kietelen.

Qua luchtvoorziening werkt het ook zo, meer lucht nodig dan moet het wel aangezogen kunnen worden.

Maarten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2006 07:48 #1141035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat als de waste gate niet volledig sluit?

Ik zat zelf nog even aan het volgende te denken: wat voor effecten zijn er te verwachten als de wastegate niet volledig sluit?
Ik heb op een aantal plekken al gelezen dat de wga wat voorspanning kwijt raakt in de loop der jaren, zou het toepassen van shims zoals door JanV genoemd in zijn tekst over B230FK tuning zin kunnen hebben?
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2006 10:10 #1141050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mark, het effect van een

Mark,
het effect van een te slappe WGA is dat de turbo-druk te laat en te langzaam oploopt. De WG zal immers te vroeg open gaan waarbij boost wegvloeit in de uitlaat.
De meeste WGA's zijn afstelbaar in de stang, je kan de stang inkorten of verlengen om de voorspanning op de veer respectievelijk te verhogen of te verlagen. Helaas heeft de WGA van de LPT dat niet. (die van de HPT en de TD wel) Om toch meer voorspanning te creeren kan je tussen de WGA en het turbohuis bij ieder bout een ring plaatsen, het kannetje van de WGA komt daardoor t.o.v de gesloten WG een stukje verder ervan af, hoe dikker hoe meer voorspanning er op komt. Zelf zou ik niet dikker gaan dan 1mm aan ringen. Maak je ze te dik dan zal je meer last krijgen van boostpieken. Probeer het gewoon eens uit, het is echt super simple te doen, de WGA-stang hoeft niet eens los van, gewoon de 2 boutjes los, WGA aantrekken, ring er tussen, bout door de gaten en weer vastzetten.
NB: een lekkende WGA (membraan in het kannetje) kan je uiteraard niet fatsoenlijk afgesteld/werkend krijgen. De druk zal snel te hoog oplopen omdat immers de WG niet meer opengedrukt kan worden. De auto gaat dan zeer sterk bokken en inhouden. (fuel-cut-off die zit ingeprogrammeerd in de ECU.) Dat kan je testen door bv een fietsventiel aan te sluiten op de WGA-slang en deze dan langzaam en beetje bij beetje op te pompen, aan de positie van de WG kan je dan zien of de WGA druk kan vasthouden.
NB: voor de opbouw van boost is ook de werking van de CBV essentieel (zit onder het chrome dekseltje boven op de (Mitsubishi-)turbo) Een lekkend CBV-membraan zorgt ook voor een te langzaam oplopende boost. De CBV hoor je alleen afblazen bij gas los of minime gasklepopeningen. Bij veel gas en hard trekkende motor moet deze gesloten blijven, bij gas los hoor je 'm de boost wegsissen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2006 17:23 #1141082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Co van der Vliet (740 turbo

Co van der Vliet (740 turbo estate 1988 )Lidnr 303
Nou ik heb onder de turbo een 3 inch uitlaat van ferrita gezet, daarmee kwam tevens de kat te vervallen, hierna ging het toerental waarbij de turbo inkwam van 2500 naar 1500 toeren, ik heb nog niet met de mbc kunnen rijden omdat het blok nog in de steigers staat, als alles klaar is gaan we tetsen op de bank wat er zoal is bijgegroeid aan vermogen. Ik wil tenminste wel weten wat er is bijgekomen, zonder kat en met de veranderde nokkenas en lagere kompressie moet er toch wel wat zijn veranderd.

Moderators: Jerry Stam