koppelingsproblemen 940 Estate

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2006 11:10 #1137207 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remolie
Als je de hulpcilinder vervangt, verlies je ook (een deel van) de olie uit het koppelingscircuit. Dat vul je aan met verse olie. Dan weet je achteraf dus nog steeds niet wat nou het probleem heeft verholpen: de nieuwe cilinder of de nieuwe remolie. Bij mij was het probleem ook weg met het vervangen van de hulpcilinder, maar ik vrag mij nog steeds af of alleen olie verversen (veel goedkoper!) niet afdoende zou zijn geweest.Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-05-2006 23:03 #1137280 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Koppelingsprobleerm 940 Estate
Uit de tot nog toe ontvangen reacties kan ik met het antwoord van Rob het meeste meegaan. Ik denk ook dat het met de aanwezigheid van vocht in de rem/koppelingsolie te maken heeft waardoor bij verhitting luchtbellen aangemaakt worden.Omdat deze bellen zullen stijgen, zullen ze naar mijn mening via het circuit naar boven komen en via het gaatje in het rem/koppelingsvloeistof afgevoerd worden. Ik denk dat daardoor ook wordt verklaard waarom niet constant de koppeling storing vertoont doch slechts op die momenten dat de luchtbellen nog niet afgevoerd zijn.
Ik wil systematisch te werk gaan bij het trachten te achterhalen van de oorzaak en zal beginnen met het verversen van de olie.
Is daarmee de storing verholpen dan is duidelijk wat de oorzaak was.Blijft de storing aanwezig, dan vervang ik de hulpkoppelingscilinder en helpt ook dat niet dan de hoofdkoppelingscilinder.
Ik houd jullie op de hoogte. Dit wil niet zeggen dat ik niet meer open sta voor andere suggesties, dus laat maar horen.
met vr. groet
Jan van Vliet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2006 09:25 #1137298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed plan.

Vergeet niet om ook de hulp koppelingscilinder goed te onluchten. Sowieso kan het nooit kwaad om je remvloeistof regelmatig te verversen.
Bijvullen/vervangen onder lichte druk is mij wat dat betreft prima bevallen. Als je zaterdag in de buurt bent kan dat op de PKKK dag wel even gedaan worden.

Antoine Huidige vloot: 740 GL estate, 1990, 115pk, 322.500 Citro�«n AX 1.1RE, 1988, �±100pk, kmstand onbekend

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2006 22:25 #1137349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb gistermorgen bij Ton v.

Heb gistermorgen bij Ton v. Kuyk in Alkmaar de hulpkoppelingscilinder laten vervangen, waardoor er ook een kleine hoeveelheid vloeistof ik schat 10 cc vervangen moest worden. Volgens info die ik daar kreeg wordt de koppelings/rem vloeistof (dot 4) nooit vervangen, wordt alleen bijgevuld. Koppelings-pedaal voelt nu beter, wat soepeler aan. Ik heb hem nog niet uitgetest tijdens filerijden of in hartje Amsterdam, maar het geeft mij nu al het gevoel dat het koppelingsprobleem is opgelost. Als er binnenkort toch weer dezelfde ontkoppel-problemen mochten terugkomen meld ik me weer.
Arnold

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2006 08:47 #1137379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remvloeistof

Als het niveau voor de remvloeistof te laag word dan gaat er een lampje branden op het dashboard en dan heb je nog geen problemen met de koppeling dus ik denk niet dat het daaraan zou kunnen liggen.
mvg Jerry.

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-05-2006 14:05 #1137584 door Jan van Vliet

Ik heb "onder water " contact gehad met Arnold die met dezelfde klachten op advies van zijn Volvo garage de hulpkoppelingscilinder heeft laten vervangen. Bij zijn auto zijn volgens Arnold na de vervanging weer dezelfde problemen terug gekomen.
Hieruit denk ik te mogen afleiden dat vervanging van de hulpkoppelingscilinder ( als hier tenminste geen vloeistof uit lekt ) niet de juiste oplossing is.
Ik ben vanmorgen naar mijn garage geweest. De eigenaar van deze garage dacht dat het probleem twee oorzaken kan hebben, te weten: lucht in het koppelingssysteem danwel een lekkende cup in de hoofdremcilinder.
Bij een lekkende cup in de hoofdkoppelingscilinder zal de vloeistof, volgens mijn garage, terug vloeien in het systeem en niet aan de buitenkant zichtbaar zijn. Zou de hulpkoppelingscilinder inwendig lekken, dan zou de vloeistof zichtbaar naar buiten komen aldus mijn garage.
Ik heb er voor gekozen om alle vloeistof te laten vervangen en wacht nu af of de klachten zich herhalen.
Komen ze terug dan zal ik de hoofdkoppelingscilinder vervangen.
gr.
Jan van Vliet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2006 22:47 #1137627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Verouderde remolie

Rversteeg schreef : t. De (tijdelijke) dampbel heeft hetzelfde effect als lucht in het systeem: geen koppelingsbediening meer mogelijk.
Ik had exact hetzelfde probleem, maar alleen bij warm weer (wachten bij +35�°C voor een tolpoort in Frankrijk). Een zomer later begon het probleem al bij filerijden en A/C aan, dus steeds sneller. Bij mij is de koppelingscilinder vervangen (en dus ook de olie) en was het probleem opgelost.
Rob

Bij mij idem dito, alleen bij warm weer. Je voelde het ook aankomen. Ook bij ons is de koppelingscilinder vervangen en probleem is reeds 2 jaar weg.
Zeiden toen, dat niet niet veel voorkwam. Maar lijkt toch een typisch 940 probleem te worden.

<a href=" www.volvorider.web-log.nl "> www.volvorider.web-log.nl

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-05-2006 23:02 #1137629 door Jan van Vliet

Even een aanvullend vraagje aan Paul. Mij is niet duidelijk welke koppelingscilinder bij jou vervangen is. De hoofdkoppelingscilinder bij de/het pedaal of de hulpkoppelingscilinder bij de versnellingsbak.
Kun je dit svp aanvullen.
gr.
Jan van Vliet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2006 23:07 #1137630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat kan ik.

Ja een kleine omissie. Het was de hulpkoppelingscilinder. Was overigens ook geen lek te vinden, mogelijk intern. (Is mij verteld door mijn garagist)
<a href=" www.volvorider.web-log.nl/ "> www.volvorider.web-log.nl

• Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-08-2006 22:32 #1143336 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic stand van zaken na ong 3. maanden

Even een tussenstand doorgeven.
Het is nu ongeveer drie maanden geleden dat ik de rem/koppelingsvloeistof heb vervangen nadat de koppeling af en toe een misslag had.
Tot nu toe functioneert de koppeling perfect. Geen enkele misslag meer gehad.Zou het dan toch gelegen hebben aan te oude vloeistof ???.
Ik ben voorzichtig optimistich en wacht nog maar even af of het euvel nu verholpen is zonder de hoofd- en hulpkoppelingscilinder te hebben vervangen.

Moderators: Jerry Stam