Spanning zakt in na afzetten

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2006 00:04 #1054267 door Mathy van Nisselroy
Spanning zakt in na afzetten is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Hoeveel/Hoelang mag de accuspanning inzakken, nadat je de motor uitgezet hebt?

Ik heb dinsdag linksachter en vandaag rechtsachter elektrische raambediening ingebouwd en helaas beide dagen daarna de auto moeten aanduwen. Ik heb net even met de multimeter de spanning gemeten. Terwijl de motor draait, was de spanning eerst 13.55 en bij thuiskomst 13.75 Volt. Nadat ik de motor uitgezet had, zakte de spanning van 12.79 heel langzaam naar 12.69. Toen ben ik met de meting opgehouden. Is het normaal dat de spanning nog een tijdje inzakt, of een teken, dat er ergens flink stroom verbruikt wordt?

BTW tijdens de inbouw hebben ik meestal �©�©n, maar vaak ook meer deuren open gehad en helaas niet de binnenverlichting uitgeschakeld. En natuurlijk heb ik met de ramen gespeeld en tijdens de inbouw ook op tijd getest. Net als de binnenverlichting met vertraging trouwens.

Groetjes

Mathy

PS omdat het deurpaneel er rechts toch af was, heb ik gelijk even gekeken, waarom het pinnetje van die deur niet ver genoeg zakte als ik de deur afsloot. Het stangetje dat dit pinnetje met het slot verbindt zat er niet goed in. Dat heb ik dus even gecorrigeerd. Maar dat borgclipje dat er aan de kant van het slot op zit, dat wilde er echt niet op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2006 14:22 #1136072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic te lage spanning

Je spanning is echt te laag, en zeker dat ie zakt is niet goed. Het beste kun je eens de accupool (- pool) loshalen nadat je hem hebt uitgezet. Blijft de spanning dan wel goed wil dat zeggen dat er ergens een verbruiker is (lampje in de koffer of zo), zakt ook dan de spanning dan wordt het hoog tijd voor een verse accu.

Groetjes,
Jan

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2006 22:55 #1136092 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Spanning

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Laat je accu eens goed op met een acculader.
Herhaal de proef dan nog eens.
Je accu is gewoon leeg, je hebt hem nog geen tijd gegeven te herstellen.
Het wegzakken van de spanning nadat de motor is uitgezet is niet abnormaal zolang dit nog boven de 12 Volt blijft hangen.
Hoeveel zakt de spanning tijdens het starten? Dit geeft een indicatie over de toestand van de accu. Hij moet dan wel ca. 24 aan de lader hebben gestaan.

Andr�©

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2006 23:47 #1136093 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ergens tussen 17:30 en 18:00 uur ...
Hallo Andr�©, Volvisti

Nadat ik thuisgekomen ben, heb ik als eerste de motorkap opgemaakt en de spanning gemeten. 12,45 a 12,46 Volt. Daar bleef ie eigenlijk op staan. Ik heb na het starten niet gemeten. Met uitzondering van dinsdag, toen stond ie op 11, nogwat, nadat ik meerdere keren geprobeerd heb te starten. En zowel binnenverlichting als dashboardverlichting bij het "starten" uit ging.

Na de reparatie van de motorschade (geknapte oliepompbout, waardoor de distributieriem eraf liep en 10 van de 16 kleppen vervangen moesten worden) werd me gezegd dat de nieuwe distributieriem een tijdje een fluitend geluid zou maken. Maar ondertussen ben ik tot de conclusie gekomen, dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, wel eens degene kon zijn, die op het moment al fluitend aangeeft dat z'n houdbaarheidsdatum af begint te lopen.

Heeft iemand een idee welk merk V-snaren Volvo gebruikt?

Groetjes

Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2006 23:58 #1136098 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic V-snaar

Geen idee waar Volvo die snaren vandaan haald.
Maar de kwaliteit is zeer goed. Prijs valt mee. Het Volvo bestelnummer
staat op de riem.
Als de riem op de goede manier gespannen is, onbeschadigd, zonder scheuren, mag hij niet slippen. Controleer of de dynamo niet zwaar draait!

Groet Andr�©

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2006 00:07 #1136099 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dieper liggen
Hallo Andr�©

De riem die de dynamo aandrijft, ligt redelijk laag (op de sleuteldag in maart vorig jaar zei iemand uit Maasbree al, dat ie vervangen moest worden om die reden) en ik meen gezien te hebben dat de zijkanten van de riem (daar waar ie de pulleys raakt) aan het rafelen zijn. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Misschien dat ik binnenkort (misschien vandaag nog) eerst maar eens dat Signet dop- en ratelsetje moet gaan halen. Dat zou het sleutelen toch wel een stuk gemakkelijker maken. :-)

Groetjes

Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2006 00:34 #1136101 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic V-snaar

Zowieso niet dom om deze dan te vervangen.
Of dit een oorzaak kan zijn? Kan ik hiervandaan niet beoordelen.
Rij morgen langs de Volvo dealer, haal een riem en monteer deze.
Kan je gelijk kijken of de dynamo lekker ligt rond draait.

Andr�©

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2006 00:39 #1136102 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dacht ik ook al
Hallo Andre

Ik heb al gekeken of en wanneer ze open zijn. Net als de automaterialenhandelaar waar dat Signet setje ligt, sluit ie om 13:00 uur. Dat vind ik voor een zaterdag erg vroeg, vooral als ik ze alletwee wil aandoen voor die tijd. :-)

groetjes

Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2006 00:47 #1136103 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 13.00 uur

Gelijk naar bed zou ik zeggen.
Andr�©
die morgen om 8.00 uur z'n terras schoon gaat spuiten, en om 12.00 uur de Camper gaat/laat 4-wiel uitlijnen (2 starre assen, wordt leuk.....)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2006 00:52 #1136104 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 13.00 uur

lig je al?

Moderators: Jerry Stam