niveau koelvloeistof
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo
moet het koelvloeistof niveau bij koude motor nu op min of max zitten????
Heb vandaag 1 uur 150km/ph gereden en zag dat hij toen wat via expansie eruit gooide.
Het was overigens niet veel hij zit nu koud tussen min en max.
Kan dit te maken hebben dat ik hem van de winter afgevuld heb tot max bij koude motor?
Auto rydt verder perfect.
groeten chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij er tussenin. Als ik die van mij tot max volgooi dan ben ik de volgende dag de helft kwijt. Nu staat hij ergens tussen max en min in, en blijft het niveau stabiel.
--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
gelukkig maar want nu zit hij er ook tussen in ongeveer 2 cm boven min.
Heb hem warm laten lopen en hij blijft constant nu dus zal wel goed zijn maar vind het wel vreemd dat hij dat nu pas doet.Komt misschien ook wel dat het warmer wordt buiten,heb hem dan toch te vol gehad en de kachel staat ook op koud nu misschien ook wel van invloed
- V700 register
- Nieuw lid
-
He�»j,..
Koelvloeistof bijvullen als de motor warm is.!
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar pas op voor hete dampen/stoom, ja ook uit het expansievat kunnen hete dampen komen en daar kun je je lelijk aan verbranden (sprak hij uit ervaring........, nee niet aan de auto maar heb jaren met stoom en stoomleidingen gewerkt)hdalhuisen schreef : He�»j,..
Koelvloeistof bijvullen als de motor warm is.!
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Da's inderdaad goed uitkijken (lees: niet zomaar doen), en niet alleen voor de hete dampen!! Het koelsysteem is een gesloten systeem (als het goed is tenminste) dat bij verwarmde motor onder druk staat. Bij het te plotseling openen van het koelvloeistofreservoir is er grote kans dat de hete vloeistof via de vulopening naar buiten spuit!!! Mocht je pers�© moeten bijvullen met warme/draaiende motor, draai dan de dop van het reservoir <u>LANGZAAM </u>open met een doek of jas erop als eerste bescherming!mderijke schreef : ... Maar pas op voor hete dampen/stoom, ja ook uit het expansievat kunnen hete dampen komen en daar kun je je lelijk aan verbranden ...
Maarten
't Is maar een tip (die Epener Dalhaussertjes Henk ook bedoelde denk ik).
Dr�©
- V700 register
- Nieuw lid
-
Checken van koelvloeistof doe je ook altijd met warme motor. Tenminste, zo heb ik het geleerd. Bij de auto: olie met koude motor, koelvloeistof met warme.
--
945 '92 B200 FT - 306000 km - lid 728
transentience.com
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tuurlijk bedoel ik het ook zo!!
Ik zou niet willen dat 1 van jullie ook maar iets overkwam.
Dus wees voorzichtig met bijvullen!!!Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De meest veilige methode is vullen tot de helft tussen min en max bij koude motor en en controleren bij warme motor, alleen kijken, is er te weinig dan bij een afgekoelde motor bijvullen.
In een gesloten koelsysteem kan de temperatuur van het water oplopen tot wel 120 graden Celsius (water kookt bij een hogere druk later). Als je het drukvat bij warme motor opend zal het water onmiddelijk door de lagere druk (normale buitendruk) gaan koken, uitzetten en overlopen (spuiten).
Succes
Ron Volvo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank dat jullie zo bezorgt zijn!
Moet het niveau dus tussen min en max?
Daar zit hij nu ook dus das wel goed dan!
Als je langer hard rijdt op de autobahn veranderd er toch niks aan die druk?
Alleen circuleerd het sneller denk ik door hoger toerental.Wat denken jullie?????