765, kopen of niet kopen ?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 20:52 #1135500 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Yep

Maar jij hebt wel een sedan, en je hebt 'm gekocht toen hij nog geen 15 jaar oud was (bijtellings-regeling!).
1800 is een gemiddelde vraagprijs voor een 760 estate, een slechte kan je al voor rond de 700 euro kopen (maar dan geef je het wel uit aan opknappen!), een perfecte met jonge LPG-installatie mag wel 3500 tot 4000 kosten. Hou er even rekening mee, dat een 760 estate zo'n beetje de zeldzaamste 7-serie zal zijn in Nederland, en dat is INCLUSIEF de 780! tenslotte staan er nog zo'n 400 760's op kenteken in dit land, waarvan maar een heel klein deel estates...
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 400.083 km
While (!asleep()) sheep++;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 21:05 #1135502 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Riem

Vergeet om te beginnen die distributieriem maar, de V6 heeft kettingen, en die gaan over het algemeen wel meer dan 3 ton mee. Ik heb al van gevallen gehoord waar na 500.000 km de originele kettingen nog steeds voldoende gespannen konden worden, dus daarover om te beginnen geen zorgen.
Dan, de V6 is een complexe motor, veel meer dan de viercilinders, en in onderhoud wel een stukje duurder. Om die redenen is ook vaak in het verleden het onderhoud niet zo geweldig geweest, en dat ga je later tegenkomen. Koop je een goede, dan heb je er een geweldige auto aan, koop je een slechte, dan is het een bodemloze put.
Onderhoud aan deze motor is wat duurder dan de viercilinder, bijvoorbeeld 6,5 liter olie ipv krap 4 liter, en het advies is wel om regelmatig te verversen. Zo ook uiteraard 6 bougies en kabels, een setje rondom met rotor en verdeelkap kwam een paar jaar geleden voor mijn B28E op ongeveer 100 euro. Wel een aanrader overigens als je niet weet hoe lang dat gelden is. Ook V-snaren heb je eentje mer dan met de viercilinder. Ook uitlaat is duurder. Verzekering (nieuwprijs over de 110.000 gulden) en wegenbelasting liggen ook wat hoger.
Verder loopt er veel op vacuum in de motorruimte, vervangen van alle vacuumslangen is wel verstandig, dan voorkom je veel andere problemen, en je kan dat gemakkelijk zelf.
1989 van de duitse markt is naar alle waarschijnlijkheid een B280F, dus met katalysator. op LPG mag je een hoog verbruik verwachten, reken maar met 1:5, alles wat hij zuiniger is is dan een meevaller.
Dit mag allemaal heel negatief klinken, maar is niet zo bedoeld: als alles op orde is, is het een wereld van verschil met een 940 om te rijden, en bijhouden is niet schrikbarend duur. Een goed behandeld exemplaar is niet storingsgevoeliger dan een 940, alleen door de vele accessoires (een 760 heeft vrijwel alles standaard!) is er natuurlijk meer dat kapot kan gaan.
Willem van Strik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 21:31 #1135510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt toch bemoedigender,
Klinkt toch bemoedigender, die laatste berichten (waarvoor dank). Ik maakte me zorgen om die distributieriem, maar dat valt dus mee. En 1 op 5 met gas .... is te doen. Toevallig staat er bij mij in de buurt ook nog een 765 bij de sloop, met 2 goede banden en werkende ecc, goede accu, dakdrager. Ik denk er sterk aan om de goede onderdelen daar af te halen en over te zetten op mijn beoogde 765.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 21:42 #1135511 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 760 sloper

Als het voor een mooi bedrag mee mag, haal dan alle technische zaken die je denkt nodig te hebben van die 760 sloper af. Hou er met de ACC rekening mee, dat je zo min mogelijk (liefst geen) vocht in het systeem laat komen. Dus in ieder geval na demontage zo snel mogelijk weer in elkaar schroeven, afdoppen oid, en volkomen droog (ook kwa luchtvochtigheid) opbergen.
Als de dakdrager die je noemt het mooie, gestileerde amerikaanse roofrack is, kan je dat eigenlijk maar beter laten zitten. Om het te monteren, moet je gaten in je dak boren, en door verschillende metaalsoorten gaat de dakplaat bij dit roofrack vrij snel roesten. Als je het toch wilt hebben, zorg dan dat je het heel zorgvuldig monteert, goed aan roestpreventie denkt, en dat alle montagerubbers(die electrolytische corrosie moeten voorkomen) in orde zijn.
Willem van Strik

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2006 23:18 #1135519 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Overwegen
Hallo Martijn

Als de prijs laag genoeg is, je genoeg onderdelen nodig hebt en je hebt plaats genoeg, zou je kunnen overwegen de sloper erbij te kopen. Is meestal goedkoper dan alle onderdelen los aanschaffen.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2006 12:13 #1135541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic optimistisch

Nou, na al die reacties begin ik toch voor steeds meer voor een koop te voelen. Ik begrijp dus ook dat die Climat control van de sloper is over te zetten op mijn nieuwe. En die roestplekken verwijderen, is dat veel werk ??
Het lijkt mij gewoon ook een mooie bak om in te rijden. Kost je wat, en als je het verstandig aanpakt heb je ook wat. Stap ik meteen over van de 240-register naar de 700-vereniging. Iemand tips voor een handige hobbysleutelaar in de buurt van Den Haag of Delft ?

Moderators: Jerry Stam