Nokkenassen en verstelbare tandwielen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 16:34 #1134309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleptiming
Denk dat je dan het meeste uit een verstelbaar tandwiel haalt, op de bestaande T nokkenas. Andere nokkenassen (ja zelfs specifieke turbo cams) hebben hun winst toch voornamelijk b�³ven de 2500 toeren liggen.

Je mag meestal blij zijn als een dergelijke nokkenas onder de 2500 gelijkblijft. Je kunt daar met het verstelbare tandwiel nog wel wat mee schuiven maar dan kan je dat haast net zo goed met de standaard T doen.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 17:22 #1134312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nokkenas tandwiel

Ik kan ook wel een normaal tandwiel voorzien van 1 extra spiebaan die 5 graden verdraaid zit tenopzichte van de standaard spiebaan.
Als ik het tandwiel 1 tand verzet dan zit ik op 10 a 11 graden dacht ik en dat is weer te veel.
Zijn alle nokkenastandwielen hetzelfde of zijn er tandwielen die wel onderling verwisselbaar zijn maar die dan een andere kleptiming geven?
BV van een 16klepper?
mvg Jerry.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 21:54 #1134342 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Re: nokkenas tandwiel

Jerry schreef : Ik kan ook wel een normaal tandwiel voorzien van 1 extra spiebaan die 5 graden verdraaid zit tenopzichte van de standaard spiebaan.
Als ik het tandwiel 1 tand verzet dan zit ik op 10 a 11 graden dacht ik en dat is weer te veel.
Zijn alle nokkenastandwielen hetzelfde of zijn er tandwielen die wel onderling verwisselbaar zijn maar die dan een andere kleptiming geven?
BV van een 16klepper?
mvg Jerry.

De nokkenastandwielen verschillen niet qua plek van de spiebaan.
Om in het nokkenastandwiel een extra spiebaan te maken zal niet meevallen. Zoals je zelf al opmerkte een tand verzetten is al ong. 10 graden.
Bij 4-5 graden zal de nieuwe spiebaan in de oude "vallen", wat dus niet kan. Tenzij je daar iets speciaals voor bedenkt!!
Natuurlijk kun je op een andere plaats de spiebaan maken, maar met wat vernuft wordt het nokkenastandwiel niet gewijzigd.
In de handel zijn natuurlijk ook de verstelbare nokkenastandwielen.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2006 22:26 #1134345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je kan natuurlijk wel een

je kan natuurlijk wel een totaal nieuw ijkpunt/nul gradenpunt op het bestaande tandwiel definieren en op basis daarvan de nieuwe extra 4-5 of 6 graden definieren en daar van afleiden waar de nieuwe spiebaan moet worden gefreesd.
Je hebt hier een goede gradencirkel bij nodig! Eenmaal de nieuwe spiebaan gefreesd dan die heel duidelijk markeren als bv +5 om aantegeven dat op die afstelling de timing +5 graden is. Een 3de setting maken maar dan voor -5 is uiteraard ook geen probleem zolang je nog maar ruimte hebt. maar meer dan 3 settings wordt lastig omdat er dan te veel spiebanen in het wiel zitten en dat verzwakt de montage van het tandwiel te veel.
Een goed motorbouwer met machinebankwerk vaardigheden moet dit zo kunnen maken in een uurtje of 2.
De tandriemen en tandwiel van oudere en nieuwere blokken zijn trouwens anders! Dus mocht je een verstelbaar tandwiel willen kopen vergewis je dan eerst welk soort tandwiel je hebt: met rechthoekige tanden of met afgeronde tanden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2006 08:31 #1134371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oud en nieuw

Hallo, Jan ik had al zo'n vermoeden dat het bij nieuwere motoren anders zou zijn omdat ze in de prijslijsten tot 1995 gaan en daarna niks meer.
Ik dacht me te herinneren dat ik afgeronde tanden heb op het nokkenastandwiel en ik dacht ook dat je het tandwiel kan omdraaien en dan heb je meteen de -5graden en nu ik dit typ ga ik straks meteen even kijken of ik hem nu niet kan omdraaien.
Bij een tandwielen handel kunnen ze ook spiebanen steken en dat moet in een half uurtje te doen zijn.
Misschien is het mogelijk om bredere spie aan te passen door aan 1 kant boven en aan de andere kant onder wat weg te vrezen maar dat moet ik ook even bekijken.
mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2006 20:17 #1134431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom in 5??

Ik vraag me af waarom je zoveel moeite doet om dat toerental omlaag te brengen als je met de caravan op pad gaat. Stel dat het lukt heb je bij elk viadukt toch weer het probleem dat het toerental iets terug loopt en waarschijnlijk weer te laag wordt waardoor je alsnog terug moet schakelen.

Bij 90 km/h maakt de motor in 4 zo'n beetje 3000 toeren em dat is een heel aangenaam toerental zowel voor gebruik en slijtage.

groetjes,
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2006 21:56 #1134446 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic drijfwerk

Is het drijfwerk vandeze motoren geschikt voor hoge toerentallen???
Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2006 08:05 #1134460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Jan de moeite om het toerental

omlaag te brengen vind ik eerder een hobby en het klopt wat je zegt dat ik met 3000 toeren kan rijden in 4 maar ik rij dan liever met 2000 toeren in zijn 5 en dan loopt hij best soepel het viaduct op maar als ik 80 ga rijden is het over en moet ik terug bij de viaducten.
En Chris, de motor is ook best geschikt voor hoge toeren maar boven de 6000 toeren kunnen ze beter uitgebalanceerd worden in een hoger toerental denk ik.
Er worden B21 motoren verkocht met 200pk bij 8000 toeren met carburateurs maar daar zitten wel andere drijfstangen in dan de originele drijfstangen.
mvg Jerry.

Moderators: Jerry Stam