V90 schudt

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2006 10:23 #1133417 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Re: Willem

jsmolders schreef : En een beetje inzakken vind ik niet zo erg, maar als ie zowat tegen de stootrubbers aan zit.... Laat staan als ik de wagen ga beladen. Dan moet ik de eerste km erg rustig rijden.
Ik heb sterk de indruk dat de bladveer toch redelijk snel slapper word, na 250.000 km. Ik kan me niet voorstellen dat die 960's ook zo in de showroom hebben gestaan.

Joost, dit klinkt alsof de nivomats aan vervanging toe zijn. Ik had hetzelfde met mijn 1991 965, en nieuwe nivomats hebben alles opgelost. Rondkijken wat ze kosten, of eventueel via Wytze (op dit forum) bestellen.
- Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2006 21:44 #1133473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V90 schudt

De werking van de nivomats kun je laten doormeten bij een beetje garage. Ik heb dat gedaan, omdat mijn V90 ook lekker doorzakt na het wegzetten hetgeen ik met de 945 met nivomats niet gewend was. Een vinger tussen band en wielkast is toch wat weinig, vond ik. En twee keer per jaar moet ze 2 ton trekken, dus je start met nog minder dan 1 vinger als je dat gekoppeld hebt. Niettemin nog geen rokende banden gehad. De meting? Geen 100% inderdaad, maar ruim voldoende om vervanging van de nivomats nog uit te kunnen stellen. Maar rijdt ik met 4 personen in de auto 120 km/u over de autoweg door een gat in het wegdek dan kan de vering op dat moment de klap eigenlijk niet aan. Dus: op termijn toch wel nieuwe nivomats.
Frans.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2006 09:41 #1133522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn nivo's liggen er pas 2
Mijn nivo's liggen er pas 2 jaar onder. Die hebben toen dat inzak probleem niet opgelost. Het is nu wel wat erger, denk ik tenminste. Even voor de duidelijkheid, na een tijdje rijden is het nivo wel goed. Het is altijd een samenspel van de veer en de nivomat. Als de veer verslapt compenseerd de nivomat. Hij bouwt dan meer druk op. Kan ik dan stellen dat de nivomat harder moet werken en dus eerder verslijt? Ik heb niet zo'n trek om elke 2 jaar de nivo's te vervangen. Niemand heeft er trek in om de veer te vervangen omdat het een redelijke klus is en ook de wielen weer moeten worden uitgelijnd, maar ik ga het toch een keer doen.

Frans: Als ik mijn 960 een nachtje laat staan zit de band 2 cm in de wielkast. Wel met een LPG tank, maar toch.

Joost.

Moderators: Jerry Stam