airco
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo
Als ik mijn airco bij iemand laat afvullen met r12 of verv. moet de airco dan ook op lekkage gecontroleerd worden og gereinigd ofzo??
Als ik hem alleen laat vullen dan kan hij toch ook weer zo leeg zijn?
chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat dan zeker handig is, is om hem eerst tegen vocht te laten spoelen (kost niet veel meer) en daarna pas te vullen. Als je een verdenking van een lek hebt, kan je beter daarop laten controleren, ze vullen dan af met een mengsel met lekindicator.
Verder natuurlijk het normale periodieke onderhoud aan een airco (even de zoekfunctie gebruiken) gelijk ook laten doen.
Als je airco gewoon goed functioneert maar aan een nieuw vulbeurtje toe is, hoef je buiten dat periodiek onderhoud geen speciale dingen te (laten) doen.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
- V700 register
- Nieuw lid
-
want ze persen m af.
als ie lekt dan merk je dat meteen.
Groeten,
+++t blijft behelpen+++
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kan m niet meer bij laten vullen met het originele koude middel.... je moet m om laten bouwen naar 134a...Dat lÃ?Âjkt me een nogal kostbare ingreep...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ommouwen hoeft niet want er zijn nog mensen die hem af kunnen vullen met r12 of vervanger,dat hoor ik teminste van club leden hier.
Is het ook zo dat in belgie of duitsland nog wel legaal r12 gevuld word??
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Indien er toch wordt afgevuld met "maagdelijke" R12 is dit strafbaar (wettelijk verboden vanaf 1 jan 1996), ook de "gerecyclde" R12 mag niet meer toegepast worden. Hiervoor in de plaats worden er zgn "blends" gebruikt, een mix van minder schadelijke koudemiddelen.scaniar164 schreef : Ommouwen hoeft niet want er zijn nog mensen die hem af kunnen vullen met r12 of vervanger,dat hoor ik teminste van club leden hier.
Ook in Duitsland en Belgie mag er niet meer met R12 gevuld worden.
Om legaal te blijven moet de installatie geretrofit te worden naar R134A
Willem V.
- V700 register
- Nieuw lid
-
exactement!Willem V. schreef :
Indien er toch wordt afgevuld met "maagdelijke" R12 is dit strafbaar (wettelijk verboden vanaf 1 jan 1996), ook de "gerecyclde" R12 mag niet meer toegepast worden. Hiervoor in de plaats worden er zgn "blends" gebruikt, een mix van minder schadelijke koudemiddelen.scaniar164 schreef : Ommouwen hoeft niet want er zijn nog mensen die hem af kunnen vullen met r12 of vervanger,dat hoor ik teminste van club leden hier.
Ook in Duitsland en Belgie mag er niet meer met R12 gevuld worden.
Om legaal te blijven moet de installatie geretrofit te worden naar R134A
Willem V.
veilige auto rijden, maar voor een beetje extra geld de een gat in de Ozonlaag maken? dat doen ze maar in Yankeeland (hoewel de diesel milieunormen weer veel hoger liggen)*
en het valt kostentechnisch best mee, bij carcoolsystems in Uden was het meen ik, 134 euro incl vullen .
(* ik hoorde dat Daimler Chrysler schone diesels maakt, maar die worden ge�«xporteerd naar de USA en zijn niet voorde EU met als reden : " want daar is toch geen vraag naar hier" en in de USA moet het..bizar h�¨)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem V. schreef : Om legaal te blijven moet de installatie geretrofit te worden naar R134A
Dat is pertinent niet waar. Afvullen met R12, of een daarop gebaseerd gas, is inderdaad verboden. Maar er zijn vervangingsgassen die wel legaal zijn, maar toch niet de kostbare ombouw naar R134A noodzakelijk maken.
Een voorbeeld daarvan is bij mijn weten R413, maar een beetje goede aircoboer moet dat kunnen vertellen.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
R143 kan wel, maar heeft een mindere koeling. Vlg mij is het ook een "blend" dus een mix van.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Een voorbeeld daarvan is bij mijn weten R413, maar een beetje goede aircoboer moet dat kunnen vertellen.
Willem V
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
De kosten zitten hem niet in het vullen van het systeem met iets anders, maar in het vervangen van pomp e.d.. Men heeft mij altijd verteld dat het nieuwe vulmiddel (R134) de oude pakkingen en leidingen (en wat niet meer) aantast (als die gedraaid heeft op R12), en dat die daarom moeten worden aangepast/vervangen. Dat is duur.Jeroen schreef : en het valt kostentechnisch best mee, bij carcoolsystems in Uden was het meen ik, 134 euro incl vullen .