Engineswap, doe 's wild

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2006 18:55 #1129237 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic T6?
Hallo Volvisti

T6? Is dat niet voorwielaandrijving? Die hebben een andere versnellingsbak. Maar volgens mij moet een M46 die 204 pk-tjes van de 3.0 ltr best kunnen hebben. Dus als je toch de motor overzet, kun je ook even kijken of de boutgaten van de M46 op de goeie plek zitten.

Groetjes

Mathy (die overigens niet zegt de 6304 ooit geleverd is met een M46)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2006 19:52 #1129241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: T6?

Mathy schreef : Hallo Volvisti T6? Is dat niet voorwielaandrijving? Die hebben een andere versnellingsbak. Maar volgens mij moet een M46 die 204 pk-tjes van de 3.0 ltr best kunnen hebben. Dus als je toch de motor overzet, kun je ook even kijken of de boutgaten van de M46 op de goeie plek zitten. Groetjes Mathy (die overigens niet zegt de 6304 ooit geleverd is met een M46)

Mathy, de T6 is in basis hetzelfde blok als de V90, ook een 6 cylinder.
Alleen andere software en Turbo
Maar als je het dwarse voorwielaangedreven blok in de lengterichting legt kun je ook de achterwielen aanbdrijven.
Als de versnellingsbak tenminste past.

Maarten

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2006 23:25 #1129265 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: T6?
Hallo Maarten

Jij schreef : Maar als je het dwarse voorwielaangedreven blok in de lengterichting legt kun je ook de achterwielen aandrijven.

Als de versnellingsbak tenminste past.

Weet je dat h�©�©l zeker?

Volgens mij zit in een versnellingsbak van een voorwielaandrijver ook een differentieel. En komt er dus niet �©�©n, maar twee assen uit zo'n bak. En volgens mij wil zo'n bak ook nog wel eens parallel aan de krukas liggen, i.p.v. in het verlengde daarvan. Of dat bij Volvo ook zo is, weet ik helaas niet. Misschien heeft onze �©�©ndelige Volvo encyclopedie wel plaatjes die het een en ander kunnen verduidelijken.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2006 07:38 #1129280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T5

Ik heb wel eens een plaatje van een T5R gezien op internet in de lengte geplaatst in een 745, was dus nu een 755 en dat zag er goed uit.
Daar hing een M90 achter maar wat er allemaal aan versleuteld was?
Die T5 staat normaal ook dwars voorin dus een T6 zou ook wel kunnen.

Jerry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2006 08:37 #1129284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter idee?

Een V90 kost over een jaartje weer wat minder, maar als je alle onderdelen bij elkaar optelt en dat vermenigvuldigd met de aanpassingsproblemen (motorsteunen, koppelingsgedoe enz.) is zo'n V90 waarschijnlijk goedkoper...
Maar suc6!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2006 19:27 #1129444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: T6?

Mathy schreef : Weet je dat h�©�©l zeker? Volgens mij zit in een versnellingsbak van een voorwielaandrijver ook een differentieel. En komt er dus niet �©�©n, maar twee assen uit zo'n bak. En volgens mij wil zo'n bak ook nog wel eens parallel aan de krukas liggen, i.p.v. in het verlengde daarvan. Of dat bij Volvo ook zo is, weet ik helaas niet. Misschien heeft onze �©�©ndelige Volvo encyclopedie wel plaatjes die het een en ander kunnen verduidelijken. Groetjes Mathy

Ik bedoelde natuurlijk de originele bak van de achterwiel aangedreven wagen.
Ik weet ook wel dat de bak van een voorwielaandrijver twee uitgaande assen heeft.
Die tweede heeft dus geen nut, je kan er hooguit een extra benzien pomp of oliepomp mee aadnrijven....... 8-)

Het vraag was of de (bijv) M90 qua maat en bouten zou passen op een 5 of 6 cyclinder uit de S80, en dan kun je de 960 of V/S90 leuk opfollen met een blok wat ruim 300 pk kan leveren.......
Of evt de V8 erin hangen.

Dus de M90 laten zitten en alleen het blok vervangen.

Maarten

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2006 23:55 #1129472 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oliepompje
Hallo Maarten

Jij schreef : Die tweede heeft dus geen nut, je kan er hooguit een extra benzien pomp of oliepomp mee aadnrijven....... 8-)

Of de vooras! Al zou dat ook kunnen met die oliepomp. Als ik me niet vergis, was het Jankel die ooit de voorwielen van een Rolls Royce aandreef met hydraulische motoren (tot zo'n 40 km/h).

Groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2006 07:24 #1129493 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic wild idee
Tja, dat kwam uiteraard op bij een bezoek aan het Volvo-museum afgelopen zomer. Moet Volvo-Penta ook maar geen 740-motor maken en het er in koeieletters opzetten...

Op het eerste gezicht hebben Jan en ik besloten dat dat zou moeten passen. We zullen ongetwijfeld een keer op zoek gaan naar zo'n blok, desnoods wordt dat een wagen zonder kenteken (cilinder-omkeur ligt tegenwoordig best moeilijk bij de RDW).

Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE1985 B28E 250.275 km
Volvo 7451990B230F LPG 1,45 lichtseconden
While (! asleep ()) sheep++;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2006 08:32 #1129501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo Penta

De blokken van Volvo Penta waren vroeger bij mijn weten het zelfde als we het over de redblocks hebben.
Zowel de 4 als de 6 lijn.
Het verschil zit in de nokkenassen en de koppaking.
Ik dacht dat Volvon Penta een zwaardere koppaking gebruikte.
Ik ben vroeger het markermeer over gevlogen met een Volvo Penta en dat is best leuk.
Een uur lang op 5500 toeren en alles blijfd heel en toen was de boot en motor al 15 jaar oud.
mvg Jerry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2006 10:15 #1129505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo Penta ?

<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">U bedoelt toch niet de 6-in-lijn van ongeveer 500 KW die gebruikt worden voor elektrische generatoren ?</font>
<font face="Tahoma">Daar is de voorwielophanging iets te slap voor ...</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>

Moderators: Jerry Stam