NM's van de (echte) volvo's
- V700 register
- Nieuw lid
-
En hoe zit het eigenlijk met de diesels? Dat zijn toch vanouds de koppelbeulen?
Antoine
Huidige vloot:
740 GL estate, 1990, 115pk, 315.000
Citro�«n AX 1.1RE, 1988, �±100pk, kmstand onbekend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je zo wat door <a href=" www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?cache=no ">CarBase bladert, zie je dat de 7/900 diesels qua koppel ergens tussen de 200 en 235 zitten, afhankelijk van wel of geen turbo en/of tussenkoeler. Niet opvallend veel dus.KMvrtr schreef : En hoe zit het eigenlijk met de diesels? Dat zijn toch vanouds de koppelbeulen?
M�¡�¡r het mooie van diesels is natuurlijk dat ze hun maximale koppel al bij een laag toerental halen: bij de 7/900 is dat rond de 2400 toeren. Dat heet dus :'veel trekkracht onderin'. Als ik berg-op mijn benzine turbo naar 3 of 2 terugschakel, bromt de diesel rustig door in z'n 4....
H.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Valt wel mee hoor Antoine. Want die 183 Nm. trekkracht haalt jouw <a href=" www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no...id=6045&cache=no ">740 w�¨l al bij 2500 toeren/pm ; eigenlijk dus net een diesel.KMvrtr schreef : Bij al dat geweld steekt mijn brave B230F maar bleekjes af
Zo haalt bijv. ook een 940 Low Pressure Turbo zijn 230 Nm. al bij 2300 tpm en ik moet met mijn 745 High Pressure Turbo helemaal naar 3300 tpm om het max.draaimoment van 242Nm. te scoren.
Dus zeg ik met J.C.: 'elk voordeel heb z'n nadeel'
Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben wel benieuwd naar een grafiek van een lpt met mbc er tussen.
Hoe stijgt het koppel dan en bij welk toerental.
Jerry
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE1985 B28E 250.275 km
Volvo 7451990B230F LPG 1,45 lichtseconden
While (! asleep ()) sheep++;
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft er niemand wat leuke grafiekjes van de verschillende motorblokken paraat? Als je die naast elkaar legt kun je pas echt goed vergelijken.
Lijkt me sowieso een leuke toevoeging voor de afdeling 'Techniek' als we daar al die grafiekjes neer zouden kunnen zetten.
Antoine
Huidige vloot:
740 GL estate, 1990, 115pk, 315.000
Citro�«n AX 1.1RE, 1988, �±100pk, kmstand onbekend
- V700 register
- Nieuw lid
-
'k heb er geen grafiek van maar mijn butt-dyno(=gevoel) zegt me dat een FK met MBC vergelijkbaar is met de rode lijn in het eerdere grafiekje van Hedwig. Het effect van de MBC is dat de boost enorm snel naar z'n piekwaarde stijgt en daar vervolgens rocksolid op blijft staan. m.a.w. stel je hebt 'm ingesteld op 0,7bar dan heb je vanaf 2700 ook daadwerkelijk de volle 0,7bar boost tot aan die 5000rpm. Als je vanaf 2000tpm plankgas geeft komt de turbo er bij 2500-2700 met een forse(!)duw in de rug in en de auto trekt dan echt heel fors door. Ideaal voor tussensprint in de 5de versn. (120>180 = 3000tpm >4500tpm en dat gaat echt pittig snel want vanaf 3000tpm staat de turbo volledig maximaal(nl. de ingestelde 0,7bar) te boosten.
Vanaf 2200tpm begin je de boost te voelen, vanaf 2500tpm is het bruikbaar aanwezig en vanaf 2700 is het feest! tot aan 5000tpm. Daarboven is de pret over. (wil je door tot 7000? sport(turbo!)nokkenas van <a href=" www.kgtrimning.com/defaultE.htm ">KGtrimning monteren: KG2T)
Uitgaande van een standaard auto zijn er wel wat trucs om dat toerental waarbij de turbo gaat meedoen iets te verlagen :
- aanpassen van de airbox zodat de motor makkelijker kan aanzuigen
- grilletjes uit de LMM-body
- WGA iets shimmen (strakker zetten)
nu gaat het geld kosten:
- dikkere downpipe monteren (DE allerbeste uitgave die je kan doen voor iedere turbo-auto.)
- MBC monteren (vanaf dan zijn de shims voor de WGA niet meer nodig en kunnen er weer tussenuit)
- als je een verstelbaar nokkenastandwiel hebt zou je de nokkenas een graad of 4 kunnen vervroegen, de auto trekt dan harder in de lagere toeren. Maar je levert in bij hoge toeren(feest over vanaf 4800tpm)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aan zo'n nokkenastandwiel zat ik ook al te denken aangezien ik zo veel mogelijk trekkracht wil bij een zo laag mogelijk toerental.
Ik heb dus ook een mbc besteld maar helaas nog niet binnen.
Bij rica op de site staan trouwens wel verschilende grafieken over verschilende motoren.
Daar kan je ook duidelijk zien dan bij een lpt het koppel na tunen niet alleen hoger word maar dat het standaard koppel van 230NM ook eerder beschikbaar is.
En dat scheeld behoorlijk.
Jerry
- V700 register
- Nieuw lid
-
inderdaad, een B234F heeft het max.koppel bij 4450 t/min (210Nm) maar heeft bij 2500 t/m al wel bijna 200 Nm beschikbaar. Ik zalproberen morgen een grafiekje te plaatsen. Wat is trouwens een echte volvo? collega van mij met een V40 is een beetje jaloers..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Emo van Halsema schreef : collega van mij met een V40 is een beetje jaloers..
En terecht!
Waarmee ik niet wil zeggen dat een V40 geen echte Volvo is hoor.
Maar een 700/900 is een �¨chtere Volvo
All Volvo's are equal. But the 700/900 series is more equal.
Of zoiets...