tractiecontrole

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2006 19:49 #1052441 door V700 register
tractiecontrole is gemaakt door V700 register

Goedendag allemaal.
Ik had al een vraagje over een turbodrukmeter die helaas niet in mijn verse 945 lpt aanwezig is maar ik heb nog maar een vraag over de optionele tractiecontrole die er ook niet in zit.
Kan ik dat nu ook nog inbouwen (soms ben ik best handig) en waar zou ik dat nog kunnen kopen of is dat een erg dure optie achteraf.
Het zijn net de twee dingen die ik mis in deze verder erg komplete auto.
Groetjes Jerry.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2006 22:23 #1126599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tractie control

<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Je zou als alternatief een andere aandrijflijn kunnen inbouwen. Daar bedoel ik mee om een andere achterbrug, met sperdifferentieel, te monteren.</font>
<font face="Tahoma">Wat dat kost en of dat nieuw of 2e hands moet zijn, weet ik niet.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 08:31 #1126609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een andere aandrijflijn

Een andere aandrijflijn monteren lijkt me geen goed plan , een andere differentieel is wel een optie met inschakelbare sper of slip maar als je in 98 voor 490euro traktiecontrolle op de achteras kon kopen zou het ik het nu mischien ook nog kunnen inbouwen.
Een ander differentieel is ook een goed alternatief maar dan moet ik eerst weten wat voor achteras ik heb ( ik zal vanmiddag in het boek kijken ) en of het leverbaar is.
Het is een fijne optie als je met de caravan op het natte gras staat en het blijkt dat je maar 1 wiel aandrijfing hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 09:56 #1126618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er zijn 2 typen

er zijn 2 typen sperdifferentieels geleverd:
een locker: Eaton G80 deze lockt digitaal m.a.w. of 0% of 100% (standaard in een B230FT van na '90)
een plaatsper: Dana 30, deze spert van 0% tot ongeveer 25%maximaal.(als optie leverbaar geweest, een soortgelijk diff zit in de B204FT/GT (de 16-klepper turbo)
Het traction control zal wel TRACS heten, ik had het op mijn T5R ook en het is niks. Het is een uitbreiding van het ABS systeem, een doorslippend aangedreven wiel wordt afgeremd (ook al geef je gas) net zolang tot je weer tractie hebt. Het grote probleem is dat een beetje turbo-blok daar dwars doorheen trekt... en dan kost het dus ook remblokken en schijven want het systeem blijft gewoon proberen om te regelen.
Een veel beter systeem is te krijgen bij <a href=" www.racelogic.co.uk/ "> www.racelogic.co.uk dit aftermarket systeem regelt ook op ABS-sensorsignaal maar gebruikt naast de rem ook andere methodes om wielspin tegen te gaan zoals: onderbreken van ontsteking , het afblazen van turbodruk en onderbreken van injectoraanstuursignalen. Bij dit systeem kan je zelfs de hoeveelheid wielspin in programmeren (dragracers weten bv dat ongeveer 10% wielspin op droog asfalt maximale acceleratie geeft) Kost wat, heb je ook echt wat. Zeker voor zeer snelle voorwiel aangedreven auto's (die toch al challenged zijn als het gaat om tractie) is dit een ideaal systeem dat ook nog eens banden spaart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 12:08 #1126633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de info , ik

Bedankt voor de info , ik zal eens kijken of ik een dana30 achteras heb.
Als dat zo is dan is er waarschijnlijk veel meer leverbaar op het gebied van sperdiffs.
Hard optrekken hoefd niet zo nodig meer maar een beetje grip op nat gras met de caravan is erg handig.
mvg Jerry

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 13:16 #1126636 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lpt standaard met ald of lsd
Volgens Vadis zit ook op iedere lpt een lsd(dana) of ald(sper tot 40km)
Voor 94 was de sper als optie leverbaar dacht ik.
Identificatie voor starre as: 1041 = ALD, 1031 = LSD
zie ook: www.brickboard.com/FAQ/700-900/Driveline...arAxleIdentification

Adrian
740 91 D24 M47 airco 489k
940 96 B230FK AW71L ecc 119k

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 13:31 #1126637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: er zijn 2 typen

JanV schreef : er zijn 2 typen sperdifferentieels geleverd:
een locker: Eaton G80 deze lockt digitaal m.a.w. of 0% of 100% (standaard in een B230FT van na '90)

Jan,

Mijn 740 230FT is van modeljaar 90, zou hij daar ook al in kunnen zitten (of onder kunnen liggen).

Hoe kan ik dat herkennen?
Typeplaatje? Aanduiding op de achteras?

Maarten

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 15:12 #1126644 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sper herkennen

In het algemeen is een sper op je achteras eenvoudig te herkennen. Krik de wagen met beide achterwielen los van de grond (bijvoorbeeld op een vierpuntsbrug), en draai vervolgens aan �©�©n achterwiel. Let de richting waarin het andere wiel gaat draaien:
- zelfde richting als het handmatig gedraaide: er is een sper
- tegengestelde richting: geen sper.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE1985 B28E 250.275 km
Volvo 7451990B230F LPG 1,45 lichtseconden
While (! asleep ()) sheep++;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 18:09 #1126661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jawel dat klopt maar dat

Jawel dat klopt maar dat werkt niet altijd.
Als er een sper inzit dan zal dat een volvo sper zijn en die schakelt in bij 5 km en weer uit bij 40 km als ik me niet vergis of een dana maar daar kan ik nog niks over vinden.
Er zouden gewichten naar buiten slingeren bij een verschillend toerental van het linker en rechterwiel en als die aangrijpen dan gaan de assen sperren.
Moeilijk verhaal om uit te leggen als ik het zelf nog niet gezien heb maar zo heb ik het begrepen.
Ik kan er in het boek niks over vinden en op internet weet ook niemand het zeker helaas.
Wel zijn er verschilende types sperren achteraf te monteren als het een dana 30 achteras is.
Ga maar eens Googlelen met de zoekwoorden dana 30 sper diff.
Maar zodra ik ff de tijd heb en de auto staat voor de deur dan kruip ik er onder zodat ik zekerheid krijg over het type as wat er onder mijn auto zit.
mvg Jerry

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2006 21:51 #1126688 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic inspectie
wanneer je eronder gaat liggen neem terpentine, wasbenzine of petroleum mee en een doek
het identificatie plaatje zit nl onder een laag bitak

Adrian
740 91 D24 M47 airco 489k
940 96 B230FK AW71L ecc 119k

Moderators: Jerry Stam