CDV servo bestuurderszijde
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ondanks het feit dat er in het oude forum een melding over zou zijn, ben ik er nieuwsgierig hoe de centrale deurvergrendelings servo kan worden uitgebouwd, aan de bestuurderszijde. Het oude forum kom ik niet bij, krijg een foutmelding, vandaar.
Ik wilde dit doen omdat ik de servo wilde vervangen maar krijg het zaakje niet gedemonteerd.
Iemand een zinvolle bijdrage?
Graag!
Volvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.000kms.
B230FB blok met blijkbaar een LPG gastank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
=bekleding eraf, eerst vier pluggen verwijderen(drie onderkant, een het rode lampglaasje) en eventueel raamslinger
=plastic water afscherming voorzichtig verwijderen, onder twee torques losmaken en dan eerst naar beneden trekken,
op de sloop ben ik niet voorzichtig genoeg geweest en komt de afdek kap er in stukken uit.
=op het slot van de buiten zijde twee zware torques los en daarachter een kleine
=de binnenkant van het slot is nu los, klemveertjes van stangetjes verwijderen
=binnenslot eruit manouvreren. de servo zit met twee parkers op het binnenslotmechanisme
bij de bestuurderszijde zit alleen een servo wanneer de auto standaard is uitgerust met AB(5 draden, twee stekkers), anders zit er alleen een schakelaar(drie draden,een stekker). Bij aftermarket bedient vaak een aparte servo het stangetje van de slotbediening.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 489k
940 96 B230FK AW71L ecc 119k
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Adrian schreef : bij de bestuurderszijde zit alleen een servo wanneer de auto standaard is uitgerust met AB(5 draden, twee stekkers)
Hoe herken je een 700/900 waarop standaard AB zit? Zo'n 5 draadsgeval zoek ik eigenlijk ook nog namelijk.
Eigenlijk zou ik het liefst aan beide kanten van mijn 945 uit 91 zo'n ding willen hebben. Passen die zowel links als rechts?
Wat was je ervoor kwijt?
Heb je de AB trouwens ook meegenomen?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ondanks de bovenstaande handleiding, bruut geweld en de aanschaf van een torx35 (die blijkbaar niet erg gangbaar is) ten spijt, zit het slot nog precies waar-ie hoort, in de deur.
Nu vraag ik me af of ik hem ook kan laten zitten, bij installatie van een after-market AB. Volgens mij zit er een drie draads servo in, dus twee draadjes te weinig, of kan ik dat nog omzeilen?
De bestuurders deur bediend alle 5 de deuren (4 deuren + kofferbak) maar de passagiersdeur alleen de passagiersdeur, wat volgens mij normaal is. Dat vind ik op zich geen punt, maar is er iemand die weet of dit zonder nog meer gefrot ook degelijk kan worden opgelost? En dan niet door de startonderbreker-relais te vervangen, maar met mijn huidige after-market setje uiteraard.
Volvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.000kms.B230FB blok met blijkbaar een LPG gastank.
- V700 register
- Nieuw lid
-
....maar niemand nog een zinvolle bijdrage ...............?
Volvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.000kms.B230FB blok met blijkbaar een LPG gastank.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik het zo lees, werkt je centrale portiervergrendeling alleen met de sleutel, dus (nog) niet met een handzender. Dan heb je inderdaad alleen maar een gever in je linkerdeur, en geen bedieningsmotor. De vergrendeling werkt dan alleen met een sleutel in de bestuurdersdeur en niet in bijv. de rechterdeur. Ik had hetzelfde en heb een aftermarket VDO Easy lock ingebouwd. Ik kreeg dat slot ook niet los, dus heb dat maar zo laten zitten. Onder in de deur is ruimte voor een extra bedieningsmotor. Door die motor aan te sturen met de handzender trekt die alleen de linkerdeur op slot. Het originele Volvo systeem trekt dan de rest van de autodeuren op slot. Het meeste geklooi was nog het fabriceren van een overbrenging van de extra motor naar de bedieningsstang van het slot. Op brickboard staan een paar foto's met tips van iemand die dat ook heeft uitgevoerd. Die had ik ook op het oude forum geplaatst, maar het oude forum is niet langer beschikbaar (of ben ik gek?).
Langs de dorpel loopt een dikke draadboom waar je de knipperlichtaansturing vanaf kunt takken. Ik heb geen electrische raamediening in de achterdeuren, maar daar was mijn auto wel voor voorbedraad. Die lopen helemaal tot in de deur en die heb ik gebruikt voor de motoraansturing. Loopt dan meteen mooi mee door die rubber mantel bij de scharnieren.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uiteindelijk heb ik 1 van de vier bijgeleverde servo's in de deuren erbij geplaatst en verbonden met de stang die aan de vergrendelingsknop vast zit.Zo trekt de nieuwe servo de oude mee en sluiten de deuren. En omgekeerd natuurlijk.Ik heb er twee foto's van gemaakt die ik later even zal toevoegen met een wat uitgebreidere uitleg, als daar behoefte aan is.Het grootste probleem, kwam ik later pas achter, is dat de 5 draadjes de auto in moeten, vanuit de deur. De kabel die er nu loopt is er een met een gegoten mantel, dus een touwtje bijduwen, laat staan 5, is niet mogelijk.Ik heb ze erlangs gelegd en er een stukje zwarte flexbuis overheen geschoven, en dat ziet er weer netjes uit.knipperlicht links komt van de linkerkabelboom (effen groen) en de rechterknipper komt uit de rechterboom en is daar groen/blauw.Permanente voeding ook gevonden en al met al gaat de auto nu met een druk op de knop dicht en weer open.mission accomplishedVolvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.700kms
B230FB blok met blijkbaar een LPG gastank
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals beloofd de foto van de plek waar de extra servo ingeschroefd is, zonder de bestaande servo aan te passen noch te verwijderen. Ik kreeg het slot er ook niet uit, dus ik moest wel.....
Ik hoop dat duidelijk is wat er op de foto staat, anders hoor/lees ik het wel. Volvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.700kms
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waar liggen die kabelbomen precies???????Baseman schreef : knipperlicht links komt van de linkerkabelboom (effen groen) en de rechterknipper komt uit de rechterboom en is daar groen/blauw.
Permanente voeding ook gevonden en al met al gaat de auto nu met een druk op de knop dicht en weer open.
mission accomplished
Volvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.700kms
En hoe heb je de CDV daar op aangesloten????
Ik heb namelijk ook een aftermarket AB erin zitten, en de servo zit ook op ongeveer dezelfde wijze vast.
Alleen de knipperlichten doen niet mee en die wil ik eigenlijk ook mee laten lopen.
Dus hoe heb je de knipperlichten aangesloten of werkt dat vanuit een centrale unit?
En hoe knipperen de lichten dan?
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Maarten:
De beide kabelbomen zitten onder de bestuurders schopplaat weggefrommelt achter de hendel om de motorkap te openen. Hier zit een wit/transparant stekkerblok, ik gok 35 polig en een zwart blok. De witte is voor links(bestuurderskant dus) en de zwarte is voor rechts.
In de witte zitten twee effen groene draden samen in een steker. Dat zijn de richtingaanwijzers voor links. Ik moest ook even zoeken maar heb hiervoor de assistentie van een duspel gehad. De ene kant kun je onder de aarde prikken, die naast je rechtervoet onderaan de deurstijl zit, wel met het lampje naar je toe. Je hebt nu twee handen vrij om te kijken naar het stekkerblok.
De rechterkant heeft meen ik groen/paarse bedrading en dit is er maar eentje en is even uitzoeken.
Bij gebrek aan duspel kun je natuurlijk ook even een lamphoudertje gebruiken en de ene kant aan aarde leggen en met de andere kant kun je dan uittesten.
Beide draden zitten ongeveer midden in beide blokken en zijn van de kleinste diameter, dat maakt zoeken wat eenvoudiger, vooropgesteld dat je dezelfde auto hebt, of in ieder geval een zelfde kabelboom.
Ohja, de draden kun je aftappen met een blauw plastic blokje wat daar speciaal voor ontworpen is, maar waar ik de naam even niet van weet. Naast de automaterialenhandel hebben ze ze ook bij de Karwei of Gamma en daar hangen ze bij de zekeringen en installatieautomaten in een plastic zakje. Een draadje erin, de huls over de bestaande kabel, aanknijpen met een waterpomptang en klaar is ie. Wel midden in de draad mikken, want ander snij je misschien de draad doormidden en dan moet je weer met kroonstenen aan de gang, wat in eerste instantie ook kan, maar dan heb je blijvende 'schade' aan de bedrading en zo'n klemmetje kun je weer verwijderen.
Let je wel op dat de stalen balk waar de ruit op rust, niet achter dat exra servo-tje blijft hangen. Ding zat er in, raam helemaal open, klik en vast zat het raam, enorm gepruts om die er weer langs te krijgen.Volvo 940 Polar U9 Ruby Red 281.700kms