Hallo Bart
Over het algemeen moet je de moer die het lager vasthoudt net aandraaien. Zo slap zelfs, dat een klein kind hem loskrijgt. Ja, dat geloofde ik eerst ook niet. Alles wat je een lager verder aandraait, sloopt op den duur je lager. Je drukt op deze manier de kleine kogeltjes in de loopvlakken. Daardoor vervormen de loopvlakken (als ik me niet vergis zijn de kogeltjes harder, het zachtste materiaal vervormd namelijk, het minder zachte niet of niet veel) en gaan kogels en loopvlak in elkaar vreten. Als het wiel dan ronddraait, zien je kogeltjes er naderhand uit, als een formule 1 band die net allerlei stukjes rubber opgepikt heeft. Daar waar de kogeltjes zich in de loopvlak gevreten hebben, wordt namelijk als het wiel doordraait, een stukje metaal uit het loopvlak gescheurd. Dat betekent dat het kogeltje een 1 kant groter wordt (omdat dat stukje loopvlak erop zit). Als ie dan weer in de buurt van de loopbaan komt, past het kogeltje er niet meer tussen. Het kogeltje wordt dus nog harder in het loopvlak gedrukt. En het stukje loopvlak dat vervolgens uit het loopvlak gescheurd wordt is nog groter. Zo ontstaat een soort sneeuwbal effect. Met als uiteindelijke resultaat dat je lagers "lekker warm" worden en binnen de kortste keren weer aan vervanging toe zijn.
Groetjes
Mathy