Stuurbekrachtigings pomp of stuurhuis?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 15:00 #1051928 door V700 register
Stuurbekrachtigings pomp of stuurhuis? is gemaakt door V700 register

Hallo Allemaal.

Het volgende is het probleem, als ik rijd, en stuur staat in recht uit stand , dan lijkt het net of de stuurbekrachtiging wisselend werkt. Dit is op alle snelheden het geval, en ook verschil in toerental maakt niet veel uit. Het gevoel in het stuur kan ik omschrijfen/vergelijken, met het remmen, waar bij een remschijf aan �©�©n kant krom is, het voeld een beetje als simmen. Maar dan enkeld als je het stuur beweegt, houd je uhm recht en stil voel je niks, maakt niet uit of je 10 of 110 rijd op dat moment. Als je het stuur door draaid, naar links of rechts is het weg, maar moet er wel bij zeggen dat ik uhm wat aan de zwaare kant over de geheele stuuruitslag vind stuuren. Als je stationair een bocht neemt, hoor je de pomp wat zoemen, weet niet of dat zo hoord? Verder de olie gecontroleerd, deze is goed op peil, maar de kleur is kastanje bruin, volgens mij niet de kleur wat ie moet hebben. Het stuurhuis is mooie droog, en had zelf nog het iedee dat deze niet zo oud was, snaar van de pomp niet lang geleeden vervangen, en deze staat strak genoeg. Ik hoop dat het de pomp is, deze zit er na mijn iedee zo lang op als dat de auto oud is, dat is dus 366500 kilometers. Ik hoor het wel, alvast bedankt voor de reactie's

Vr Gr Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2005 02:33 #1123942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niemand een iedee??

Even het topic weer naar boven brengen, ik denk dat ik maar de pomp ga vervangen, ik kijk wel ff op de sloop. Ik vraag me echter af of dit het is, kan het geen inwendige klep zijn die z'n werk niet goed doet? De wielen zijn pas gebalanceerd, en de remschijfen+blokken pas vervangen, en deze zijn goed gangbaar. Als het een wiellager zou zijn die een punt heb waarop die meer weerstand zou hebben, dan zou je dat ook hooren neem ik aan. Wat ik trouwens even moet recht zetten dat is dat het wel toerental afhankelijk is, meer toeren bij zelfde snelheid, deste meer het stuur in de rechtuit stand resoneerd. De pomp word warm, je kan uhm nog net met je handen beet pakken, de pomp zit echter wel rechts onder, aan de kant van het uitlaat spruitstuk. (van af versnelingsbak kant gezien) De pomp maakt een zoement geluid tijdens stuuren bij stilstand, echter als je tot z'n uiterste uitslag doordraaid en kracht op het stuur blijft zetten. Dan gaat de pomp zwaar draaien en hoor je de snaar piepen, hoord hier geen beveiliging voor te zijn?

Gr Bart.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2005 10:24 #1123955 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic verkeerde olie?
Het lijkt erop dat de verkeerde olie erin gedaan is. De olie moet licht rood zijn en helder.
Door spoelen en verversen met ATF kun je eerst proberen.
Nico gaf laatst een aanwijzing: leiding onder losmaken, leeg laten lopen en opnieuw vullen.
Tijdje rijden. En herhalen. Tot de olie helder blijft.

Adrian
740 91 D24 M47 airco 489k
940 96 B230FK AW71L ecc 119k

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2005 19:38 #1124006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie

Hoi adrian
De olie is vervuild, het is echter wel ATF, de olie ruikt naar ATF, en de viscosieteit is ook het zelfde. Ik ben vandaag naar een banden boer gegaan, tevens een goede bekende uit de kartsport, hij heeft een rondje gereden en kwam tot de het volgende. De uitlijning is goed, dit is ook goed te zien aan de hoe de banden slijten. De banden zijn goed gebalanceerd, als dit niet goed zou zijn dan begind ie niet met trillen als je nog maar 10 kilometer per uur rijd, en dat is wel het geval. Wat hij heeft gemerkt, is dat de stuurbekrachtiging continu kleine pulsen geeft naar links, daarom trekt de wagen ook langzaam naar links. Wat mij dus ook is opgevallen is dat ie naar rechts zwaarder stuurt dan naar links, en dat ik op de snelweg altijd kracht naar rechts moet geefen aan het stuur om uhm recht te houden. Kan dit niet een probleem zijn met een klep in het stuurhuis? Weet iemand hoe dit systeem werkt, en heeft iemand wat werkplaats documentatie?

Al vast bedankt groet Bart.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2005 20:53 #1124022 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Aangezien het stuurhuis

een kwaaltje is qua kapotgaan zou ik het eerder daar op houden.
Hoelang heb je de auto en is het ineens gebeurd van het ene op het andere moment? Verkeerde olie erin gebeurd niet plotseling en vwb de kleur; de een vind het bruin, de ander rood en de ander weer oranje. Het is een beetje moeilijk om op kleur een diagnose te maken, ik verdenk zelf het stuurhuis maar dat wil niet zeggen dat de pomp niet kapot kan zijn.
Succes!

Grtz Le�´n ; 960 sedan, 2.5i, AW43-1995, lpi

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 00:26 #1124041 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Weeet misschien iemand...
Hallo Volvisti

Heeft misschien iemand een technische tekening van het stuurhuis?

Ik heb namelijk het idee, dat het stuurhuis niet in de middenstand staat. Wat ik daarmee bedoel, is dat de wielen en het stuur wel in de ruststand/middenstand staan (m.a.w. de auto wil rechtdoor), maar de onderdelen in het stuurhuis staan alsof het stuur iets verdraaid is.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 01:09 #1124054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is een goeie Mathy

Mijn stuur staat ook niet helemaal recht, weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben? Je bedoeld waarschijnlijk dat een klep al olie begint te geefen terwijl je stuur recht staat, of zie ik dat verkeerd? Meschien dat ze met uitlijnen wel teveel met �©�©n stuurkogel hebben zitten klooien..... Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 01:18 #1124055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slagen tellen?
Kwestie van slagen tellen tussen uiterst links en uiterst rechts? Dan kan je het stuurwiel zo monteren dat ie in het midden van de slag van het stuurhuis staat, en vervolgens met de spoorstangen stellen zodat ie rechtuit rijdt in de middenstand.

Dat werkt natuurlijk alleen als er geen "externe" stoppen bestaan (= aanslag buiten het stuurhuis zelf) en dat weet ik van een Volvo zo uit m'n hoofd niet. Met de Franse wagentjes doe ik het in ieder geval wel altijd zo :)

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 01:29 #1124057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuurhuis
Stuurbekrachtiging is een "krachtversterker", die ongeacht de stand van het wiel je moet helpen in de richting die je draait. Torsie gestuurd, onafhankelijk van stand. Je krijgt dus niet alleen hulp bij het wegdraaien uit de middenstand, maar ook bij het terugdraaien. Het mag voor de werking van de sb niet uitmaken of het stuur goed in de middenstand staat. De "kleppen" worden gestuurd door de kracht die je zet, niet door de stand van het stuurwiel.

Dat is de theorie ; of de boel in de praktijk op een bepaalde manier in kan slijten, zodat verzetten van de middenstand toch zinnig kan zijn weet ik niet. Nooit geprobeerd.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2005 18:25 #1124107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic probleem gevonden denk ik

Ik heb de wagen vanmiddag opgekrikt en even aan bijde voorwielen een swiepert gegeefen, rechts liep mooie rond, maar links daar en tegen niet. Op een bepaald punt loopt de rem aan, en draaid het wiel ronduit zwaar. De schijfen en blokken zijn pas vervangen op de sleuteldag bij Nordicar, heb niet hard geremd, dus snap niet helemaal hoe dit kan. Het was al snel te verklaaren dat dit het euvel is, want met achteruitrijden begon het stuur inplaats van naar links te tikken, naar rechts te tikken.
Dus nu kijken hoe het zit en wat ik hier verder mee kan, iemand nog een advies, de schijf lijkt naar mijn iedee namelijk krom, en dat al naar 2000 kilometer zonder een noodstop of iets dergelijks te hebben gemaakt. Ben echter wel blij dat het niet de stuurbekrachtiging of iets dergelijks is.

Gr Bart.

Moderators: Jerry Stam