Help! Dimlicht weigert dienst

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2005 16:25 #1051864 door V700 register
Help! Dimlicht weigert dienst is gemaakt door V700 register

<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Hallo allemaal,</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Zoals de titel al aangeeft, heb ik een probleem met het dimlicht van mijn 940 uit '91. In welke stand ik de lichtschakelaar ik ook zet, mijn dimlichen doen het niet. Alleen als ik ook mijn grootlicht aanzet, gaan ze wel branden. Dit heeft mij tot de volgende, helaas nog niet probleemoplossende, conclusies gebracht:</font>
  • <font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Zekeringen zijn niet kapot (want met grootlicht branden de lampen wel en gecontroleerd)</font>
  • <font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Lampen zelf zijn niet kapot (want met grootlicht branden de lampen wel en gecontroleerd)</font>
  • <font face="Verdana" size="2">Relais is niet defect (tenzij ik op de verkeerde plaats het verkeerde relais het trachten te vervangen). Ik heb alle relais achter de zekeringen in de middenconsole die leken op het koplamprelais dat ik bij de Halfords had gehaald stuk voor stuk vervangen zonder succes........</font>
  • <font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">Schakelaar is niet kapot (vandaag eraf gehaald en de juiste draden met elkaar verbonden om schakelaar te imiteren</font>
<font face="Verdana" size="2">Is er misschien iemand die nog een mogelijke oplossing voor me heeft? Al</font><font face="Verdana" size="2">vast bedankt voor het meedenken!</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2005 17:52 #1123279 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Iets te snelle conclusie...
Dimlicht gaat uit en het grootlicht gaat aan als je groot licht gebruikt. (2 draden in 1 lamp) Maar als je ze doorgemeten hebt dan zit dat wel goed. Heb je wel 12V over de juiste draden staan als je je dimlicht aan hebt?

Dat maakt het zoeken in elk geval een stuk makkelijker, dan weet je of je de fout bij de jampunits moet zoeken of ervoor. Electrische problemen proberen te vinden zonder multimeter si behoorlijk lastig.

Jan Huijsmans

'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 00:25 #1123310 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Slechte massa?
Hallo Niels

Het zou kunnen dat de massa van je dimlichten niet goed is. Heb je die al gekontroleerd?

Groetjes

Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 00:59 #1123315 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Massa

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Dacht ik ook aan, maar groot- een dim-licht hebben een gezamelijke massa. Of het moet zo zijn dat tijdens grootlicht dimlicht meegloeid. MAW grootlicht trekt massa via dimlicht.
Wat is het lichtbeeld van de koplampen?
Andr�©

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 01:13 #1123317 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: Massa
Hallo Andre

Andre Struis schreef : Dacht ik ook aan, maar groot- een dim-licht hebben een gezamelijke massa.

Maar groot- en dimlicht zitten volgens mij in twee verschillende gloeilampjes. Of vergis ik me. Bij de 940 zit toch aan de buitenkant van de lichtunit dimlicht en aan de binnenkant boven elkaar grootlicht en mistlicht? (het is al laat, dus ik kan me vergissen)

Wat je ook nog schreef : Of het moet zo zijn dat tijdens grootlicht dimlicht meegloeid. MAW grootlicht trekt massa via dimlicht. Wat is het lichtbeeld van de koplampen?

Volgens mij trekt het dimlicht in dit geval massa via het grootlicht. Omdat het dimlicht het pas doet, als je grootlicht aanzet. Dimlicht zorgt voor een lichtbeeld, waarbij links een gedeelte van het licht geblokkeerd wordt. Grootlicht heeft dat niet. Maar als dim- en grootlicht in twee verschillende gloeilampjes zit, zie je gewoon dat twee lampen aan zijn.

Groetjes

Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 01:18 #1123318 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Massa

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Groot en dimlicht is gewoon een H4 lamp (duplo) met drie aansluitingen; massa, dim en groot licht.
Hiernaast in de lampunit zitten een ver- en breed-straler, de verstraler gaat mee met het grootlicht. De breedstraler is bedoeld als mistlamp.
Andr�©

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 08:22 #1123328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de snelle

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ben vergeten aan te geven dat ik een leek ben op het gebied van auto's en elektronica. Maar massa = "aarde" toch? Hoe controleer ik of deze goed is?
Ik was net als Mathy in de veronderstelling dat aan de buitenkant van de lichtunit het dimlicht zat en aan de binnenkant boven elkaar grootlicht en mistlicht. Maar "grootlicht" is in dit geval dus kennelijk "verstraler". Ik had al eens ergens iets gehoord dat de eigenlijke term voor dimlicht "gedimd grootlicht" is. Nu weet ik waarom..........
Andre, wat bedoel je met "Wat is het lichtbeeld van de koplampen?"? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar op dit moment zou mijn antwoord zijn: nulkommanul! ;-)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2005 08:47 #1123330 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Massa = -
De massa is de min van de accu zeg maar. Daar wordt het chassis van de wagen voor gebruikt. Een aarde is een verbinding met de aarde om, ter bescherming, de stroom af te voeren. Die ehb je niet in een wagen.

Maar bij deze veronderstelling kan het dus zijn dat je groot/dimlicht lamp het geheel niet doet. Dat kan dus de massa zijn of het relais. Zekeringen zijn onwaarschijnlijk, ik geloof niet dat je er in 1 keer 4 doorheen jast.

Jan Huijsmans

Jan Huijsmans

(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 17:55 #1123625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 't was dus toch........

...... een van de relais. Het ging echter niet om het formaat dat op de eerste rij zit en dat de Halfords mij had verkocht als "koplamprelais". Het ging om een grote ronde knoeperd links achterin. Het plastic rond 1 van de pinnen was al flink weggesmolten.
Bedankt voor het meedenken!
Niels

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 18:46 #1123627 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Creatief...
Het lampencheck relais... Apart dat die de werking van de koplampen beinvloed als er iets goed fout gaat. Deze hoort namelijk alleen et controleren of ze het nog doen. ;-)

Iemand een idee hoe dit kan? Ik kan me voorstellen dat door een kortsluiting een stroom door dit relais gaat lopen die teveel is, maar dan hoort er roch iets door te branden, waardoor dat circuit is uitgeschakeld? (en dan de lampen het weer zouden moeten doen?)

Jan Huijsmans

Jan Huijsmans

Moderators: Jerry Stam