afslaan koude motor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2005 11:45 #1051242
door V700 register
Hallo allemaal,
Ik ben al lange tijd aan het worstelen met de motor B234F, welke zowel op benzine als op LPG afslaat als deze koud is. Bij een koude motor start ik op benzine, dat lukt altijd goed, echter wil de motor zonder het gaspedaal te bedienen direct weer afslaan.Pas na 2 a 3 km rijden of 5 minuten stationair draaien met de voet op het gaspedaal, blijft de motor uit zichzelf stationair lopen. Indien ik direct na het starten op benzine overschakel op LPG, treedt hetzelfde verschijnsel op, de motor slaat af, als je het gaspedaal niet bedient. Het afslaan heeft dus niets te maken met het type brandstof.
Onlangs heb ik de computer rechtsonder bij de passagiersstoel vervangen, alsmede de temp.sensor welke uiterst links gemonteerd zit. Of deze sensor invloed op het motor-toerental betwijfel ik, er zit nog een temp. sensor in ? Je kan in ieder geval de conclusie trekken dat het iets te maken heeft met de regeling van het management van de motor bij koude toestand. Zodra de motor enigszins op temperatuur is, zijn er geen problemen. Wel is het zo dat na een langere rit op LPG, het stationair toerental ineens op de 1200 toeren kan staan.Misschien heeft dit er ook iets mee te maken ?
Graag zou ik willen weten welke componenten iets met de stationair-regeling in koude toestand te maken hebben. Groet, Peter
afslaan koude motor is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik ben al lange tijd aan het worstelen met de motor B234F, welke zowel op benzine als op LPG afslaat als deze koud is. Bij een koude motor start ik op benzine, dat lukt altijd goed, echter wil de motor zonder het gaspedaal te bedienen direct weer afslaan.Pas na 2 a 3 km rijden of 5 minuten stationair draaien met de voet op het gaspedaal, blijft de motor uit zichzelf stationair lopen. Indien ik direct na het starten op benzine overschakel op LPG, treedt hetzelfde verschijnsel op, de motor slaat af, als je het gaspedaal niet bedient. Het afslaan heeft dus niets te maken met het type brandstof.
Onlangs heb ik de computer rechtsonder bij de passagiersstoel vervangen, alsmede de temp.sensor welke uiterst links gemonteerd zit. Of deze sensor invloed op het motor-toerental betwijfel ik, er zit nog een temp. sensor in ? Je kan in ieder geval de conclusie trekken dat het iets te maken heeft met de regeling van het management van de motor bij koude toestand. Zodra de motor enigszins op temperatuur is, zijn er geen problemen. Wel is het zo dat na een langere rit op LPG, het stationair toerental ineens op de 1200 toeren kan staan.Misschien heeft dit er ook iets mee te maken ?
Graag zou ik willen weten welke componenten iets met de stationair-regeling in koude toestand te maken hebben. Groet, Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
09-10-2005 21:06 #1120564
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic koude B234F
Hallo Peter/collega B234F rijder
De luchtmassameter heeft een schakelaar die aangeeft dat je geen gas geeft. Maar omdat je stationair toerental af en toe op 1200 toeren staat, denk ik dat je CIS klep niet doet wat ie moet doen. Kijk eens of daar wat in zit. Hier staan twee foto's van de CIS klep.
Groetjes
Mathy
De luchtmassameter heeft een schakelaar die aangeeft dat je geen gas geeft. Maar omdat je stationair toerental af en toe op 1200 toeren staat, denk ik dat je CIS klep niet doet wat ie moet doen. Kijk eens of daar wat in zit. Hier staan twee foto's van de CIS klep.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2005 21:40 #1120565
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een lotgenoot
Hallo Peter,
het probleem dat jij beschrijft lijkt erg veel op mijn probleem. Mijn B23FT-blok uit een 760-Turbo US Import start de laatste tijd weer slecht. Onlangs is hij Bij Timen geweest voor een nieuwe koppakking en toen heeft hij het 2 maanden heel goed gedaan, die koudstart. Als ik nu op lpg of benzine start, dan heb ik het gevoel dat hij maar op "2 poten" loopt. Na het starten kan ik het gaspedaal tot de bodemplaat drukken, sneller dan 30km per uur kom ik niet. Het enige dat ik kan doen is rustig laten rollen en ondertussen hoor je een ritmisch gepruttel uit de uitlaat dat steeds sneller wordt en na 2 a 3 km is het probleem over. Timen heeft bij mij de Cis-klep vervangen omdat hij twijfelde aan de werking ervan. Zou de mijne weer defect zijn ?
Wat mij ook opvalt is dat ik na een eind op lpg te hebben gereden, bij het opnieuw starten een witte wolk uit de uitlaat krijg. Geen grijze, maar echt wit. Ik verwacht telkens weer een nieuwe paus als ik dat zie. Heb jij die ervaring ook ? Variatie in toerental heb ik allen bij het rijden op benzine. Onder het rijden voel ik de auto "bokken" oftewel telkens ligt inhouden waarbij het toerental ongeveer 100 toeren telkens zakt en meteen weer terugklimt. Het stationair lopen op benzine bij warme motor is altijd 1200 toeren, zonder dat ik daarbij de airco aan heb, die vaak ook voor een verhoogd toerental zorgt.
Waar ik zelf aan zit te denken is de ontstekking, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Groet,
Roger
het probleem dat jij beschrijft lijkt erg veel op mijn probleem. Mijn B23FT-blok uit een 760-Turbo US Import start de laatste tijd weer slecht. Onlangs is hij Bij Timen geweest voor een nieuwe koppakking en toen heeft hij het 2 maanden heel goed gedaan, die koudstart. Als ik nu op lpg of benzine start, dan heb ik het gevoel dat hij maar op "2 poten" loopt. Na het starten kan ik het gaspedaal tot de bodemplaat drukken, sneller dan 30km per uur kom ik niet. Het enige dat ik kan doen is rustig laten rollen en ondertussen hoor je een ritmisch gepruttel uit de uitlaat dat steeds sneller wordt en na 2 a 3 km is het probleem over. Timen heeft bij mij de Cis-klep vervangen omdat hij twijfelde aan de werking ervan. Zou de mijne weer defect zijn ?
Wat mij ook opvalt is dat ik na een eind op lpg te hebben gereden, bij het opnieuw starten een witte wolk uit de uitlaat krijg. Geen grijze, maar echt wit. Ik verwacht telkens weer een nieuwe paus als ik dat zie. Heb jij die ervaring ook ? Variatie in toerental heb ik allen bij het rijden op benzine. Onder het rijden voel ik de auto "bokken" oftewel telkens ligt inhouden waarbij het toerental ongeveer 100 toeren telkens zakt en meteen weer terugklimt. Het stationair lopen op benzine bij warme motor is altijd 1200 toeren, zonder dat ik daarbij de airco aan heb, die vaak ook voor een verhoogd toerental zorgt.
Waar ik zelf aan zit te denken is de ontstekking, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Groet,
Roger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 00:54 #1120571
door V700 register
Hoi Peter,
Kijk ff de volgende punten na, verwijder eerst maar eens de CIS klep, neem een spuitbus electro reiniger, of remmen reiniger, en maak de klep goed schoon met een wattenstaafje/kwastje of iets dergelijks.
Het halfe maantje in het huis van de CIS klep waar deze in beweegt wordt op den duur vies en vettig, deze moet goed gerijnigd zijn. Is deze smerig dan kan ie blijven hangen, met als gevolg dat je stationair toerental wordt ontregeld.
Controleer ook of je gasklepschakelaar goed staat afgesteld, zodra je je gasrol ook maar iets verdraait, moet je uhm hooren klikken,de schakelaar vind je aan het asje van de gasklep. Als je tijdens het rijden je gaspedaal ff helemaal los laat en weer gas geeft zal je achter je dashboard kastje ook een relais moeten hooren klikken.
Reinig je gasklephuis, als deze vervuild is kan het zijn dat ie z'n gasklepschakelaar ook niet goed bediend, er zitten ook in het gasklephuis, boven de gasklep 2 kleine gaatjes , kijk of deze niet verstopt zitten met vet en vuil.
Loop alle vacuum slangen na op lekkage/schurtjes zoals de aanzuigslang van je gasklephuis naar je luchtfilter,van je spruitstuk naar je CIS klep,van je CIS klep naar de aanzuigslang, en die van de carterventilatie naar de aanzuigslang vlak voor je gasklephuis.
Controleer zowieso ff je ontsteking, zoals rotor en verdelerkap,en de bougie kabels kan nooit kwaad, denk echter dat het daar niet aan zal lichen. Weet niet of het er op zit bij jou, maar als je storings code's kan uitlezen doe dat dan gewoon.
Op deze manier ben je systematische bezig met het zoeken en oplossen van het probleem, heb zelf ook het idee dat het in je CIS klep zit,veel geluk.
Gr Bart.
Beantwoord door V700 register in topic Aantal punten
Hoi Peter,
Kijk ff de volgende punten na, verwijder eerst maar eens de CIS klep, neem een spuitbus electro reiniger, of remmen reiniger, en maak de klep goed schoon met een wattenstaafje/kwastje of iets dergelijks.
Het halfe maantje in het huis van de CIS klep waar deze in beweegt wordt op den duur vies en vettig, deze moet goed gerijnigd zijn. Is deze smerig dan kan ie blijven hangen, met als gevolg dat je stationair toerental wordt ontregeld.
Controleer ook of je gasklepschakelaar goed staat afgesteld, zodra je je gasrol ook maar iets verdraait, moet je uhm hooren klikken,de schakelaar vind je aan het asje van de gasklep. Als je tijdens het rijden je gaspedaal ff helemaal los laat en weer gas geeft zal je achter je dashboard kastje ook een relais moeten hooren klikken.
Reinig je gasklephuis, als deze vervuild is kan het zijn dat ie z'n gasklepschakelaar ook niet goed bediend, er zitten ook in het gasklephuis, boven de gasklep 2 kleine gaatjes , kijk of deze niet verstopt zitten met vet en vuil.
Loop alle vacuum slangen na op lekkage/schurtjes zoals de aanzuigslang van je gasklephuis naar je luchtfilter,van je spruitstuk naar je CIS klep,van je CIS klep naar de aanzuigslang, en die van de carterventilatie naar de aanzuigslang vlak voor je gasklephuis.
Controleer zowieso ff je ontsteking, zoals rotor en verdelerkap,en de bougie kabels kan nooit kwaad, denk echter dat het daar niet aan zal lichen. Weet niet of het er op zit bij jou, maar als je storings code's kan uitlezen doe dat dan gewoon.
Op deze manier ben je systematische bezig met het zoeken en oplossen van het probleem, heb zelf ook het idee dat het in je CIS klep zit,veel geluk.
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 01:18 #1120572
door V700 register
<div class="submitted">Ingediend door <a title="Gebruikersprofiel bekijken." href="index.php?q=user/mathy"><font color="#336699">Mathy</font></a> op Zon, 2005/10/09 - 21:06.</div>
<div class="content">
Hallo Peter/collega B234F rijder
De luchtmassameter heeft een schakelaar die aangeeft dat je geen gas geeft. Maar omdat je stationair toerental af en toe op 1200 toeren staat, denk ik dat je CIS klep niet doet wat ie moet doen. Kijk eens of daar wat in zit. <a href="index.php?q=node/1269"><font color="#336699">Hier</font></a> staan twee foto's van de CIS klep.
Groetjes
Mathy
RE:
Mathy, is het niet zo dat je luchtmassameter, enkelt het zuurstof gehalte in de lucht meet, en dit door geeft aan de inspuit computer die vervolgens z'n hoeveelheid brandstof wat ie geeft hier op aanpast/afregeld?
Ik dacht dat de gasklepschakelaar op het gasklephuis aangaf of je gasklep open of dicht staat. En hier door z'n CIS klep/stappenmotor een seintje geeft of ie aan het werk moet om het stationair toerental af te regelen of dat ie in rust stand staat bij gas open???
Gr Bart.
</div>
Beantwoord door V700 register in topic Ik begin te twijfelen
<div class="submitted">Ingediend door <a title="Gebruikersprofiel bekijken." href="index.php?q=user/mathy"><font color="#336699">Mathy</font></a> op Zon, 2005/10/09 - 21:06.</div>
<div class="content">
Hallo Peter/collega B234F rijder
De luchtmassameter heeft een schakelaar die aangeeft dat je geen gas geeft. Maar omdat je stationair toerental af en toe op 1200 toeren staat, denk ik dat je CIS klep niet doet wat ie moet doen. Kijk eens of daar wat in zit. <a href="index.php?q=node/1269"><font color="#336699">Hier</font></a> staan twee foto's van de CIS klep.
Groetjes
Mathy
RE:
Mathy, is het niet zo dat je luchtmassameter, enkelt het zuurstof gehalte in de lucht meet, en dit door geeft aan de inspuit computer die vervolgens z'n hoeveelheid brandstof wat ie geeft hier op aanpast/afregeld?
Ik dacht dat de gasklepschakelaar op het gasklephuis aangaf of je gasklep open of dicht staat. En hier door z'n CIS klep/stappenmotor een seintje geeft of ie aan het werk moet om het stationair toerental af te regelen of dat ie in rust stand staat bij gas open???
Gr Bart.
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 08:37 #1120577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar de Cis-klep werkt toch
Maar de Cis-klep werkt toch niet als de auto op lpg rijdt ?
Groet,
Roger
Groet,
Roger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 08:41 #1120578
door Hedwig Lambrechts
Roger heb je bij LPG dan geen lucht nodig?
Hedwig
Hedwig Lambrechts - Lidnr.112
782 1988 B280E
H 1991 B230FT+
There is no substitute for driving a 780</str< /> </stron< />
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic ?
Roger heb je bij LPG dan geen lucht nodig?
Hedwig
Hedwig Lambrechts - Lidnr.112
782 1988 B280E
H 1991 B230FT+
There is no substitute for driving a 780</str< /> </stron< />
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 09:57 #1120579
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tuurlijk wel Hedwig, maar
Tuurlijk wel Hedwig, maar ik dacht dat het toerental bij het lopen op lpg electronisch bepaald werd en dat de cis-klep dan buiten werking zou zijn.
Groet,
Roger
Groet,
Roger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 11:01 #1120581
door V700 register
Bij een benzinemotor moet je mechanisch de hoeveelheid lucht regelen (gasklep of zo, eventueel electrisch aangestuurd). Alleen bij een dieselmotor kun je toerentallen regelen door (electronisch) de brandstofhoeveelheid te regelen.
Volgens mij is het zo dat de basisafstelling van de gasklepspleet lucht doorlaat voor ongeveer 500 tpm, de rest wordt door de CIS-klep aangevuld (tot 800 tpm bij warme motor). Als de CIS-klep verder wordt opengezet, zal de motor nog sneller gaan draaien (bijv. bij koude motor of airco aan). Bij mijn 940 regelt de CIS-klep alleen maar terug naar 800 tpm als je (bijna) stilstaat en je het gaspedaal helemaal loslaat (schakelaar op gasklepas).
Voor de luchtmassameter maakt het niet uit of de lucht langs de gasklep stroomt of door de CIS-klep, die kijkt alleen maar naar de totale hoeveelheid aangezogen lucht en past daar de hoeveelheid ingespoten brandstof op aan. Ook een LPG installatie zal op �©�©n of andere manier naar de totale hoeveelheid lucht kijken. Een slecht werkende CIS-klep zou dus net zo goed invloed moeten hebben bij draaien op LPG.
Door uitlaatgasrecirculatie en carterontluchting is de aangezogen lucht niet altijd helemaal schoon en kan de gasklepspleet door vervuiling kleiner worden (wordt gedeeltelijk door de CIS-klep opgevangen) . Ook de CIS-klep of de aan/afvoerleiding kunnen vervuilen en daarom niet goed meer werken
Roger, die witte rook na rijden op LPG, dat lijkt toch erg op koelwater. Zakt het koelwaterniveau ook? E�©n of meerdee natte bougies? Als het niet de koppakking is, zou de LPG verdamper dan lek kunnen zijn?
Beantwoord door V700 register in topic CIS-klep
Bij een benzinemotor moet je mechanisch de hoeveelheid lucht regelen (gasklep of zo, eventueel electrisch aangestuurd). Alleen bij een dieselmotor kun je toerentallen regelen door (electronisch) de brandstofhoeveelheid te regelen.
Volgens mij is het zo dat de basisafstelling van de gasklepspleet lucht doorlaat voor ongeveer 500 tpm, de rest wordt door de CIS-klep aangevuld (tot 800 tpm bij warme motor). Als de CIS-klep verder wordt opengezet, zal de motor nog sneller gaan draaien (bijv. bij koude motor of airco aan). Bij mijn 940 regelt de CIS-klep alleen maar terug naar 800 tpm als je (bijna) stilstaat en je het gaspedaal helemaal loslaat (schakelaar op gasklepas).
Voor de luchtmassameter maakt het niet uit of de lucht langs de gasklep stroomt of door de CIS-klep, die kijkt alleen maar naar de totale hoeveelheid aangezogen lucht en past daar de hoeveelheid ingespoten brandstof op aan. Ook een LPG installatie zal op �©�©n of andere manier naar de totale hoeveelheid lucht kijken. Een slecht werkende CIS-klep zou dus net zo goed invloed moeten hebben bij draaien op LPG.
Door uitlaatgasrecirculatie en carterontluchting is de aangezogen lucht niet altijd helemaal schoon en kan de gasklepspleet door vervuiling kleiner worden (wordt gedeeltelijk door de CIS-klep opgevangen) . Ook de CIS-klep of de aan/afvoerleiding kunnen vervuilen en daarom niet goed meer werken
Roger, die witte rook na rijden op LPG, dat lijkt toch erg op koelwater. Zakt het koelwaterniveau ook? E�©n of meerdee natte bougies? Als het niet de koppakking is, zou de LPG verdamper dan lek kunnen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2005 11:30 #1120583
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het koelwaterpeil zakt
Het koelwaterpeil zakt nauwelijks, mede door de nieuwe koppakking. Natte bougies heb ik ook niet meer. Het is ook alleen bij het starten, niet onder het rijden. Hoe kan ik de lpg-verdamper checken op lekkage ?
Groet,
Roger
Groet,
Roger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





