Distributieriem - trillingsdemperbout verwijderen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 06:19 #1119635 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En de laatste motoren?
Hallo Timen,

Heb je ook een passende tegenhouder voor de zespitters? Dus voor de B27/28/280, en voor de B254/304? Kan missschien �©�©n van de varianten redblock of diesel daarvoor gebruikt worden?
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 422.422 km
User error. Hit any user to continue.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2005 18:43 #1119662 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Voor alle motoren!

Hallo Willem,
Voor elke Volvo motor heb ik een tegenhouder behalve voor de PRV (1) .
Het basis concept is voor alle motoren gelijk.
De tegenhouder voor de 230 enz. motoren heeft meenemers die in de zes poelie sleuven (of gleuven) aangrijpen.
De tegenhouder voor de diesel heeft meenemers die tegen de twee aangegoten nokken binnenin aangrijpen.
De tegenhouders voor de 4 , 5, en 6 cilinders met dubbele nokkenas grijpen aan d.m.v. de vier draadgaten aan de voorzijde van de poelie.

(1) De tegenhouder voor de PRV is in ontwikkeling. Wanneer er meer belangstelling is dan kan het ontwikkelingsproces wel versneld worden. Het doel is om in de komende wintermaanden een oplossing te vinden Deze poelie heeft helaas geen uitsparingen Gelukkig is de poelie van de PRV geheel massief. Momenteel wordt er aan gedacht aan een klemconstructie om de buiten zijde van de poelie Wie mogelijke oplossingen wil aanleveren wordt van harte uitgenodigd. Zelf gebruik ik nu nog een zeer grote pijpentang, een paar beschadigingetjes aan de buiten zijde van de poelie voor lief nemend.
Heb je een ander hulpgereedschap nodig ? Laat het maar weten.

Groet Timen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 11:26 #1119699 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Belangstelling
Voor de PRV-tegenhouder: tel mij er maar bij op. Met Jan Huijsmans samen beschikken we binnenkort over minimaal vier van dergelijke motoren, dus dan komt hij vast wel van pas.
Mocht je een oefen-motor nodig hebben om het ding te maken, kunnen we die ook eventueel leveren.
Is hij gelijk voor alle PRV-motoren? Of heeft bijvoorbeeld de B280 weer een afwijkend model nodig?
Oh, en wat betreft klem-constructie: ik heb weleens een nokkenas tegengehouden door middel van een oude distributieriem en een waterpomptang. Een constructie zoals van een oliefiltertang (met zo'n rubber band) is misschien een idee?

Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 420.750 km
User error. Hit any user to continue.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2005 11:56 #1119701 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic PRV poelie

Een poelie van de PRV heb ik. Deze is afkomstig van Henk Dalhuisen. Of er onderling verschillen bestaan zou ik graag vernemen. De poelie die ik heb, heeft een buitendiameter van 152 mm. De breedte is 55. De poelie heeft 4 V-groeven, waarvan de voorste breder is. Het in- /opgegoten nummer is 269663.

De elastische poelie van de 230 enz. pak die in ieder geval niet aan de buitenzijde vast. De zaak gaat verschuiven en slingeren. Wie durft zijn ervaring hiermee te vertellen?
Groet Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2006 20:09 #1141931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook van Henk Dalhuizen

Beste Timen,
Even voorstellen: Anjo Duiverman uit Almere en trotse bezitter van een tamelijk gave 740 sedan, Turbo IC Aut. uit 1990.
1 probleem, de automaat doet wat rare dingen. Over en weer ge-maild (heb je waarschijnlijk links of rechts wel voorbij zien komen) maar ik ben er nog niet uit.
Ik laat de automaat binnenkort spoelen en voorzien van nieuwe filter(s) olie en olie addititief van Fort�©. En dan maar hopen dat alles een beetje beter wordt.
Zoniet, wil ik een AW71 bak van Henk Dalhuizen overnemen, maar ben zelf niet bij machte (kennis, gereedschap en of ruimte) om dat zelf te doen.
Je voelt 'm al aankomen:
Wil jij, uiteraard tegen betaling, de bak wisselen met die van Henk, mocht de spoeling niet het beoogde resultaat geven?
Laat maar even horen.

Alvast bedankt voor je reactie.
A.J. Duiverman
Kromgouw 78
1352 BH ALMERE
06-3070 2397

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2006 21:43 #1141935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is makkelijk om de

Het is makkelijk om de krukaspoelie lost te halen bij een 2.3 , ventilator is er toch al af, dan de kap rond de radiateur eraf en met een slagmoersleutel is het zo los..

940 2.3i GL LPG 09-'91

Moderators: Jerry Stam