Versnellingsbak probleem 940

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2005 06:49 #1119224 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Leuk punt
 Maar ik heb een 740 (M47) die al minstens 100.000 km gewend is aan berijders die een poot op de koppeling zetten voor het stoplicht, en geen druppel door de keerringen. En ik heb een 760 (AW71) met lekkende achterste krukas-keerring. En nee, ik houd de automaat niet tegen met de rem bij een stoplicht, dan voel je 'm wringen dus dat is in ieder geval slecht. Altijd eventjes in N zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2005 16:22 #1119244 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Krukaslagers
Hallo Bart

Als dat zo was, dan zouden er veel meer auto's zijn met problemen. Want volgens mij houdt meer dan 95% van alle schakelbakrijders de voet op de koppeling voor het verkeerslicht.

Een van de krukaslagers is iets anders dan de andere, waardoor ook krachten in de richting van de as opgevangen worden. Dit zijn trouwens axiale krachten. Wat jij bedoelt zijn waarschijnlijk radiale krachten. Zou dit ene lager niet ook axiale krachten opvangen, dan zou het kunnen zijn, dat de krukas verschuift in axiale richting. En dat niet alleen als je gas geeft, maar ook als je de koppeling intrapt. Even afgezien van de schade die zou ontstaan doordat allerhande oppervlaktes van je krukas in contact kunnen komen met het onderblok, is dit ook niet bevorderlijk voor de oliefilm tussen krukas en krukaslager.

Groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC