Versnellingsbak probleem 940
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 19:10 #1050981
door Eric Bakker (GAST)
Versnellingsbak probleem 940 is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Hallo allemaal. Een Kollega van mij heeft met zijn nieuwbakken 940 het volgende probleem. Kunnen jullie hem van advies dienen? Ik neem hieronder zijn verhaal 1 op 1 over: Probleem:Volvo 940 2.3 van mei 1994 handgeschakeld.Wanneer de auto warm is gereden (sterk afhankelijk van de buitentemperatuur) maar gemiddeld na zo'n 35 km begint het moeilijk te worden omin stilstand in z'n een te schakelen. De koppeling extra intrappen heeftgeen effect, eerst in z'n 2 dan in z'n 1 gaat beter. Ook achteruitschakelenmoet voorzichtig gedaan worden anders kraakt de bak.Het probleem doet zich niet voor wanneer ik al rijdend, b.v. tot aan destopstreep bij een stoplicht alvast inschakel.Als ik de bak (alsnog) in z'n vrij zet en de koppeling loslaat isinschakelen weer erg moeilijk.De auto is bij Volvo geweest ter controle, daar kwam uit dat het vermoedenbestond dat het om de koppeling gaat die niet voldoende zou ontkoppelen.Vervanging kost 500 euro. echter zonder garantie dat het de klachtverhelpt. De versnellingsbakolie is ook gecontroleerd maar die zou in ordezijn. De auto heeft een hydraulische koppeling. Deze koppeling voelt goedaan d.w.z. langzaam in een versnelling loslaten geeft dezelfde spelingalvorens hij aangrijpt in zowel warme als koude situatie. Als de bak koudis schakeld hij perfect.De auto heeft volgens de onderhoudsgegevens ongeveer een jaar langstilgestaan.Op Swedishbricks.com is een dergelijk probleem beschreven en verholpen doorde bak een week in normale motorolie te laten draaien en daarna weer in deVolvo versnellingsbak olie.Wie-o-wie herkend deze klacht en heeft de tip?Sorry Sjef, het is een lang verhaal geworden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 19:56 #1119044
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Koppeling
Hallo Sjef
Het klinkt inderdaad alsof het aan de (bediening van de) koppeling ligt. Is het remvloeistofniveau nagekeken? Die schijnt namelijk ook gebruikt te worden (zelfde reservoir) voor de hydraulische bediening van de koppeling. Als het niveau ook maar iets te laag staat, schijnt dat al zijn uitwerking te hebben op de bediening van de koppeling, terwijl de remmen nog gewoon werken.
Groetjes
Mathy
Het klinkt inderdaad alsof het aan de (bediening van de) koppeling ligt. Is het remvloeistofniveau nagekeken? Die schijnt namelijk ook gebruikt te worden (zelfde reservoir) voor de hydraulische bediening van de koppeling. Als het niveau ook maar iets te laag staat, schijnt dat al zijn uitwerking te hebben op de bediening van de koppeling, terwijl de remmen nog gewoon werken.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 21:15 #1119045
door V700 register
Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat bleek uiteindelijk een afgebroken veer uit de koppelingsplaat te zijn, die klem bleek te zitten tussen de koppelingsplaat en het vliegwiel, waardoor ik niet genoeg kon ontkoppelen en ja bij warme motor had ik daar meer last van dan bij koude motor.
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb hetzelfde probleem
Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat bleek uiteindelijk een afgebroken veer uit de koppelingsplaat te zijn, die klem bleek te zitten tussen de koppelingsplaat en het vliegwiel, waardoor ik niet genoeg kon ontkoppelen en ja bij warme motor had ik daar meer last van dan bij koude motor.
08-09-2005 22:28 #1119047
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Controleer de gaffel... *snel*
Dit gedrag komt me erg bekend voor... ik heb er exact 104 km van kunnen genieten voordat de wegenwacht me naar huis kon laten brengen. Trek de rubberen hoes los van de bak waar de gaffel naar binnen gaat en kijk eens goed naar het draaipunt... volgens mij begint dat te scheuren... Voor foto's van de mijne, kijk eens op mijn site redelijk onderaan. Daar zie je de schade die ik had. Laten vervangen is het laten verwijderen van de bak mo de gaffel te vervangen, zelf doen kan zonder bak te verwijderen, maar dat kan je schroefdraad kosten (bij een fout) waardoor ie er alsnog af moet. (het onderdeel is iets tussen de 10 en 20 euro. Ik wil niet zeggen dat het het zelfde probleem is, maar het is wel de meest vervelende. (het kan ook ergen sanders in het systeem zitten) Oh, de foto's zijn van een wagen met hydraulische koppeling, bij een draad koppeling zit eht draaipunt aan de andere kant van de as, dus dan moet de bak er echt af, zelfs voor een inspectie.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 22:45 #1119048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
Hoi Toen ik mijn volvo kocht had ie ook een jaar stil gestaan. Zelfde euvel. Ik heb de koppeling laten vervangen. Daarna was het OK. De oorzaak was volgens kenner het top-lager, dat ingevet moest worden, daar moest de koppeling toch voor los, dan gelijk maar een nieuwe er in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2005 00:05 #1119053
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppelingVLOEISTOF ooit
koppelingVLOEISTOF ooit vervangen? wordt vaak vergeten. door geleidingswarmte van blok via het koppelingshuis naar de nemercilinder kan de vliestof gaan koken.
Gevolg: niet meer (volledig)ontkoppelen.
ontluchten werk net als bij de remmen, gewoon het reservoir extra vullen, ontluchten net zolang tot er heldere vloeistof uit komt en geen luchtbellen.
Gevolg: niet meer (volledig)ontkoppelen.
ontluchten werk net als bij de remmen, gewoon het reservoir extra vullen, ontluchten net zolang tot er heldere vloeistof uit komt en geen luchtbellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2005 10:43 #1119167
door V700 register
Min of meer herkenbaar probleem dat ik ook nog niet heb opgelost. 'k Heb zelf een 940 uit '93 met hydraulische koppeling (ruim 370 dkm). Het inschakelen in z'n 1 (en 5) gaat vrij lastig en lÃ?Âjkt met koude motor moeilijker te gaan. Soms wel soms niet. Het vervelende is dat als je voor een stoplicht staat (ik schakel nooit in om koppeling te sparen) en het wordt groen, het even duurt voordat je ingeschakeld bent. Als ik het heeeel langzaam doe dan gaat het prima. Dit wordt alleen niet altijd gewaardeerd door auto's achter me.
Ben ermee naar Volvo geweest en de monteur heeft een proefrit gemaakt maar vond het wel meevallen.??! en kon geen diagnose stellen. Het rare is dat ze zelfs niet kunnen zeggen of je koppeling versleten is of niet. Dit schijnt met een hydraulische koppeling het geval te zijn. Het ding zou tot het laatst goed werken en dan ineens helemaal niet meer Klopt dit ?
Bovendien maakt de koppeling met optrekken in z'n 1 soms een "aanlopend"geluid (net alsof je platen versleten zijn. Dit is volgens de monteur niet erg en hij zij dat dat een bepaald lagertje was.
Zelf vraag ik me af of de synchronisatie-ring mogelijk versleten is ? of de koppeling of de bak aan vervanging toe is ?
Helaas geen antwoorden op de vragen van "sfrehe". Alleen maar een schepje boven op z'n probleem, sorry........
Beantwoord door V700 register in topic Min of meer herkenbaar
Min of meer herkenbaar probleem dat ik ook nog niet heb opgelost. 'k Heb zelf een 940 uit '93 met hydraulische koppeling (ruim 370 dkm). Het inschakelen in z'n 1 (en 5) gaat vrij lastig en lÃ?Âjkt met koude motor moeilijker te gaan. Soms wel soms niet. Het vervelende is dat als je voor een stoplicht staat (ik schakel nooit in om koppeling te sparen) en het wordt groen, het even duurt voordat je ingeschakeld bent. Als ik het heeeel langzaam doe dan gaat het prima. Dit wordt alleen niet altijd gewaardeerd door auto's achter me.
Ben ermee naar Volvo geweest en de monteur heeft een proefrit gemaakt maar vond het wel meevallen.??! en kon geen diagnose stellen. Het rare is dat ze zelfs niet kunnen zeggen of je koppeling versleten is of niet. Dit schijnt met een hydraulische koppeling het geval te zijn. Het ding zou tot het laatst goed werken en dan ineens helemaal niet meer Klopt dit ?
Bovendien maakt de koppeling met optrekken in z'n 1 soms een "aanlopend"geluid (net alsof je platen versleten zijn. Dit is volgens de monteur niet erg en hij zij dat dat een bepaald lagertje was.
Zelf vraag ik me af of de synchronisatie-ring mogelijk versleten is ? of de koppeling of de bak aan vervanging toe is ?
Helaas geen antwoorden op de vragen van "sfrehe". Alleen maar een schepje boven op z'n probleem, sorry........
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2005 18:50 #1119177
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toplager
Het aanlopend geluid is waarschijnlijk het toplager. Dit kun je het beste maar altijd vervangen als je toch de platen (laat) doen. Het geluid opzich kan geen kwaad, maar op den duur zal het lagertje te los om de prise-as (as vanuit de bak naar de koppelingsplaten) komen te zitten en wordt het snel erger. het moeilijk schakelen kan volgens mij ook komen door het schakelmechanisme dat de bak met de pook verbind. Het kogelgewricht ervan zou ik eens op speling controleren en vervanegn indien nodig maar minimaal eens van nieuw vet voorzien.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2005 22:02 #1119189
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: Min of meer herkenbaar
Hallo Reinier
Bedoel je dat je de voet op het koppelingspedaal houdt tot het licht op groen springt?
Als dat zo is, dan kun je gewoon als de auto stil staat de bak alvast in de eerste versnelling zetten. Stil sta je toch al, en of het rood of groen of geel is, dat merkt de koppeling niet. Zolang je geen gas geeft of remt terwijl je schakelt, schakelt de bak gemakkelijker als er in de bak iets draait. De tandwielen draaien namelijk allemaal los over hun as.
Als je schakelt gebeurt het volgende:
Eerst wordt de verbinding van �©�©n van die tandwielen met de as waar hij om draait verbroken.
Daarna wordt de snelheid van een ander tandwiel met de snelheid van de as waar dit tandwiel om draait "gesynchroniseert" (gelijk gemaakt dus).
Als as en tandwiel even snel draaien, worden as en tandwiel mechanisch met elkaar verbonden.
Bij dat laatste wordt een soort "mof met gleuven aan de binnenkant" over de getande rand van het tandwiel geschoven.
En hier zit de clue. Wil je die mof over die rand schuiven, zullen de tanden van die rand en de gleuven in die mof precies in elkaars verlengde moeten liggen. Dat is niet altijd zo. Staat alles in de bak stil, dat moet je soms veel kracht gebruiken, of lukt het helemaal niet, om de bak in een versnelling te krijgen. Maar als er iets draait in de bak, komt er een moment, waarop tanden en gleuven in elkaars verlengde liggen.
Wat je dus eens kunt doen is, als de bak moeilijk in een versnelling gaat, de koppeling even iets op laten komen (terwijl de bak in z'n vrij staat). Je zult zien, dat ie dan ineens wel in de versnelling wil.
Trouwens, zolang de koppeling niet belast wordt, zal er weinig tot geen slijtage zijn.
groetjes
Mathy
Reinier van Putten schreef : (ik schakel nooit in om koppeling te sparen)
Bedoel je dat je de voet op het koppelingspedaal houdt tot het licht op groen springt?
Als dat zo is, dan kun je gewoon als de auto stil staat de bak alvast in de eerste versnelling zetten. Stil sta je toch al, en of het rood of groen of geel is, dat merkt de koppeling niet. Zolang je geen gas geeft of remt terwijl je schakelt, schakelt de bak gemakkelijker als er in de bak iets draait. De tandwielen draaien namelijk allemaal los over hun as.
Als je schakelt gebeurt het volgende:
Eerst wordt de verbinding van �©�©n van die tandwielen met de as waar hij om draait verbroken.
Daarna wordt de snelheid van een ander tandwiel met de snelheid van de as waar dit tandwiel om draait "gesynchroniseert" (gelijk gemaakt dus).
Als as en tandwiel even snel draaien, worden as en tandwiel mechanisch met elkaar verbonden.
Bij dat laatste wordt een soort "mof met gleuven aan de binnenkant" over de getande rand van het tandwiel geschoven.
En hier zit de clue. Wil je die mof over die rand schuiven, zullen de tanden van die rand en de gleuven in die mof precies in elkaars verlengde moeten liggen. Dat is niet altijd zo. Staat alles in de bak stil, dat moet je soms veel kracht gebruiken, of lukt het helemaal niet, om de bak in een versnelling te krijgen. Maar als er iets draait in de bak, komt er een moment, waarop tanden en gleuven in elkaars verlengde liggen.
Wat je dus eens kunt doen is, als de bak moeilijk in een versnelling gaat, de koppeling even iets op laten komen (terwijl de bak in z'n vrij staat). Je zult zien, dat ie dan ineens wel in de versnelling wil.
Trouwens, zolang de koppeling niet belast wordt, zal er weinig tot geen slijtage zijn.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2005 02:03 #1119221
door V700 register
Een koppelings pedaal lang ingetrapt houden is slecht, een krukas+lager is gemaakt en ontwikkeld om verticale en axiaale krachten op te vangen .
Wat er gebeurd zodra je je koppelingspedaal intrapt is dat door middel van de gaffel in je koppelingshuis je een horisontale druk krijgt op je krukas.
Lekkage van krukas keeringen is een veel voorkomende oorzaak van veelvuldig lang ingetrapt houden van de koppeling. Lekkage van keeringen van de krukas komen ook meer voor bij handgeschakelde bakken dan bij automaat bakken.
Tevens krijgen de krukaslagers CQ lagerschaalen en drijfstanglagers ook op hun donder.
Conclusie, sta je stil voor een verkeerslicht of een brug etc, dan is het beter om uhm in z'n vrij te zetten met koppeling in rust .
Vr Gr Bart.
Beantwoord door V700 register in topic koppeling ingetrapt houden is slecht!!!
Een koppelings pedaal lang ingetrapt houden is slecht, een krukas+lager is gemaakt en ontwikkeld om verticale en axiaale krachten op te vangen .
Wat er gebeurd zodra je je koppelingspedaal intrapt is dat door middel van de gaffel in je koppelingshuis je een horisontale druk krijgt op je krukas.
Lekkage van krukas keeringen is een veel voorkomende oorzaak van veelvuldig lang ingetrapt houden van de koppeling. Lekkage van keeringen van de krukas komen ook meer voor bij handgeschakelde bakken dan bij automaat bakken.
Tevens krijgen de krukaslagers CQ lagerschaalen en drijfstanglagers ook op hun donder.
Conclusie, sta je stil voor een verkeerslicht of een brug etc, dan is het beter om uhm in z'n vrij te zetten met koppeling in rust .
Vr Gr Bart.
Moderators: Jerry Stam