Handbak vervangen door automaat

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 00:46 #1117574 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Van roerstok naar sapcentrifuge
Hallo Pieter

Ik neem aan dat ze dezelfde krukas gebruiken, onafhankelijk van het type versnellingsbak. Wat eventueel wel zou kunnen zijn, is dat er in de krukas waar een handgeschakelde bak aan zit een gat geboord hebben voor de price-as van de bak en dat ze bij een krukas waar een automaat aan zit geen gat geboord hebben.

Groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 00:50 #1117575 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic A Struis - lid nummer 514

A Struis - lid nummer 514
Mathy bedoeld de kick-down kabel. Simpel gezegd geeft deze de stand van het gaspedaal door aaan de versn.bak.
Staat deze te los (of is niet aangesloten) wordt tie lui, staat tie te strak wordt tie erg zenuwachtig en schakeld bij de minste gaspedaal beweging terug.
Onbalans: krukas en vliegwiel zijn afzonderlijk gebalanceerd, kunnen dus probleemloos onderling uitgewisseld worden.
Ik ben geen echte Volvo diesel kenner: vaak zijn de vermogen/koppel krommes van automaat/handbak iets verschillend. Dit zou tot gevolg kunnen hebben dat je moet rommelen met de afstelling van de Kick-down kabel.
Lengte cardan-as: Geen probleem, er zijn bedrijven die cardan-assen op elke gewenste lengte inkorten of verlengen.incl. het aanpassen van de flenzen. Uiteraard incl. balanceren, ook met geperste kruisstukken.
Overigens: in Nederland staat de automaat op het kentekenbewijs van de auto. Ombouwen is dus keuren bij de rijksdienst v. wegverkeer. Anders geen APK.
<p />
<p />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 00:59 #1117578 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eindoverbrenging
Hallo Pieter, A Struis, Volvisti

A Struis schreef : vaak zijn de vermogen/koppel krommes van automaat/handbak iets verschillend.


Daarom is ook vaak de eindoverbrenging anders. Die zul je misschien ook nog aan moeten passen. We hebben het hier dus over de tandwielen in de achteras. Vooral het afstellen van de pinion-as (het asje waar de cardan-as aan vast zit) moet zeer precies gebeuren, met onderlegschijfjes en een of andere pasta. Anders grijpen de tandwielen niet goed in elkaar, wat voor extra slijtage zal zorgen.

Maar misschien kun je die ook overzetten uit de donor.

Groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 01:08 #1117579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van manueel naar automaat

Die achteras wordt dus iets om mee rekening te houden.
Gelukkig doen ze in Belgi�« niet zo moeilijk over het type versnellingsbaK.
Ach , af en toe vallen die Belgen wel mee ;-).
Small people talk about cars. Smart people talk about Volvo's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 01:25 #1117581 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic A Struis - lid nummer 514

A Struis - lid nummer 514
De achteras is een onderdeel op zich. Zijn overbrengings verhouding staat vast.
Dat je bij het afstellen van het pignon- ten opzichte van het kroon-wiel eerst het huis tov de tandwielen moet afstellen, hierna het draagbeeld van de afwikkel-vertanding moet controleren/afstellen dmv shims, heeft niks met de "bak" te maken. Om het draagbeeld te kunnen zien gebruik je een speciale pasta ( pruisisch blauw).
<p />
<p />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 11:25 #1117602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een Diesel met ZF-automaat

Een Diesel met ZF-automaat normaal roetmeten kan wel maar is iets meer werk:
Haal de <u>aandrijfas los van de automaat</u> en <u>bind 'm weg aan een kant.</u>
start de auto en doe de test in de<u> laagste (berg)versnelling</u>. (minste belasting op de automaat)
Op die manier wordt <u>wel degelijk olie rond gepompt in de bak</u> en is de roetmeting normaal te doen. De uitgangsas van de automaat zal met volle snelheid draaien maar de auto zal niet worden aangedreven.
nadeel 1: er moet meer massa op gang komen (de koppelomvormer en alle tandwielen in de automaat.) Geen idee of het uberhaupt mag.
nadeel 2: demontage/montagewerk van de aandrijfasbouten (3 of 4 stuks?)
voordeel: autmaat blijft heel en geen conflict met garage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2005 15:13 #1117616 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Overbrengingsverhouding
Hallo A Struis

De overbrengingsverhouding is voor een auto met automaat vaak iets anders dan voor een auto met handgeschakelde bak. Ik heb helaas geen gegevens waarmee ik dat kan staven. Maar vaak zie je dat een auto met automaat een overbrengingsverhouding heeft van bijvoorbeeld 1:3.77, terwijl die auto met handgeschakelde bak dan een overbrengingsverhouding heeft van bijvoorbeeld 1:4.10.

Groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD