betrouwbaarheid: diesel versus turbodiesel
- V700 register
- Nieuw lid
-
dag allen,
ik wil in mijn 240 een diesel bouwen.
daar het een 240 of een 740 diesel mag zijn is een 740TD misschien ook een optie.iemand ervaringen met de betrouwbaarheid van de T die voor de D staat?
volgens mij krijg ik het qua RDW-eisen (max. 40 % opvoeren) namelijk n�¨t voor elkaar.
en... als iemand een blokje weet...
vr. gr. Hugo Brouwer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
<p />
Het kan, het is eerder gebeurd (vraag maar eens in de 240-vereniging). De turbo is best betrouwbaar, maar je mag er wel van uitgaan, dat je voor een optimale setup een nieuwe of gereviseerde turbo neemt. Wat vaak kapot is, is het aluminium verloopstuk naar de turbo. Als dit niet meer goed aansluit, komt er vuil en zand in de turbo, met een snelle slijtage als gevolg. Verder zijn me geen specifieke problemen met de turbo's bekend.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.
Als je echter een zeer betrouwbare motor wil hebben is er maar 1 goede mogelijkheid. Koop een barrel van een blok. Het klinkt raar, maar als je toch moet gaan reviseren (en dat wil je als ie betrouwbaar moet zijn) ga dan uit van een motor waarvan je weet dat je moet reviseren. (die zijn een heel stuk goedkoper) Neem bij de revisie in elk geval zowel de turbo als de oliekoeler mee.
Mocht je met de minste moeite bij de RDW willen ombouwen, zet er dan eerst het blok er zo in (zorg wel dat ie het doet), laat 'm omkeuren en zet er dan een D24Tic in. (verschillen zijn de turbo, intercooler, oliekoeler en 13 pk
Kleine extra tip, mocht je toch voor een non-turbo diesel gaan, ga dan alsnog voor de 740 versie... die is stiller. Ze zijn zeer eenvoudig uit elkaar te houden door de plek van de peilstok, die van de 240 zit in de carterpan, bij de 740 zit ie in het onderblok. Tevens is de karterpan van de 740 (rechts) bij het brede gedeelte een stuk smaller.
<a href=" jan.huijsmans.nu/gif/Volvo/740/fullsize/volvo-740.02.04.jpg ">
BTW waarom wil je 'm bij de RDW langs brengen? Er zijn toch 240's met diesel geleverd?
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.429
'87 764 D24Tic 400-1 520.699
'90 745 D24T 402-2 485.421
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
als ik een benzine 240 wil omkeuren naar een diesel 240 onderga ik qua type brandstof, aantal cilinders en motorvermogen een wijziging.jhuijsmans schreef : BTW waarom wil je 'm bij de RDW langs brengen? Er zijn toch 240's met diesel geleverd? Jan Huijsmans ...
dat moet in dit land van honderden�©�©n gekeurd worden...
trouwens veel dank voor de bruikbare tips, heb je toevallig nog een blokje staan?
grts Hugo
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
<p />
Je moet in dat geval inderdaad naar de RDW, brandstof en aantal cilinders omkeuren. Waar je echter geen rekening mee hoeft te houden, is een te grote vermogenstoename. De sterkste diesel heeft 122 pk, de lichtste benzine (B19A) heeft iets van 100 of 95 pk. In mijn boek is dat een toename van duidelijk minder dan 40%.
Maar kijk eens heel goed, of je niet beter een 240 diesel kunt aanschaffen, de keuringseisen voor wijziging van het aantal cilinders liegen er niet om tegenwoordig. Gan vooral niet uit van oudere gegevens, deze eisen zijn afgelopen jaar aangepast.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou, dan ben ik reeds te laat...Ik heb al een wagen aangeschaft hoewel ik die natuurlijk ook weer kan verkopen...Ik ben inderdaad niet zo happig op RDW-mennekes, helemaal omdat ik al zo'n 'gemakkelijk' APK-keurmeester heb.
Misschien een goed idee om een diesel aan te schaffen en er dan na een APK-keuring een D24TiC in te lepelen!!Ik rij toch snel zo'n 35.000 km/jaar en dan is een turbo wel zo prettig...
Grts, Hugo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
lpg zit er al in.oud schreef : Waarom dan geen LPG in de wagen? Kost je ongeveer 1500 euro op een recente 240, en je houdt voldoende vermogen over om vlot onderweg te zijn. Is per kilometer nog goedkoper ook dan diesel.
ik wil pers�© een diesel vanwege de techniek, het minimale werk aan onderhoud en de lage kmprijs.
bovendien rij ik op plantaardige olie i.p.v. diesel dus dat is dan uiteindelijk ook weer voordeliger dan een LPG auto
- André Struis
- Nieuw lid
-
A Struis - lid nummer 514
Weet je misschien het verschil tussen de 6-cil VW-diesels in een Volvo en toegepast in een oudere VW LT bussen?
Kan je een Turbo intercooler blok van een Volvo in een LT bus hangen?
Zo nee, waarom niet?
Ik hoor nl nogal wat indianen verhalen uit de "Volkswagen LT wereld".
<p />
<p />
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb geen idee.
wat ik wel weet is dat sommige blokken die in verschillende auto's passen wel intern hetzelfde zijn maar er zit vaak een andere carterpan of kleppendekselpakking op.
bijv. de B230F die zit in de 740 en in de 240.het enige verschil, naar wat ik weet, is de plek waar de ontsteking gemonteerd zit.
van het turboverhaal weet ik niets, vandaar ook dit onderwerp.
succes, Hugo