Olie en damp uit vuldop -> Carterontluchting of koppakking??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Forum,
Mijn 945 '91 benzine gooit olie uit zijn vuldop (lijkt op overdruk) en er komt damp uit de motor als je de vuldop er afhaalt.
Wat kan dat zijn?
De carterontluchting verstopt, zuigerveren versleten of... (worst nightmare) koppakking?
De standaard koppaking symptomen kan ik echter niet ontdekken; rokende uitlaat, oververhitting/ koelvloeistof verbruik, prut op de vuldop, borrelend expatievat etc.
Als het de pakking is waar moet ik dan op rekenen? ââ??¬ 500,-?
Is ie nog wel waard ;-(
Alvast bedankt!!
Groet, Marco-Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Door versleten of vastzittende segmenten (zuigerveren) kunnen de ontploffingsgassen langs de cilinderwand naar het carter ...
Een te lage compressiedruk kan daarvoor een indicatie zijn.
Opmeten met speciaal gereedschap.
Trouwens ik weet niet waarom een doorgeslagen koppakking erger zou zijn dan versleten zuigerveren (= veel meer werk)
<p />
Hedwig
Hedwig Lambrechts - 112
780 1988 B280E & 1991 B230FT+
There is no substitute for driving a 780</str< />
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zuigerveren vervangen, dat is sowieso einde oefening? Dat kost heel veel geld heb ik begrepen!
Wat ik niet begrijp, op dit forum zie ik 940(5) rijders met 4 ton op de teller en mijn prachtige 945 heeft nu al lekkende veren bij 280.000 km.
Gewoon 'bad luck' zeker?
Nog iemand tips of een goed adresje? Alvast bedankt.
Groet, Marco-Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou het bij de carterventilatie houden, stoomt hij ook bij de pijlstok. Dan zou het namelijk heel goed een vertsopte carterventilatie kunnen zijn . Ook een keer bij mijn 850 gehad.
gr roeland
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Marco-Paul,marco-paul schreef : Ehh.. ja natuurlijk, je hebt gelijk maar een koppakking moet acuut worden gemaakt en met versleten ziugerveren kan ik nog wel even doorrijden toch? De olie gutst er niet met liters uit... Zuigerveren vervangen, dat is sowieso einde oefening? Dat kost heel veel geld heb ik begrepen! Wat ik niet begrijp, op dit forum zie ik 940(5) rijders met 4 ton op de teller en mijn prachtige 945 heeft nu al lekkende veren bij 280.000 km. Gewoon 'bad luck' zeker? Nog iemand tips of een goed adresje? Alvast bedankt. Groet, Marco-Paul
Ik zeg niet dat het versleten zuigerveren zijn, ik geef alleen maar aan hoe je dat kan controleren.
Een wereld van verschil...
Succes met de zoektocht.
<p />
Hedwig
<p />
<p />
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hedwig,
Je heb hellemaal gelijk, ik ga maandag een afspraak maken voor een compressie-meting en ik zal vandaag de carterventilatie eens losgooien om te testen etc..
Bedankt voor je opmerking en moeite!
Groet, Marco-Paul
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Hallo Marco-Paul,
De compressie meten is zo gedaan. Je kunt bij mij langs komen. Het kost niets. Ik woon in Vaassen, en jij?
Groet Timen
<p />
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hoeft niet de hele carterventilatie te demonteren om te kijken of deze werkt of niet, je kan ook gewoon de peilstok er uit trekken bij een draaiende motor.
Als er druk op staat in de form van stoom en olie wat er uit sputterd, dan zou je carteventielatie verstopt kunnen zitten.
Wat ook nog een manier is om overdruk te controleeren, is je olievuldop op je kleppendeksel los te draaien er op te laten lichen en gas geefen.
Als ie er af rammelt dan heb je duidelijk overdruk, zuigt ie zich vast, dan is er niks aan de hand.
Gr Bart.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
<p />
Je vertelt niet duidelijk hoeveel olie hij lekt. Is het zo, dat je kleppendeksel steeds een waasje olie heeft, en meer niet? Begin dan eens met controleren hoe de vuldop zelf, of liever gezegd de rubberring, eraan toe is. Dat zwarte hardplastic ding binnenin is namelijk van oorsprong een soele rubberring. Vervangen hiervan levert vaak een keurig droog kleppendeksel, en hoort volgens onderhoudsschema elke 10.000 km te gebeuren. Bij mij kwam het ding er in vier stukken afzetten, volledig uitgehard. En uiteraard ook even je carterventilatie doorblazen. Als de bovenste slangetjes bij het inlaatspruitstuk, en het gaasfilter schoon zijn, niet verder demonteren! Dat is voldoende als eerste controle.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 413.000 km
User error. Hit any user to continue.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De oplossing is gevonden: de cartervenilatie (of beter de vlamdover ) zat helemaal dicht gekoekt. Met een kolomboor heeft Timen de gaatjes een voor een open geboord.
Het probleem is dus verholpen, bedankt allemaal voor jullie reacties en Timen in het bijzonder voor je hulp op zo'n korte termijn!
Groet, Marco-Paul