Automaat schakelt niet naar overdrive

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 12:49 #1114753 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Lampje met pijl?
Ja Frans, ik denk het wel.

<cite>Kijk hier eens:</cite>

forum.volvo700vereniging.nl/discus4/cgi-...post=34233#POST34233

en ook hier:

forum.volvo700vereniging.nl/discus4/cgi-...post=41779#POST41779

Hedwig :)

PS naar het cursief en het vet moet je niet kijken, dat is voor Toon ;)

There is no substitute for driving a 780.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 13:23 #1114755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Werking
Er moet even onderscheid gemaakt worden tussen een paar onderdelen in het circuit.
1) Er zit een stuurrelais op het paneel in het dashboard achter de versnellingshandel. Als je de auto op contact zet wordt het contact bekrachtigd en zal er op de uitgang van het relais spanning komen te staan (12v). Als je het knopje op de zijkant van de versnellingshandel indrukt valt het relais af en wordt de uitgang naar massa getrokken. Het systeem werkt dus eigenlijk geinverteerd. In rust staat er 12v op de uitgang. Actief is de uitgang dus 0v.
2) Het lampje zit met een zijde aan de 12v. Zo zitten overigens alle lampjes aangesloten. Het stuurrelais zit aan de andere zijde van het lampje. Als uitgang van het stuurrelais dus naar massa schakelt gaat het lampje dus branden.
3) Het ventiel zit ook direct aan de uitgang van het stuurrelais. Deze wordt dus "in rust" bekrachtigd en is dus open. De hydraulische stuurdruk voor de overdrive wordt dan dus doorgelaten. Bij een eventuele draadbreuk of (zoals in mijn geval) kapotte spoel gaat het ventiel gewoon niet open en komt de stuurdruk niet daar waar hij moet komen.
Kortom: lampje aan, klepje dicht.
Ik hoop dat deze beschrijving voldoende duidelijk is.
Michael.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 13:40 #1114757 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gegevens ventiel
Fransf heeft onderstaande link al op het forum gezet. Je vindt hier wel een plaatje maar geen nummers of prijzen. Ik zal binnenkort even bij de dealer informeren en dan meld ik het wel.

Groet, Michael

www.vlvworld.com/700/Section_4_3.htm

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 13:58 #1114760 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Werking?
Dank voor de klare uitleg Michael.
Ik stelde me de de werking van het relais zo voor maar dan wel andersom.
Daarom ook bij het begin van dit topic de vraag of het oranje lampje al dan niet werkte.
In alle geval mooi gedaan :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 17:55 #1114762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pijl lampje
bedankt voor de reactie

Ik heb de boel even doorgelezen en ben er dus achter dat hij zou moeten gaan branden nadat dat knopje op de pook ingedrukt is, dat gebeurt dus bij mij niet (ik had al zitten denken dat het wel handig zou zijn geweest van volvo als ze een signaleringslampje zouden hebben gemaakt voor als ik dat knopje ingedrukt had, maar dat hadden ze dus al wel bedacht) bij mij brand hij alleen soms bij het starten, het knopje werkt wel dus....een beetje raar zegmaar, en ik vindt oko dat mijn 4 een beetje kort is, daar rijdt hij alleen in tussen de 80 en 90, daarboven is het overdrive, eronder in zijn 3 is dat normaal?

gr. frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 22:38 #1114779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pijl lampje en korte 4
Dat het lampje met de pijl niet brand (of af en toe) heb ik ook gehad. Bij mij was het probleem een breuk in de flexprint achter op het klokkenspel. Het printspoor dat naar het pijllampje loopt zit net in een knik aan de onderkant van de flexprint. Er zat dus een breuk in. Ik heb dit opgelost door er een draadje parallel aan te solderen. Maar pas op! Als je geen ervaren soldeerder bent zou ik er niet aan beginnen. De flexprint smelt namelijk heel snel weg en voor je het weet heb je veel grotere problemen.
Wat betreft de korte 4 denk ik dat je het gedrag van de automaat verkeerd interpreteert. De AW70/71 automaat is een 3 traps automaat met overdrive. In de eerste 3 versnellingen heb je alleen een vloeistof koppeling tussen motor en bak. Als je rustig optrekt schakelt de bak rond de 80 van de 3 over naar de overdrive. De vloeistof koppeling werkt dan nog. Pas bij ongeveer 90 wordt een mechanische koppeling ingeschakeld. Het motor toerental valt dan nog iets terug omdat de slip van de vloeistofkoppeling weg is. Dit lijkt op het schakelen van de bak, maar dat is het niet.

Groeten, Michael.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2005 22:49 #1114781 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Lock-up
Michael schreef:
<cite>De vloeistof koppeling werkt dan nog. Pas bij ongeveer 90 wordt een mechanische koppeling ingeschakeld. Het motor toerental valt dan nog iets terug omdat de slip van de vloeistofkoppeling weg is. Dit lijkt op het schakelen van de bak, maar dat is het niet.</cite>

Even ter aanvulling:
dit is natuurlijk alleen als je een AW70/71L uitvoering hebt. Bij de gewone AW70/71 heb je geen lock-up.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 00:22 #1114792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jammer... :(
In principe is dat wel jammer, was net zo trots op mijn "5-bak".... :(. maar wat dat klokkenspel betreft, wat bedoel je daar mee? is dat die print achter mijn asbak met relais, of zit ik nu in een verkeerde richting te denken... en zowieso doen alle electrische dingen raar, groot licht kun je niet zien op het dashboard, als ik hem op contact zet, brand er soms geeneen controlelampje, soms 7, meestal ongeveer 2 of 3, soms doet het lampje van de handrem het, soms niet, soms als ik hem omhoog trek (gebruik hem niet vaak) gaan er 2 of 3 lapmjes branden (waaronder het rooie plijltje), kilometer teller valt soms met regen weg, mistlamp doet het soms wel soms niet en mijn relais worden heel heet na een lang reis (maar dat zal wel normaal zijn), de stoelverwarming doet het niet meer (wel shit hier in denemarken in de winter), mijn airco doet het sinds een maand alleen nog maar in ventilator stand 1, als ik gas geef en dan weer los laat, klepperen er allemaal gekke relais onder de motorkap, ruiten wisser achter doet het soms... maaaar wat wel goed werkt is de motor, hij tikt een beetje (klinkt een beetje als een diesel, maar dat doet hij al zolang ik hem heb (70.000km), maar loopt altijd goed, in de file, in de bergen, bij -15 en bij +40.... het is een echte "ik rol", wat de naam volvo betekent....en ik heb alle kleine gebreken (houdt niet op bij de electrische dingen) geaccepteerd en ben toch blij met mijn aude bakkie, moet huilen bij het idee dat ik hem weg moet doen over een maand als het grijze kenteken eruit gaat :'(...een boel met het bakkie meegemaakt...

Frans

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 08:29 #1114801 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Ehmmm, oeps?
Frans,

Dat lkintk niet gezond. Volgens mij mag je, naast de tellerset, nog wel wat meer electrische problemen zien te vinden en oplossen. het klinkt verdacht veel alsof er vocht achter je dashboard terecht komt en niet zo'n klein beetje.

Als ej het een fijne wagen vindt zou ik ik 'm er niet uit gooien alleen maar omdat je even veel gaat betalen voor de wagen als voro een met een achterbank. Als je 'm niet nodig hebt (die achterbank), waarom zou je 'm dan weg doen? (anders dan dat het oplossen van alle, toch reeds geaccepteerde, problemen teveel werk zou zijn?)

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

'86 764 B28E 402-2 279.428
'90 745 D24T 402-2 479.079

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2005 16:19 #1114824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic grijs
Kijk, de auto wordt best duur zonder grijs kenteken, de combinatie 1430kg en gas is niet echt goed voor een student, ook is het zo dat het verbruik aan de hoge kant is (1:7 tot 1:8 ), dat kan beter....ik had zelf al zitten denken dat het misschien wat was om deze bak te schorsen totdat ik een baan heb over 1.5 jaar en hem dan mooi kan gebruiken als klusauto...ben er nog niet helemaal over uit, zat zelf als vervanger te denken aan een 240 oldtimer op diesel ofzo, of een 142 op gas of en een v40 op g3 is ook niet zo slecht, maar de aanschaf is dan buiten mijn budget... ik heb over een maand zomervakantie zodat ik eea kan overwegen...

gr. Frans

Moderators: Jerry Stam