LPG of diesel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 09:54 #1049788 door V700 register
LPG of diesel? is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik ga als alles goed gaat ga ik volgend jaar naar het IVA, en dat houdt voor mij in dat ik veel ga rijden, zo'n 250 km per dag.

Een 740 leek mij hiervoor geschikt, temeer ik niet zoveel geld heb te besteden.
Dat zou dan een (turbo)diesel of eentje op LPG moeten worden.

Over de diesel heb ik minder positieve verhalen gehoord, ze zouden minder duurzaam zijn als de auto's op gas.

Welke moet ik hebben, en waar moet ik op letten bij de aankoop van een 740, waar roest ie, waar zijn meer zwakke punten (de hemelbekleding is mij bekend)

mvg

dennis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 10:19 #1113731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG of diesel?
Hej hej,
(Over de diesel heb ik minder positieve verhalen gehoord, ze zouden minder duurzaam zijn als de auto's op gas.)
Ik weet niet waar en van wie deze verhalen hebt gehoord, maar lees de forums er maar op na en dan kom je al gauw tot de conclusie dat er meer problemen met auto's op gas zijn dan dat er problemen zijn met diesels. Ik ben zelf al een paar jaar een zeer tevreden turbodiesel rijder en heb echt nog niet veel problemen ondervonden. Maar het valt of staat met onderhoud.
Hej dÃ?Â¥ Toon
745 turbodiesel '89 gem. verbruik 1 op 16.

En man utan Volvo �¤r som en Bebis utan klubba.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 10:26 #1113733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik begrepen heb (hang me
Wat ik begrepen heb (hang me er niet aan op) zou de (VW) diesel na zo'n 350.000 km 'op' op zijn en de benzine/gas motoren zouden dan nog een ton kunnen draaien (wat mij heel erg afhankelijk lijkt van het onderhoud maar goed). In verhouding zou een 740 op gas beter uit de verf komen dan een 740 met dieselmotor, maar eerlijk gezegd lijkt mij een dergelijk oude auto op gas wel een beetje 'eng'.

Zijn er hier ervaringen met 740's op gas?

Waar moet ik opletten qua evt. roest en andere zwakheden?

Alvast bedankt,

mvg

dennis

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 11:25 #1113735 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Diesel, lpg wordt te duur...
Hier sluit ik me geheel bij aan, waarom zou je lpg nemen als een diesel het prima doet en per km op de brandstof alleen al goedkoper is...

Ok, met m'n oude diesel (455.000 km 1:13) scheelt het 1 cent in het nadeel van diesel, maar je vergeet dat je bij lpg 2 brandstof systemen hebt die beide onderhoud nodig hebben. Lpg is van nature iets duurder in onderhoud omdat je vaker kleppen moet stellen, koprevisies e.d.

Mijn persoonlijke mening is dat lpg en diesel weinig uitmaakt, tot je over de 30.000km p/jr komt, dan komt de factor onderhoud meespelen.

Voorlopig hou ik het lekker bij diesel, de 1e heeft het 455.000 km uitgehouden en gaat nog wel een paar ton mee (volgende eigenaar) en deze heeft met 476.000 km ook nog zat te gaan. Hoeveel die TD loopt weet ik nog niet. Na een 600-700 km met deze tank is ie nog niet leeg genoeg om bij een duur tankstation 'm vol te mikken.

Met de kilometers die je gaat rijden zou ik je toch aanraden om een goede diesel op te snorren, weinig kilometers en als een revisie na 4-5 ton toch nodig blijkt er aan terug denken dat een koprevisie voor een LPG bak dan wel goedkoper zou zijn geweest, maar dat je, met wat pech al je 3e op de agenda hebt staan... Oh, en het maar om de 650 km moeten tanken heeft ook wat in vergelijking met elke 300-400 km. ;-)

Hierbij ga ik natuurlijk wel uit van een 740 met een G1/2 installatie. Ga je voor een 9 serie met G3 dan heb je naar mijn idee alleen als nadeel het vake tanken.

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 12:41 #1113740 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPG of diesel
Gaat het milieu je ter harte? Of je portemonnee?
Wil je allebei? Dan lijkt mij de keus (als individu) niet moeilijk.
Voor de staat ligt het qua inkomsten natuurlijk anders.
LPG is ong. 5 maal minder vervuilend dan een diesel....
Liever vandaag nog dan morgen het roetfilter!! Vooral op de vrachtwagens.
LPG is ong. 3 maal minder vervuilend dan een benzine ...
Veel succes in Driebergen.
En als je een Volvo gaat kopen, neem iemand mee die er verstand van heeft en die onbevooroordeeld is.

Groet Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 14:24 #1113745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tiens, Het wordt een moeili
Tiens,
Het wordt een moeilijk verhaal denk ik.

Ik zou de beste kiezen die er voor je geld is...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2005 17:27 #1113754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gas of gasolie...
Ik heb een poging gedaan om een b23A te verslijten op gas. niet gelukt, ook niet met 100k per jaar en minimaal onderhoud (wat resulteerde in een vergeten disributieriem: gewoon een nieuwe en verder rijden..)
Na 500k en 9 jaar raggen was de carrosserie écht op, de motor niet. Liep als een zonnetje en "zoop" 1l olie op 10k... doe dat met een diesel en je bent na 200k het haasje.
In 25 jaar gas, benzine en diesel tanken: met gas de minste problemen! Diesels hoef ik niet meer, de oude zijn traag en stinken, de nieuwe hebben constant gesodemieter.
Een Passat met 130 pk diesel staat leuk in de folder, maar een 940 heeft 135 pk en bijna net zoveel koppel rijdt tenminste door. Alleen die Passat heeft na 4 jaar en 150k een nieuwe motor (collega rijdt er nu in) en die volvo rijdt na 230k totaal (bij mij nu 50k per jaar) nog met dezelfde motor.
Ik rij nooit meer diesel....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2005 09:45 #1113825 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ervaringen met 740's op gas
Soms heb ik de indruk dat de helft van onze clubleden een 740 op gas rijdt...
De waarheid zal wel zijn dat het 10% is, maar dat die dan ook kilometers vreten (ik wel tenminste, ergens tussen de 1000 en 1500 kilomter per week).

LPG is qua brandstofkosten/km het goedkoopst, reken gemiddeld 1:8 tot 8,5 tegen een literprijs van 40 cent. Dan diesel, tussen de 1:12 en 1:14 tegen 90 cent, dan benzine, maar daar zien we liever niet de kosten van.

Onderhoud van een diesel of LPG zal elkaar niet veel maken, diesel revisie om de 200.000 km (met hydraulische stoters 400.000), LPG iedere 150-200.000 een nieuwe gaskop. Onderblok gaat wel een half miljoen mee.

Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2005 13:16 #1113834 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic 400dkm op één LPG kop kan ook!
Mijn 940 uit '97 heeft nu 368dkm op de originele kop en kan nog wel even mee (nog wel even een paar dunne (~3.00) plaatjes plaatsen) Dan moet de 400dkm te halen zijn.
Rijstijl heeft een grote invloed op het verslijten van koppen met LPG. Rustig rijden, geen hoge toeren en/of snelheden betekent veel langer rijden zonder revisie. Heftig accelereren, hard rijden op gas (>140kmh) en in een te hoge versnelling blijven rijden ==> na 150dkm een nieuwe kop.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2005 13:21 #1113835 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Rijstijl heeft altijd invloed
maar dan niet alleen op lpg koppen, ook diesels kunnen het lang uithouden. Die bak van mij heeft nu 476.000 op de teller en het blok ziet er niet uit alsof het ooit is gereviseerd/vervangen.

Ik blijf van mening dat het, uitgezonderd G3, elkaar niet echt veel zal ontlopen en dat je puur naar onderhoudsintervallen, tankintervallen, al dan niet inleveren bagage ruimte e.d. moet gaan kijken.

Wat natuurlijk ook kan... kosten van de verschillende varianten vast leggen op de site, met de gemiddelden van de leden, opgedeeld in onderhoud laten doen en zelf doen. (met dat laatste bespaar ik me minimaal 2 volvo's per jaar)

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC