Ventilatorschakelaar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2005 15:40 #1049715
door V700 register
Ventilatorschakelaar is gemaakt door V700 register
Hallo,
de ventilatorschakelaar voor de verwarming van mijn 740 station werkt alleen op stand 4.
Moet ik de fout nu bij de schakelaar of bij de motor zoeken?
Groetjes
- Manfred
de ventilatorschakelaar voor de verwarming van mijn 740 station werkt alleen op stand 4.
Moet ik de fout nu bij de schakelaar of bij de motor zoeken?
Groetjes
- Manfred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2005 16:38 #1113391
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ventilatorschakelaar
Deze fout zit in de schakelaar zelf. Deze werkt met weerstanden voor de lagere standen, in de hoge stand is een en ander direct doorverbonden. Je kan het beste even op het oude forum zoeken, daar staat ook ergens aangegeven of je de schakelaar nog kunt repareren of dat je die moet vervangen. Weet ik niet meer uit het hoofd.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 GL 1990 B230F LPG 404.040 km
...processing endless loop, please wait
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2005 16:48 #1113393
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ventilatorschakelaar
Staat idd in oude forum. Om alvast een tip van de sluier op te lichten: het probleem is een weerstand die achter je dashboardkastje in een ventilatiebuis is gemonteerd met 1 parkertje. Ook zonder het dashboardkastje eruit te halen kun je er bij.
Het is een wit rechthoekig ding en er lopen wat draden naartoe. De reden dat-ie in de ventilatiebuis zit is omdat-ie gekoeld moet worden. Als je fan niet meer zo lekker draait of hij staat vaak uit, dan brandt de weerstand sneller door. Gewoon ouderdom kan natuurlijk ook. Maar beter is om na/tijdens vervanging je aanjager even te smeren/schoonmaken.
Ik heb ooit wel eens gehoord dat eenzelfde type weerstand ook in stofzuigers zit en bij de elektrowinkel te halen is voor een paar euro... Ik heb 'm twee keer op de sloop gehaald.
Ik vond het een fluitje van een cent, dus dan kan jij 't helemaal. Succes.
Joost
Het is een wit rechthoekig ding en er lopen wat draden naartoe. De reden dat-ie in de ventilatiebuis zit is omdat-ie gekoeld moet worden. Als je fan niet meer zo lekker draait of hij staat vaak uit, dan brandt de weerstand sneller door. Gewoon ouderdom kan natuurlijk ook. Maar beter is om na/tijdens vervanging je aanjager even te smeren/schoonmaken.
Ik heb ooit wel eens gehoord dat eenzelfde type weerstand ook in stofzuigers zit en bij de elektrowinkel te halen is voor een paar euro... Ik heb 'm twee keer op de sloop gehaald.
Ik vond het een fluitje van een cent, dus dan kan jij 't helemaal. Succes.
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2005 08:25 #1113425
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ventilatorschakelaar
Bedankt voor de snelle reaktie, ik ga kijken of de weerstand defekt is en vervangen moet worden.
Als de waarde niet meer te achterhalen is (een defekte weerstand kan ik niet meten), weet iemand hoeveel Ohm hij heeft?
- Manfred
Als de waarde niet meer te achterhalen is (een defekte weerstand kan ik niet meten), weet iemand hoeveel Ohm hij heeft?
- Manfred
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2005 23:44 #1113477
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ventilator schakelaar
De drie weerstanden zijn gewikkeld en bestaan uit Nichroomdraad van verschillende dikte. Je kunt goed zien of deze draden kapot zijn of niet. De dikste draad is meestal kapot. De weerstand is dan nul! Deze valt soms nog te repareren met een "kroonsteentje". Ook de aansluitpunten kunnen weggebrand zijn. Dit is goed aan de buitenzijde te zien, mits het handschoenenkastje is verwijderd. Als je een airco-uitvoering hebt, zit het "weerstandsplaatje" met twee zelftappende boutjes (schroefjes) vast.
(Trouwens wie weet wanneer je spreekt over een bout en wanneer over een schroef?)
De kleur ervan is zwart. Dit plaatje zit ook in de 440. De ventilator van de 440 is wel van het zelfde type, maar heeft een andere hoogte en past dus niet!!
De schade is vaak ontstaan, doordat de ventilator niet meer goed ronddraait door slijtage of kon ronddraaien door een belemmering.
Timen
(Trouwens wie weet wanneer je spreekt over een bout en wanneer over een schroef?)
De kleur ervan is zwart. Dit plaatje zit ook in de 440. De ventilator van de 440 is wel van het zelfde type, maar heeft een andere hoogte en past dus niet!!
De schade is vaak ontstaan, doordat de ventilator niet meer goed ronddraait door slijtage of kon ronddraaien door een belemmering.
Timen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2005 01:17 #1113480
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bouten en schroeven
Hallo Timen, Volvisti
Ik meende me te herinneren, dat in de Nederlandse vertaling van Roloff/Matek - Machine-Onderdelen (Maschinenelemente) aangegeven stond wat het verschil is. Dit boek is een standaardwerk in de Nederlandse en Duitse werktuigbouwkunde (Maschinenbau). Helaas, ik kan de omschrijving niet meer vinden. Maar ik kreeg bij het zoeken wel de indruk, dat de termen willekeurig door elkaar gebruikt worden.
Bij hout wordt vaak van schroeven gesproken. In de metaal wordt vaak een beetje neerbuigend gedaan over de term "schroeven". Het zou taalgebruik van leken zijn.
Maar ja, toen ik lang geleden op de MTS zat, waren er in de werkplaats altijd twee leraren aanwezig. En terwijl de ene hardnekkig volhield dat je in de werkplaats geen sierraden moest dragen omdat dat gevaarlijk was, stak de andere (achter de rug van nummer 1) zijn handen omhoog om te tonen dat ie aan ongeveer iedere vinger wel een ring had.
Nummer 1 was trouwens een ...... hoe zeg je dat netjes.... mannen hebben het, vrouwen niet, er zitten meestal twee dingen in en als je er een tik tegen krijgt ben je voor vijf minuten uitgeschakeld ... en als ik de verhalen (uit betrouwbare bron) moet geloven, is ie dat nogsteeds.
Groetjes
Mathy
Ik meende me te herinneren, dat in de Nederlandse vertaling van Roloff/Matek - Machine-Onderdelen (Maschinenelemente) aangegeven stond wat het verschil is. Dit boek is een standaardwerk in de Nederlandse en Duitse werktuigbouwkunde (Maschinenbau). Helaas, ik kan de omschrijving niet meer vinden. Maar ik kreeg bij het zoeken wel de indruk, dat de termen willekeurig door elkaar gebruikt worden.
Bij hout wordt vaak van schroeven gesproken. In de metaal wordt vaak een beetje neerbuigend gedaan over de term "schroeven". Het zou taalgebruik van leken zijn.
Maar ja, toen ik lang geleden op de MTS zat, waren er in de werkplaats altijd twee leraren aanwezig. En terwijl de ene hardnekkig volhield dat je in de werkplaats geen sierraden moest dragen omdat dat gevaarlijk was, stak de andere (achter de rug van nummer 1) zijn handen omhoog om te tonen dat ie aan ongeveer iedere vinger wel een ring had.
Nummer 1 was trouwens een ...... hoe zeg je dat netjes.... mannen hebben het, vrouwen niet, er zitten meestal twee dingen in en als je er een tik tegen krijgt ben je voor vijf minuten uitgeschakeld ... en als ik de verhalen (uit betrouwbare bron) moet geloven, is ie dat nogsteeds.
Groetjes
Mathy
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2005 21:46 #1113514
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ventilator met bouten of schroeven vastgezet
Hallo Manfred,
We dwalen wat af. Heb jij je ventilator al weer op vier snelheden lopen? Heb je een airco of niet?
Hoe heet dat onderdeel: bout of schroef?
Het antwoord op deze vraag, door Mathy nog niet goed opgelost, luidt:
we spreken in het algemeen over een schroef als het bevestigingsgereedschap in de kop aangrijpt en over een bout als het bevestigingsgereedschap om de kop aangrijpt.
v.b. Cilinderkopbout met inw. zeskant. Dus een cilinderkop..... met een zaagsnede is een cilinderkopschroef. Soms wordt het moeilijk om het vast te stellen, maar dan moet je naar het hoofdbevestigingsmiddel kijken.
Ook is het fout om over schroefje of boutje te spreken, want dit is een relatief begrip.
Waar kun je deze afspraken vinden? Juist, in de N.E.N-normen.
Tot de volgende les.
Groet, Timen
We dwalen wat af. Heb jij je ventilator al weer op vier snelheden lopen? Heb je een airco of niet?
Hoe heet dat onderdeel: bout of schroef?
Het antwoord op deze vraag, door Mathy nog niet goed opgelost, luidt:
we spreken in het algemeen over een schroef als het bevestigingsgereedschap in de kop aangrijpt en over een bout als het bevestigingsgereedschap om de kop aangrijpt.
v.b. Cilinderkopbout met inw. zeskant. Dus een cilinderkop..... met een zaagsnede is een cilinderkopschroef. Soms wordt het moeilijk om het vast te stellen, maar dan moet je naar het hoofdbevestigingsmiddel kijken.
Ook is het fout om over schroefje of boutje te spreken, want dit is een relatief begrip.
Waar kun je deze afspraken vinden? Juist, in de N.E.N-normen.
Tot de volgende les.
Groet, Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2005 00:53 #1113519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ventilator met bouten of schroeven vastgezet
mijn mening over schroeven en bouten
....
Ik denk dat het een bout is wanneer er een type moer bestaat die erop past...en als er geen moer voor is (en dus ook van dat sneller schroefdraad) en er zit een punt aan, dan is het een schroef (meestal hout en gips)...en als geen moer voor bestaat en er zit geen punt aan dan is het volgens mij een parker (voor plastic e.d.).... ok jah ik heb geen bewijs voor deze statement;)
....Ik denk dat het een bout is wanneer er een type moer bestaat die erop past...en als er geen moer voor is (en dus ook van dat sneller schroefdraad) en er zit een punt aan, dan is het een schroef (meestal hout en gips)...en als geen moer voor bestaat en er zit geen punt aan dan is het volgens mij een parker (voor plastic e.d.).... ok jah ik heb geen bewijs voor deze statement;)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2005 07:15 #1113520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ventilator
Hallo Timen,
ik heb de ventilator nog niet op vier snelheden lopen. Dit is mijn eerste Volvo en ik heb wat moete om bij de weetstend(en) te komen.
Ik heb geen airco, alleen een ventilator op topsnelheid.
Misschien dat het het weekeinde lukt om het te fixen...
Groet,
- Manfred
ik heb de ventilator nog niet op vier snelheden lopen. Dit is mijn eerste Volvo en ik heb wat moete om bij de weetstend(en) te komen.
Ik heb geen airco, alleen een ventilator op topsnelheid.
Misschien dat het het weekeinde lukt om het te fixen...
Groet,
- Manfred
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2005 11:57 #1113536
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ventilator
Adrian 740 91 D24 480k
Op het oude forum staat het vele malen.
Korte beschrijving
Dasboard kastje openen, twee schroeven achter stofkapje verwijderen (links en rechts midden).
Onder dasboardkastje schopboard verwijderen, twee moeren 10 losdraaien,
dashboard kastje eruit tillen, draad van verlichting losmaken.
Weerstand zie je midden op buis kachelhuis zitten, er zit een draad vanaf de blowermotor aan vast en vele vanaf de schakelaar.
weerstand eruit halen, je kunt de smeltzekering(ziet eruit als een raketje op een draad) vervangen of doorverbinden. Blower motor controleren of deze nog soepel loopt en eventueel spaarzaam smeren.
Op het oude forum staat het vele malen.
Korte beschrijving
Dasboard kastje openen, twee schroeven achter stofkapje verwijderen (links en rechts midden).
Onder dasboardkastje schopboard verwijderen, twee moeren 10 losdraaien,
dashboard kastje eruit tillen, draad van verlichting losmaken.
Weerstand zie je midden op buis kachelhuis zitten, er zit een draad vanaf de blowermotor aan vast en vele vanaf de schakelaar.
weerstand eruit halen, je kunt de smeltzekering(ziet eruit als een raketje op een draad) vervangen of doorverbinden. Blower motor controleren of deze nog soepel loopt en eventueel spaarzaam smeren.
Moderators: Jerry Stam