Brommend geluid bij as los... exit tussenlager?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2005 19:11 #1113856
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opmeten
ik had ook geen schuifmaat...wat ik heb gedaan is het volgende...stukje tape eromheendraaien...daarna op �©�©n punt doorsnijden...erafhalen...en dan op een lineaaltje leggen...opmeten...omtrek=pi*D...dan omrekenen naar inches...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2005 19:17 #1113857
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kapot rubber?
met een kapot rubber is de as in onbalans...dan gaat de as schudden en doordat die as nogal wat massa heeft trilt dan je hele wagen denk ik...dus als het geluid is dan is het waarschijnlijk de lager... maar het is sowieso niet echt onverstandig die rubber meteen te vervangen...
gr. Frans
gr. Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-05-2005 23:30 #1113877
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic De wagens trillen ook best wel
Als ie bromt De normale diesel voronamelijk bij gas los, de TD bij bepaalde toerentallen bij oprtekken. (meer bij zwaardere lading)
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.428
'88 745 D24 189-2 455.123
'90 745 D24T 402-2 476.365
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.428
'88 745 D24 189-2 455.123
'90 745 D24T 402-2 476.365
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2005 00:19 #1113883
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trillen
Als de auto zwaar beladen is dan hangt de as er zeg maar in een knik onder...dus als je rubber dan niet meer stijf is of een lager van je kruiskoppelingen niet meer goed is(bij mij waarschijnlijk het geval) dan trilt hij met het optrekken...maar als het alleen geluid is dan zal het wel aan de lager liggen.
Mijn auto trilt momenteel bijna uitelkaar met lage snelheden...ik ga er over 1.5 week mee bezig...heb nu geen geld en zit in een tentamen periode
...ik denk dat het bij mij in een kruiskoppeling ligt..
Mijn auto trilt momenteel bijna uitelkaar met lage snelheden...ik ga er over 1.5 week mee bezig...heb nu geen geld en zit in een tentamen periode
...ik denk dat het bij mij in een kruiskoppeling ligt.. Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
19-05-2005 00:28 #1113885
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet in 4 en achteruit
Hallo Jan, Volvisti
Klinkt alsof er met je torentandwiel iets niet goed is. Het torentandwiel wordt niet gebruikt in de 4de versnelling. Of het in de achteruit gebruikt wordt zou ik niet durven te zeggen. Maar de achteruit wordt meestal niet zo zwaar belast als de andere versnellingen.
Groetjes
Mathy
Klinkt alsof er met je torentandwiel iets niet goed is. Het torentandwiel wordt niet gebruikt in de 4de versnelling. Of het in de achteruit gebruikt wordt zou ik niet durven te zeggen. Maar de achteruit wordt meestal niet zo zwaar belast als de andere versnellingen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2005 00:34 #1113886
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic torentandwiel?
wat is een torentandwiel...?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-05-2005 07:43 #1113888
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Huh?
Wat voor ding? Waar zit die eigenlijk? toch niet in de bak zelf hoop ik... Is er een eenvoudige test (zonder demontage) om te kijken of dit het euvel is?
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.428
'88 745 D24 189-2 455.123
'90 745 D24T 402-2 476.031
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.428
'88 745 D24 189-2 455.123
'90 745 D24T 402-2 476.031
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
19-05-2005 11:07 #1113899
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Torentandwiel
Hallo Volvisti
Ja, dat torentandwiel zit in de bak. Het is de as waar een aantal tandwielen VAST op zitten. Je hebt de as waar de koppeling aan vast zit, de as waar de achteras aan vast zit, en het torentandwiel. In de vierde versnelling worden "de as die aan de koppeling zit" met "de as die aan de achteras zit" rechtstreeks aan elkaar gekoppeld. In alle andere versnellingen (als je tenminste geen echte overdrive hebt, zoals bij de M46) drijft "de as die aan de koppeling zit" het torentandwiel aan. Het torentandwiel drijft dan weer de "as die aan de achteras zit" aan.
Groetjes
Mathy
Ja, dat torentandwiel zit in de bak. Het is de as waar een aantal tandwielen VAST op zitten. Je hebt de as waar de koppeling aan vast zit, de as waar de achteras aan vast zit, en het torentandwiel. In de vierde versnelling worden "de as die aan de koppeling zit" met "de as die aan de achteras zit" rechtstreeks aan elkaar gekoppeld. In alle andere versnellingen (als je tenminste geen echte overdrive hebt, zoals bij de M46) drijft "de as die aan de koppeling zit" het torentandwiel aan. Het torentandwiel drijft dan weer de "as die aan de achteras zit" aan.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-05-2005 11:37 #1113902
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Torentandwiel
Ah, dus als ik het goed begrijp is dat het extra 'asje' dat in de bak zit. Is deze nog simpel te testen zonder de gehele bak uit elkaar te trekken?
Tevens ben ik wel benieuwd of deze as 'los' zit in de neutraal of dat deze ronddraait tesamen met of de krukas of de aandrijfas. Bij ontkoppelen dat ie nergens contact mee maken gok ik zo. (schakelt wel lastig)
Oh, nog een extra vraagje (lang leve de edit functie), is het vervangen iets dat tijdens een knutseldag haalbaar is?
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.428
'88 745 D24 189-2 455.123
'90 745 D24T 402-2 476.386
Tevens ben ik wel benieuwd of deze as 'los' zit in de neutraal of dat deze ronddraait tesamen met of de krukas of de aandrijfas. Bij ontkoppelen dat ie nergens contact mee maken gok ik zo. (schakelt wel lastig)
Oh, nog een extra vraagje (lang leve de edit functie), is het vervangen iets dat tijdens een knutseldag haalbaar is?
Jan Huijsmans
... He's floating through air just like bricks don't
'86 764 B28E 402-2 279.428
'88 745 D24 189-2 455.123
'90 745 D24T 402-2 476.386
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
19-05-2005 16:50 #1113915
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Torentandwiel
Hallo Jan, Volvisti
Da's inderdaad dat extra "asje". Het draait met dezelfde snelheid als het asje waar de koppeling aan vast zit. Dat moet ook wel, anders draaien de tandwielen die om de as heen draaien, die met de achteras verbonden is, niet mee. Dat zou schakelen een stuk moeilijker maken.
Of het vervangen tijdens een knutseldag te doen is.... voor een geoefende automonteur (ikke ook niet dus) zal dat geen probleem zijn. Maar voor de hobbyist ....? Geen flauw idee! Daarvoor ben ik er te lang uit, en er niet langgenoeg in geweest. Misschien dat Timen hier een antwoord op kan geven.
Als het even kan, zou ik trouwens eerst proberen meer duidelijkheid te krijgen over waar nu precies de oorzaak ligt. Kun je de achteras/cardanas/tussenlager (ik kan er even niet opkomen waar dat zit. Bedoel je misschien het druklager van de koppeling?) uitsluiten. Het uitbouwen van de bak is niet iets wat je zo 1-2-3 even doet. Kun je de auto niet op even op een brug zetten, die de auto niet aan de wielen, maar aan de carosserie optilt. Dan kan een persoon in de auto gasgeven en een ander onder de auto proberen waar het probleem/geluid vanaf komt. Doe dit NOOIT met een krik of lage assteunen. Assteunen zijn nog wel goed als de wielen niet draaien, maar niet met draaiende wielen. Da's A veel te gevaarlijk omdat deze steunen te laag zijn (je komt gemakkelijker met die dingen in contact omdat er onder de auto weinig ruimte is), en B niet stevig genoeg omdat de zaak toch wat wiebelneiging vertoond als de wielen draaien.
En vergis je niet, in een versnellingsbak zitten aardig wat onderdelen.
Groetjes
Mathy
Da's inderdaad dat extra "asje". Het draait met dezelfde snelheid als het asje waar de koppeling aan vast zit. Dat moet ook wel, anders draaien de tandwielen die om de as heen draaien, die met de achteras verbonden is, niet mee. Dat zou schakelen een stuk moeilijker maken.
Of het vervangen tijdens een knutseldag te doen is.... voor een geoefende automonteur (ikke ook niet dus) zal dat geen probleem zijn. Maar voor de hobbyist ....? Geen flauw idee! Daarvoor ben ik er te lang uit, en er niet langgenoeg in geweest. Misschien dat Timen hier een antwoord op kan geven.
Als het even kan, zou ik trouwens eerst proberen meer duidelijkheid te krijgen over waar nu precies de oorzaak ligt. Kun je de achteras/cardanas/tussenlager (ik kan er even niet opkomen waar dat zit. Bedoel je misschien het druklager van de koppeling?) uitsluiten. Het uitbouwen van de bak is niet iets wat je zo 1-2-3 even doet. Kun je de auto niet op even op een brug zetten, die de auto niet aan de wielen, maar aan de carosserie optilt. Dan kan een persoon in de auto gasgeven en een ander onder de auto proberen waar het probleem/geluid vanaf komt. Doe dit NOOIT met een krik of lage assteunen. Assteunen zijn nog wel goed als de wielen niet draaien, maar niet met draaiende wielen. Da's A veel te gevaarlijk omdat deze steunen te laag zijn (je komt gemakkelijker met die dingen in contact omdat er onder de auto weinig ruimte is), en B niet stevig genoeg omdat de zaak toch wat wiebelneiging vertoond als de wielen draaien.
En vergis je niet, in een versnellingsbak zitten aardig wat onderdelen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





