Olieschotjes cilinderkop

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2005 23:29 #1112980 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Lassen
Hallo Willem,

Jouw probleem is een kolfje naar mijn hand.
Net als ieder ander MAG- of TIG- en plaatwerklasprobleem natuurlijk.
Maar ook een stukje gietijzer valt aardig te lassen.

Dat lasplaats lijkt mij goed toegankelijk, vooral aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde behoeft niet gelast te worden, omdat het hier niet om een belast deel gaat. Als je ook de binnenzijde gelast wilt hebben kan dat ook.
Het lijkt mij het beste om een V-vormige lasnaad aan de buitenzijde te maken. Dit te lassen deel kan zonder voorwarmen gelast worden. Het toevoegmateriaal is van een zodanige samenstelling (ALSi12) dat vrijwel geen krimp optreedt. Omdat het deel zo klein is en mede gelet op de positie zal er geen vervorming optreden. De warmte voor het lassen wordt zo snel aangebracht met een stroomsterkte van ong. 150A (Wisselstroom) dat het lassen al is uitgevoerd, voordat de warmte zich over de cilinderkop kan gaan verdelen. De kleppen, keerringen e.d kunnen dus gewoon blijven zitten. Als er in dit kleine en betrekkelijk dunne deel toch spanningen optreden, zullen deze geen effect hebben op het grotere deel van de cilinderkop.

Bij veel reparatiewerkzaamheden aan cilinderkoppen (een gescheurd deel tussen 2 klepzetels e.d.) moet veel meer lasmateriaal en dus ook veel meer warmte ingebracht worden. De dan gebruikelijke manier is om de cilinderkop eerst geheel voor te verwarmen tot ong. 250 graden, de cilinderkop te lassen en dan langzaam te laten afkoelen. Bij deze methode treedt zeker vervorming op, omdat door de verhitting de spanning in het materiaal afneemt, vervolgens gaat trekken, bij verdere ongelijkmatige afkoeling nog verder trekt enz. Daarom moet dan de kop op vlakheid gecontroleerd worden en (eventueel) gevlakt. Delen die niet tegen deze hoge temperatuur kunnen moeten dan natuurlijk zijn verwijderd.

Groet, Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2005 08:22 #1113029 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Olieschotjes cilinderkop
Mathy, goede vraag, volgende vraag...

Eerlijk, ik weet het niet zeker meer. Er moest in ieder geval iets los in de buurt van de distributieriem, en daarvoor was het handig als het zaakje niet meer draaide.

...processing endless loop, please wait

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2005 10:32 #1113033 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nokkenas
Hallo Willem

Op nokkenas en krukas zouden merktekens moeten staan. Je kunt beide dus altijd goed zetten. En dan ben je zeker dat het goed staat. En daar ben je bij "fixeren" nooit helemaal zeker van.

Groetjes

Mathy

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2005 12:54 #1113041 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Fixeren nokkenas
Mathy,

Die merktekens helpen niet echt om dingen LOS te krijgen. De schade is ontstaan bij het uitbouwen van de cilinderkop, en toen waren we niet echt bezig hem op tijd te stellen...
...processing endless loop, please wait

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2005 14:02 #1115064 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic fixeren nokkenas

Dankzij het wisselen van de kop weet ik het weer: op een gegeven moment moet het nokkenas-tandwiel los, en dan moet de nokkenas dus niet draaien...
Dit keer hebben we gelijk de oude distributieriem en een waterpomptang hiervoor gebruikt, het is dus verstandig iets dergelijks bij de hand te houden.
Volvo 764 GLE 1985 B28E 250.000 km
Volvo 745 1990 B230F LPG 409.999 km
Bij vlagen ben ik geniaal, maar het is hier altijd windstil...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC