Kleppen stellen : stelplaatjes dikte

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 16:17 #1112678 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kleppen uitgesteld? Wat nu?
Kijk, dat is wat ik nu bedoel.

Ik zal er maar eens een aandachtspunt uit bichten.
b.v. Wat heeft 6000 toeren nu te maken met het aanpassen van de specificatie. Het werkt eerder nog in het voordeel want, de massatraagheid van de klep neemt af.

Ik vraag wel om discussie maar wel graag zinnig (dus argumenteren en niet goochelen )
Als een nokkenas is versleten dan is die versleten, dat heeft toch niet wat met de levensduur van de kleppen/zittingen te maken. Als de smering van de nokkenas optimaal was geweest heeft die ook na 700.000 km nog geen enkele slijtage. Wat moet dan aan de hand zijn geweest?

Groet Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 16:41 #1112680 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Wat gaat dat kosten?
Dat is nu wat ik bedoel.

Niet zoveel, alleen wat werk , per klep ongeveer een uur.
Ik werk niet op commerciele basis dus, reken maar uit.(als je zelf meewerkt gaat het mischien nog sneller)

Nadelen ?
Wat versleten is dat is versleten, daarover geen misverstand.
Een verbrande klep valt niet te repareren.(ook niet helemaal waar maar dit valt buiten ons bestek)

Ik heb verscheidene koppen op deze manier behandeld.
De historie daarna kan ik niet altijd nagaan, maar ik heb voorbeelden van die er na meer dan 180.000 nog altijd meerijden.
Sterker nog, de klepspeling loopt ook op gas, bijna niet terug.(grotere opp. ?)

Groet, Timen

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 17:39 #1112684 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Timen, Ik kom binnenkort bij
Timen,
Ik kom binnenkort bij je terug voor dunnere plaatjes en dan hebben we het zeker nog over een "klepsteelrevisie"

Het heeft nog even tijd, want hiervoor heb ik ook bijna 60.000 km gereden tussen twee stelbeurten in.

Er zijn nu 2 kleppen uitgesteld op 3.10 en 3.15 naar meen. De klepspeling is nog .30 dus nog net binnen de marge. Als ik die op .45 breng door dunnere plaatjes dan kan ik er weer >50.000 mee vooruit denk ik

Op de nokkenas zijn wel wat slijtage plekken te zien maar zeker nog geen drama volgens de chefmonteur bij Hooftman.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 18:02 #1112688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vaststellen verbrande klep
van Strik,

Hoe heb je vastgesteld dat je minimaal 1 verbrandde klep hebt? En wat voor klepspeling heb je in jouw geval?

Ik ben bang dat ik met een klepspeling van 0.10 voor de uitgaande klep ook wel eens een verbrande klep kan hebben.

Il Piccolo Limone

-flanerende zomerjurken-

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 22:18 #1112706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic over uitgestelde kleppen
Een ding zien jullie hier allemaal over het hoofd:
Als je een tijdje met te strak gestelde kleppen hebt gereden (vooral uitlaat) dan is toch vaak revisie nodig en is alleen afslijpen van de klepsteel niet genoeg.
Waarom niet? Omdat een te strak staande klep niet helemaal gesloten kan worden en dus zijn warmte niet kwijt kon en dus verbrand zal zijn. (afvoer van hitte energie verloopt door contact tussen klep en klepzitting, de klepzitting geeft energie af aan het gietstuk van de kop en dat op z'n beurt weer aan het koelwater) Hoe zien die klepschotels er dan uit als je ze eruit haalt? OVAAL!! Never nooit meer pas te krijgen op welke klepzitting dan ook. Er is gewoon materiaal weggesmolten...

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2005 22:59 #1112709 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic over uitgestelde kleppen

Als je kleppen uitgesteld zijn, dan betekent dat niet dat je klep verbrand is of dat de zitting ovaal is.
Uitgesteld wil zeggen: de klepspeling zit tegen minimum speling aan(meestal de uitlaat pakweg 0.30 mm) en het klepstelplaatje is 3.30 mm.
Er is kleptechnisch gezien dus nog niets aan de hand!!!

Groet Timen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 12:22 #1112726 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vaststellen verbrande klep:
Vaststellen verbrande klep:
1. de motor loopt stationair op drie poten, onder meer vastgesteld door de injectoren �©�©n voor �©�©n af te koppelen
2. de kleppen zijn (5000 km geleden) gesteld op 0.40
3. daarbij was het grootste verloop op de niet meelopende cilinder: van 3.90 naar 2.90
4. na stellen loopt de zaak nog steeds op drie poten, pas boven 1500 toeren loopt hij redelijk zuiver
5. de monteur van Carlo suggereerde een verbrande klep na dit alles
6. compressie gemeten per cilinder, eerst droog: 12,5/12,3/3,0/10,0
7. vervolgens wat olie in de bougiegaten gespoten en compressietest herhaald. Geen duidelijke veranderingen, dus dat sluit slechte zuigerveren uit.

In mijn geval geen ramp, er lag al een verse gaskop op voorraad, moet er alleen nog op.

...processing endless loop, please wait

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 16:06 #1112747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleppen stellen : stelplaatjes dikte
Co van der Vliet (740 turbo estate 1988 )Lidnr 303

Willem,

Met zo�´n verschil is het bijna altijd kleppenwerk, 1 en 2 zijn goed 3 en 4 zijn absoluut verbrand en 3 kan ook een gebroken zuigerveer hebben, dat kun je weer zien als je de olievuldop er los op zet, blaast ie em eraf dan is het zuigerverenwerk en anders blijft het toch echt de kop, nou ligt die er met een dik uurtje naast dus daar zou ik me ook niet echt druk over maken, beroerder en vooral kostbaarder is het reviseren van een kop, dat weten de heren slopers ook en die hebben de prijzen van de sloopkoppen aangepast, het is bijna altijd goedkoper om een sloopwagen zelf te kopen en de onderdelen eraf te halen.

Succes,
Co.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 16:37 #1112748 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dat is nu precies wat ik J
En dat is nu precies wat ik Jan Huijsmans heb laten doen. Die kocht vier velgen, met een auto eraan. Bij het ophalen vertelde de verkoper dat er een 2000 km oude gaskop op zat...
Olievuldop ligt bij mij wel wat te rammelen, maar verder niet. En ik hoopte, dat die zuigerveer ook te testen was door de olie-truc, of werkt dat alleen bij versleten veren?

...processing endless loop, please wait

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2005 13:37 #1114887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na het stellen van de
Na het stellen van de kleppen maakt de auto meer herrie, maar rijdt soepeler.
Overigens was na het herstellen van een klepspeling van 0 de compressie in alle compartimenten nog goed: 10.5 11.2 11.2 11.5 bar (van achter naar voren). Dus kan de motor nog even mee.

Ik raad iedereen, vooral als je op gas rijdt, ten zeerste aan om om de 10.000 km de kleppen te meten en eventueel te stellen. Het is makkelijke zelf te doen en kan je een hoop 'kopzorgen' besparen.

Il Piccolo Limone

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC