Kleppen stellen : stelplaatjes dikte
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 18:11 #1049555
door V700 register
Kleppen stellen : stelplaatjes dikte is gemaakt door V700 register
Even wennen dit nieuwe forum, maar het ziet er goed uit.
Vandaag wilde ik zelf mijn kleppen gaan stellen. Het was weer een tijdje geleden (30.000 km) en aangezien ik op gas rij kan dat een groot probleem vormen. De vorige keer was het door een plaatselijk garagebedrijf verricht.
Het blijkt echt heel erg nodig te zijn: de klepspeling varieert van 0.05 tot 0.45.
Van achter naar voren (begint met ingaande klep):
speling ---- stelplaatje dikte
0.05
4.00
0.45
3.15
0.40
3.85
0.15
3.05
0.20
3.15
0.10
3.20
0.30
3.20
0.20
3.30
Ik verdenk het bedrijf dat ze de vorige keer gedaan had ervan de zaak niet goed gesteld te hebben. Dit plaatje schetst buitensporig veel verschil, maar misschien heb ik te lang gewacht. De compressie was nog goed de laatste keer dat ik het meette (5000 km geleden) gelukkig, maar ik moet het nog opnieuw meten.
Ik wil de ingaande op 0.35-0.40 mm en de uitgaande op 0.45 mm afstellen als de motor koud is. Tenzij iemand andere overtuigende suggesties geeft.
Ik ben bang dat ik in problemen kom met de verkrijgbare maten van de klepstelplaatjes. De dunste maat die ik nodig heb is 2.75 mm.
Is dit verkrijgbaar en zo ja, wat is dan de dunste maat verkrijgbaar? Ik had gehoord dat er dunnere verkrijgbaar zijn dan dat volvo normaal gesproken levert. Weet iemand hiervan?
Als 2.75 niet verkrijgbaar is betekend dit dat mijn motor op is? Ik heb er nu een B230FB inzitten, maar nog een omgebouwde B230E liggen. Liever rij ik nog door met deze motor....
Ik lees het wel.
Limone
-de zon schijnt weer: waar waren ze in de winter?-
Vandaag wilde ik zelf mijn kleppen gaan stellen. Het was weer een tijdje geleden (30.000 km) en aangezien ik op gas rij kan dat een groot probleem vormen. De vorige keer was het door een plaatselijk garagebedrijf verricht.
Het blijkt echt heel erg nodig te zijn: de klepspeling varieert van 0.05 tot 0.45.
Van achter naar voren (begint met ingaande klep):
speling ---- stelplaatje dikte
0.05
4.00
0.45
3.15
0.40
3.85
0.15
3.05
0.20
3.15
0.10
3.20
0.30
3.20
0.20
3.30
Ik verdenk het bedrijf dat ze de vorige keer gedaan had ervan de zaak niet goed gesteld te hebben. Dit plaatje schetst buitensporig veel verschil, maar misschien heb ik te lang gewacht. De compressie was nog goed de laatste keer dat ik het meette (5000 km geleden) gelukkig, maar ik moet het nog opnieuw meten.
Ik wil de ingaande op 0.35-0.40 mm en de uitgaande op 0.45 mm afstellen als de motor koud is. Tenzij iemand andere overtuigende suggesties geeft.
Ik ben bang dat ik in problemen kom met de verkrijgbare maten van de klepstelplaatjes. De dunste maat die ik nodig heb is 2.75 mm.
Is dit verkrijgbaar en zo ja, wat is dan de dunste maat verkrijgbaar? Ik had gehoord dat er dunnere verkrijgbaar zijn dan dat volvo normaal gesproken levert. Weet iemand hiervan?
Als 2.75 niet verkrijgbaar is betekend dit dat mijn motor op is? Ik heb er nu een B230FB inzitten, maar nog een omgebouwde B230E liggen. Liever rij ik nog door met deze motor....
Ik lees het wel.
Limone
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 18:19 #1112574
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepstelplaatjes
limone,
neem contact op met Timen Smit, hij heeft zelf plaatjes en je kunt jouw gebruikte plaatjes bij hem inruilen. Hij weet vast wel wat je mogelijkheden zijn om dunner dan gebruikelijk te gaan. Mijn dunste plaatje een tijdje terug voor de koprevisie was 2.55. hiervoor waten wel de bussen afgeslepen.
Je kunt dit onderwerp mogelijk nog op het oude forum vinden. Succes,
Groet, Hans van Oostveen, Lidnr 54
neem contact op met Timen Smit, hij heeft zelf plaatjes en je kunt jouw gebruikte plaatjes bij hem inruilen. Hij weet vast wel wat je mogelijkheden zijn om dunner dan gebruikelijk te gaan. Mijn dunste plaatje een tijdje terug voor de koprevisie was 2.55. hiervoor waten wel de bussen afgeslepen.
Je kunt dit onderwerp mogelijk nog op het oude forum vinden. Succes,
Groet, Hans van Oostveen, Lidnr 54
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 18:47 #1112578
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hans,
bedankt voor de tip.
Hans,
bedankt voor de tip. Timen zit helaas niet dichtbij den Haag, dus dan moet het per post.
Ik had al de excentrische kleppenlichter van hem gekocht. Die werkt echt heel geweldig. Aan te raden als je (veel) kleppen moet stellen.
Goed te weten dat 2.55 ook nog gaat.
Limone
bedankt voor de tip. Timen zit helaas niet dichtbij den Haag, dus dan moet het per post.
Ik had al de excentrische kleppenlichter van hem gekocht. Die werkt echt heel geweldig. Aan te raden als je (veel) kleppen moet stellen.
Goed te weten dat 2.55 ook nog gaat.
Limone
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2005 21:51 #1112589
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Klepstelplaatjes in iedere gewenste dikte
Hans, bedankt voor de voorzet.
Dan nu het inkopperje met Limone in het doel!
Als rasechte Volvotechneut stel je natuurlijk zelf je kleppen.
Velen praten erover, slechts weinigen doen het zelf!!
Wat is daar voor nodig?
1. een stel voelermaatjes.
2. een schroefmaat of een digitale schuifmaat.
3. een kleplichter.
4. een uithaalspaak voor de klepstelplaatjes of een spec. tang.
5. klepstelplaatjes van de juiste dikte.
Hoe kom je daar aan?
1. gereedschappenzaak.
2. had je al moeten hebben.
3. bestellen bij een Volvoliefhebber. (heeft ze op voorraad, voor V 700 spec.prijs)
4. zelf maken.
5. via een ruilsysteem of bij de dealer
Wanneer je cilinderkop uitgesteld is, de stelplaatjes zijn dan dunner dan 3.30, kan ik je iedere gewenste dunnere maat laten bezorgen.
Het is natuurlijk wel oppassen geblazen: tot 2.85 kan zondermeer.
De dunste ooit, zonder aanpassingen, was 2.55.
Ook kan ik zorgen, dat je cilinderkop, die in de meeste gevallen nog een paar honderdduizend km mee kan, weer voorzien wordt van stelplaatjes uit de normale range. Dit alles zonder de cilinderkop te demonteren.
Groet, Timen
Dan nu het inkopperje met Limone in het doel!
Als rasechte Volvotechneut stel je natuurlijk zelf je kleppen.
Velen praten erover, slechts weinigen doen het zelf!!
Wat is daar voor nodig?
1. een stel voelermaatjes.
2. een schroefmaat of een digitale schuifmaat.
3. een kleplichter.
4. een uithaalspaak voor de klepstelplaatjes of een spec. tang.
5. klepstelplaatjes van de juiste dikte.
Hoe kom je daar aan?
1. gereedschappenzaak.
2. had je al moeten hebben.
3. bestellen bij een Volvoliefhebber. (heeft ze op voorraad, voor V 700 spec.prijs)
4. zelf maken.
5. via een ruilsysteem of bij de dealer
Wanneer je cilinderkop uitgesteld is, de stelplaatjes zijn dan dunner dan 3.30, kan ik je iedere gewenste dunnere maat laten bezorgen.
Het is natuurlijk wel oppassen geblazen: tot 2.85 kan zondermeer.
De dunste ooit, zonder aanpassingen, was 2.55.
Ook kan ik zorgen, dat je cilinderkop, die in de meeste gevallen nog een paar honderdduizend km mee kan, weer voorzien wordt van stelplaatjes uit de normale range. Dit alles zonder de cilinderkop te demonteren.
Groet, Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2005 11:17 #1112656
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepstelplaatjes vervangen
In plaats van de tang waar timen het over heeft kun je ook een magneetveer gebruiken. Dit is een buigzame veer met aan het uiteinde een sterk magneetje. Je wipt de plaatjes los met een kleine schoevendraaier en pakt ze met de magneet. Dit werkt perfect en schoon.
Een magneetveer is ook erg handig als je bijvoorbeeld een moertje tussen je blokdelen hebt laten vallen waar je niet bij kunt.
Il Piccolo Limone
Een magneetveer is ook erg handig als je bijvoorbeeld een moertje tussen je blokdelen hebt laten vallen waar je niet bij kunt.
Il Piccolo Limone
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2005 12:15 #1112661
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kleppen stellen
Zoals hierboven ook al aangegeven, Volvo gaat niet dunner voor de plaatjes dan 3.30. Daaronder zijn ook mogelijkheden, tot 2.70 zonder aanpassingen aan je motor. Wil je nog dunner, dan zullen de klepstoters geslepen moeten worden, maar ik zou in dat geval mooi voor een andere kop gaan. Je wilt toch nog langer met de wagen doorrijden. Als indicatie, Carlo Schmidt levert geen dunnere plaatjes dan 2.70, dat zegt misschien genoeg.
Je verloop is best groot, maar voor 30.000 km niet vreemd. Normaal stel je om de 20.000, en op gas zou ik (en ga ik) om de 10.000 een controle uitvoeren en eventueel stellen. Beter een keer te vaak dan te weinig.
Andere oorzaken van het verloop kunnen zijn:
- vorige keer slecht gesteld (zeker bij groot verloop op een inlaatklep waarschijnlijk)
- een verbrande klep (bij mij van 3.90 naar 2.90).
Over het geheel genomen zou ik zeggen: je hebt nog 20.000 km om te sparen voor een andere kop of een koprevisie.
...processing endless loop, please wait
Je verloop is best groot, maar voor 30.000 km niet vreemd. Normaal stel je om de 20.000, en op gas zou ik (en ga ik) om de 10.000 een controle uitvoeren en eventueel stellen. Beter een keer te vaak dan te weinig.
Andere oorzaken van het verloop kunnen zijn:
- vorige keer slecht gesteld (zeker bij groot verloop op een inlaatklep waarschijnlijk)
- een verbrande klep (bij mij van 3.90 naar 2.90).
Over het geheel genomen zou ik zeggen: je hebt nog 20.000 km om te sparen voor een andere kop of een koprevisie.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2005 13:23 #1112670
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kleppen uitgesteld? Wat nu?
Als je kleppen zijn uitgesteld dan is:
1.de beste oplossing een nieuwe cilinderkop.
2.De oplossing daarna is een (goed) gereviseerde cilinderkop.
Maar nu mijn verhaal.
Voor alle duidelijkheid ik heb het niet over een verbrande klep o.i.d.
Als ik dan een nieuwe of een gereviseerde kop had gemonteerd en ik bekeek de oude kop.
Dan bleek heel vaak dat er niets, maar dan ook niets, aan mankeerde.
Kleppen: allemaal in uitstekende staat. Klepzittingen: een beetje breder. De kleppen in de kop verdwenen: natuurlijk niet, want wat is nu een daling van 1.0 mm?
En een bredere zitting heeft betere warmte afvoer en slijt minder snel!
Ik heb nog voorbeelden genoeg in de schuur liggen.(wie heeft nog een kopje nodig?)
(Natuurlijk om een gereviseerde kop monteren is meer teverdienen)
Wat had ik kunnen doen om deze koppen te redden?
Om een lang verhaal kort te maken, de klepsteel met 1.0 mm inkorten en je normale dikte stelplaat zit er weer in.
Voor het inkorten heb ik een "speciaal" slijpapparaat.
De kop hoeft niet gedemonteerd te worden, wel de nokkenas natuurlijk.
(Is de distributie aan vervanging toe, dan neem ik dan dan ook even mee.)
Na deze behandeling gaat de kop gegarandeerd nog weer 150.000 km mee.
Het is een beetje het verhaal van , ach meneer koop toch een nieuwe, u krijgt over een poosje dure reparaties.
En wij, wij trappen daar niet in?
Wie durft, schiet hier maar op!
Groet, Timen
1.de beste oplossing een nieuwe cilinderkop.
2.De oplossing daarna is een (goed) gereviseerde cilinderkop.
Maar nu mijn verhaal.
Voor alle duidelijkheid ik heb het niet over een verbrande klep o.i.d.
Als ik dan een nieuwe of een gereviseerde kop had gemonteerd en ik bekeek de oude kop.
Dan bleek heel vaak dat er niets, maar dan ook niets, aan mankeerde.
Kleppen: allemaal in uitstekende staat. Klepzittingen: een beetje breder. De kleppen in de kop verdwenen: natuurlijk niet, want wat is nu een daling van 1.0 mm?
En een bredere zitting heeft betere warmte afvoer en slijt minder snel!
Ik heb nog voorbeelden genoeg in de schuur liggen.(wie heeft nog een kopje nodig?)
(Natuurlijk om een gereviseerde kop monteren is meer teverdienen)
Wat had ik kunnen doen om deze koppen te redden?
Om een lang verhaal kort te maken, de klepsteel met 1.0 mm inkorten en je normale dikte stelplaat zit er weer in.
Voor het inkorten heb ik een "speciaal" slijpapparaat.
De kop hoeft niet gedemonteerd te worden, wel de nokkenas natuurlijk.
(Is de distributie aan vervanging toe, dan neem ik dan dan ook even mee.)
Na deze behandeling gaat de kop gegarandeerd nog weer 150.000 km mee.
Het is een beetje het verhaal van , ach meneer koop toch een nieuwe, u krijgt over een poosje dure reparaties.
En wij, wij trappen daar niet in?
Wie durft, schiet hier maar op!
Groet, Timen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2005 13:34 #1112672
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kleppen uitgesteld? Wat nu?
En waar heb je het over bij een revisie? In mijn ogen, nieuwe klepzittingen, nieuwe kleppen, nokkenas, kop vlakken. Dat was het wel zo'n beetje. Als je de de- en montage zelf kunt doen, kan dat niet zo duur worden.
Goochelen met de originele specificaties vind ik wel riskant, wie zegt me dat ik nog steeds toeren kan draaien met jouw oplossing? Of loopt, eens dat ik rond de 5-6000 toeren kom, de zaak in de soep? En hoe zien de loopvlakken van je nokkenas er uit na een dergelijk kilometrage? Op de mijne wel duidelijke sporen, nog niet door, maar om er nu nogmaals een ton mee te doen...
Voor alle duidelijkheid, ik heb minimaal �©�©n verbrande klep, ik ga een andere kop monteren, en de oude ga ik op m'n gemakje reviseren, waarna die op de plank gaat voor de volgende wissel. Wisselen van een kop is ook niet duur als je het zelf doet. Alleen de kop, dat is even zoeken.
Goochelen met de originele specificaties vind ik wel riskant, wie zegt me dat ik nog steeds toeren kan draaien met jouw oplossing? Of loopt, eens dat ik rond de 5-6000 toeren kom, de zaak in de soep? En hoe zien de loopvlakken van je nokkenas er uit na een dergelijk kilometrage? Op de mijne wel duidelijke sporen, nog niet door, maar om er nu nogmaals een ton mee te doen...
Voor alle duidelijkheid, ik heb minimaal �©�©n verbrande klep, ik ga een andere kop monteren, en de oude ga ik op m'n gemakje reviseren, waarna die op de plank gaat voor de volgende wissel. Wisselen van een kop is ook niet duur als je het zelf doet. Alleen de kop, dat is even zoeken.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2005 15:35 #1112675
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Wat gaat dat kosten?
Timen,
De door jouw voorgestelde oplossing lijkt me wel wat, hoewel ik zeker nog zou willen weten of er ook niet nog negatieve punten zijn zoals Willem van Strik even aanhaalde.
Alles hangt natuurlijk af van de prijs van het akkfietje
Context:
Ik zit ook aan het "einde" van mijn stelmogelijkheden alhoewel er met mijn rijstijl en wat dunne plaatjes (3.00~2.90) van jou nog wel een 50dkm of meer mee te rijden moet zijn.
Mijn dame (de 940 voor alle duidelijkheid!) is zeer compleet uitgevoerd maar heeft nog wel wat kleine potentiele gebreken die een koprevisie wellicht economisch niet echt rendabel maken.
Context:
Ik zit ook aan het "einde" van mijn stelmogelijkheden alhoewel er met mijn rijstijl en wat dunne plaatjes (3.00~2.90) van jou nog wel een 50dkm of meer mee te rijden moet zijn.
Mijn dame (de 940 voor alle duidelijkheid!) is zeer compleet uitgevoerd maar heeft nog wel wat kleine potentiele gebreken die een koprevisie wellicht economisch niet echt rendabel maken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2005 16:07 #1112676
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kleppen uitgesteld? Wat nu?
Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel.
Groet, Timen
Groet, Timen
Moderators: Jerry Stam