Langdurige stilstand
- Mark Smeets
- Moderator
-
Edit: www.volvo300club.nl/advertenties.php?adid=3231
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;161743 schreef : Eerst motor warm draaien, dan vervangen. Dan heb je het nog behaaglijk onder motorkap.
met een defecte thermostaat duurt dat nogal lang, zeker als er benzine uit ??n van de te vervangen slangetjes staat te spuiten. I like to live dangerously, zeggen ze dan wel eens... nou in zo'n situatie liever niet. kans dat het t? warm wordt vind ik dan wat groot worden :yummie:
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;161736 schreef : Nog een belangrijk punt; brandstof. ik heb reeds 1 motor kapot gereden door met oude brandstof in de tank te gaan proefrijden. Check hoeveel er nog in de tank zit (niet adhv het metertje, de vlotter kan vast zitten!) en als het nog veel is (en het ruikt niet meer naar verse benzine) is het het beste om het zoveel mogelijk af te tappen. Dit kan best een uitdaging zijn!
Als er nog maar weinig in de tank zit; knikker je er 1 of 2 jerrycans verse benzine bij en is het wel OK.
Startpoging zelf is wat mij betreft een kwestie van de bougies eruit draaien (dat moet je toch want een goed begin is het halve werk; 4 nieuwe erin) en de startmotor bedienen tot het oliedruklampje uit gaat.
Dan de bougies terug erin en voor het echie proberen te starten.
Vervang uit voorzorg in ieder geval de drukslang tussen benzinepomp en carburateur, mits de auto een carburateur heeft dan
Och ik heb op 3 jaar oude benzine gereden ging goed hoor. Oke, de pit was er een beetje uit. Maar ik had er wel toen ik hem wegzetten van die benzine niet bederf zooi in gegooid. Zal wel iets hebben geholpen... En elke keer als je een aantal km gereden hebt nieuwe benzine erbij. Kreeg steeds meer pit dat merk je wel. Maar bij een nieuwe wagen, moet je dat niet proberen met zulke oude benzine... Ook al doe je er iets bij dat de benzine niet zo snel bederfd.
Je wielremcylinders en je remolie is idd een beetje een ramp net zo als de motorolie die vervangen moet worden. Toch viel het erg mee, ik ken een maat die had een kever die slechts 2 jaar vaststond en die remmen waren als het ware gewoon geblokkeerd.... Slechts 2 jaar en echt alles was vastgeroest van dan ding, met betrekking tot de remmerij.
De manier van de bougies losdraaien en dat starten werkt super goed dat doe ik ook altijd. Dan hoort die gewoon in 1 keer aan te slaan als je de bougies terugdraaid. Zo niet, klopt er echt iets niet!
Dat is wat anders dan 2 wielremcylinders die een heel klein beetje lekken...
- V300 register
- Verbannen
-
menneke76;161712 schreef : Na 2 jaar geen 300 te hebben gehad, ga ik weer op zoek en het liefst een met 2L-blok. Voorkeur is een 4- of 5-deurs.
Nu ben ik al een tijdje aan het rondsurfen op internet. Daar zag ik een 360 op staan die langdurig stil staat. Nu heb ik al enkele topic's (zie links) doorgelezen, maar is mij nog een beetje onduidelijk of deze ook voor deze auto kan toepassen.
"2 jaar stilgestaan"
"volvo 340 wakker maken"
Ik zoek eigenlijk argumenten die bij een stilstand die precies tussen deze 2 genoemde topic's in zit, namelijk 6 jaar. Als ik het zo even kan opsommen, moeten dus de remmen, accu en rubbers het ontgelden. Nog andere idee?n voor 6 jaar stilstand?
Hoor het graag van jullie...
Ik vraag me af hoe het met deze 2 auto's is afgelopen???
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;161736 schreef : als je in deze tijd van het jaar geen (verwarmde) sleutelplek binnen hebt en er wel per onmiddelijk dagelijks mee wil gaan rijden, moet ik je eigenlijk adviseren om gewoon een occasion met garantie te gaan kopen...
in ieder geval wat Jeroen al zegt, je gaat er hoe dan ook veel aan moeten doen.
Voorbeeld kan ik je zo opnoemen van een auto die nog maar 3 jaar stil gestaan heeft:
- remmen rondom open gemaakt, veel roest en vuil overal, achter remcylinders bijna per definitie naar de filistijnen (remklauwen voorzijde te redden met een revisieset)
- motorolie EERST aftappen, DAN filter vervangen, nieuwe olie erin, nieuwe distributieriem, dan pas denken aan starten vd motor. Oude olie als asfalt, dat moet maar op 1 plek = milieustraat. niet in je krukaslagers, tuimelaargalerij etc!!
Bij het vervangen van de riem draai je de krukas al enkele slagen rond zodat je kunt voelen of alles goed gangbaar is. Olie op de zuiger heeft alleen zin als je de auto weg gaat zetten voor langere tijd, niet als ie al een poos heeft gestaan.
Nog een belangrijk punt; brandstof. ik heb reeds 1 motor kapot gereden door met oude brandstof in de tank te gaan proefrijden. Check hoeveel er nog in de tank zit (niet adhv het metertje, de vlotter kan vast zitten!) en als het nog veel is (en het ruikt niet meer naar verse benzine) is het het beste om het zoveel mogelijk af te tappen. Dit kan best een uitdaging zijn!
Als er nog maar weinig in de tank zit; knikker je er 1 of 2 jerrycans verse benzine bij en is het wel OK.
Startpoging zelf is wat mij betreft een kwestie van de bougies eruit draaien (dat moet je toch want een goed begin is het halve werk; 4 nieuwe erin) en de startmotor bedienen tot het oliedruklampje uit gaat.
Dan de bougies terug erin en voor het echie proberen te starten.
Vervang uit voorzorg in ieder geval de drukslang tussen benzinepomp en carburateur, mits de auto een carburateur heeft dan
Ik wil niemand tegen het zere been stoten, maar jij had ook wel een extreem voorbeeld.
Iig kan ik me totaal niet herkennen in wat je schrijft.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;161744 schreef : aah ok, ik dacht dat het de auto van Harry betrof, een witte GLT die al enkele jaren stil staat. Of is die al verkocht?
Harry van Lint?