alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Langdurige stilstand

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 21:47 #854080 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Langdurige stilstand

Bodejodel;161731 schreef : Dan zou ik zeker geen auto kopen die lang stil gestaan heeft. Dan ben je beter af met een wat betere auto.

Wat is een betere auto?
Het wordt voor mij een daily-driver, maar is toch ook meteen mijn 2e auto... Dat is eigenlijk wat ik met mijn oude 340 ook had; mijn 2e auto waar ik dagelijks W.W.-verkeer mee reed.

volvofiel;161732 schreef : Riskant... wordt dan wel echt een gok.

Ik ga niet zeggen wat je wel of niet moet doen, maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn 345 als dagelijkse auto had moeten gebruiken toen ik 'm net had.
Al zou het kunnen schelen dat je een injectie op het oog hebt.... maar dat kan ook juist in je nadeel werken.

Voorlopig weet ik nog niet hoe lang het duurt voordat ik een 2e auto echt nodig heb. Ik ben nu gewoon aan het rondkijken en deze springt er voor mij uit. Ik had net te laat Arnoud gemaild voor z'n 360 GLS, toen was er al een gegadigde.
Ik heb de beste man al gemaild voor info over de auto, maar heb nog reactie gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 22:11 #854082 door V300 register
als je in deze tijd van het jaar geen (verwarmde) sleutelplek binnen hebt en er wel per onmiddelijk dagelijks mee wil gaan rijden, moet ik je eigenlijk adviseren om gewoon een occasion met garantie te gaan kopen...

in ieder geval wat Jeroen al zegt, je gaat er hoe dan ook veel aan moeten doen.

Voorbeeld kan ik je zo opnoemen van een auto die nog maar 3 jaar stil gestaan heeft:

- remmen rondom open gemaakt, veel roest en vuil overal, achter remcylinders bijna per definitie naar de filistijnen (remklauwen voorzijde te redden met een revisieset)

- motorolie EERST aftappen, DAN filter vervangen, nieuwe olie erin, nieuwe distributieriem, dan pas denken aan starten vd motor. Oude olie als asfalt, dat moet maar op 1 plek = milieustraat. niet in je krukaslagers, tuimelaargalerij etc!!

Bij het vervangen van de riem draai je de krukas al enkele slagen rond zodat je kunt voelen of alles goed gangbaar is. Olie op de zuiger heeft alleen zin als je de auto weg gaat zetten voor langere tijd, niet als ie al een poos heeft gestaan.

Nog een belangrijk punt; brandstof. ik heb reeds 1 motor kapot gereden door met oude brandstof in de tank te gaan proefrijden. Check hoeveel er nog in de tank zit (niet adhv het metertje, de vlotter kan vast zitten!) en als het nog veel is (en het ruikt niet meer naar verse benzine) is het het beste om het zoveel mogelijk af te tappen. Dit kan best een uitdaging zijn!
Als er nog maar weinig in de tank zit; knikker je er 1 of 2 jerrycans verse benzine bij en is het wel OK.

Startpoging zelf is wat mij betreft een kwestie van de bougies eruit draaien (dat moet je toch want een goed begin is het halve werk; 4 nieuwe erin) en de startmotor bedienen tot het oliedruklampje uit gaat.
Dan de bougies terug erin en voor het echie proberen te starten.

Vervang uit voorzorg in ieder geval de drukslang tussen benzinepomp en carburateur, mits de auto een carburateur heeft dan :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 22:21 #854084 door V300 register
Per onmiddelijk nog niet, ligt eraan hoe snel ons huis is verkocht. En dan kan ik voorlopig nog met de huidige auto gaan rijden. Maar moet niet te lang duren.
En het (buiten-) sleutelen in deze tijd van jaar... Dat is een argument wat mij als voornaamste tegenstaat (niet jou aandragen, maar het daadwerkelijk uitvoeren).

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
30-11-2010 22:21 #854085 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Langdurige stilstand
Klinkt als een 360GLT.... ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 22:23 #854086 door V300 register

v0lv0freak;161739 schreef : Klinkt als een 360GLT.... ;)

Nope :uh-uhh:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 22:23 #854087 door V300 register
ja... ik heb gisteravond de thermostaat en wat benzineslangetjes staan vervangen... sleutelt niet lekker met smeltende sneeuw in je nek!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 22:24 #854088 door V300 register

antiekeradio;161741 schreef : ja... ik heb gisteravond de thermostaat en wat benzineslangetjes staan vervangen... sleutelt niet lekker met smeltende sneeuw in je nek!

't Houd wel je hoofd koel... :flame:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 22:25 #854089 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Langdurige stilstand
Eerst motor warm draaien, dan vervangen. Dan heb je het nog behaaglijk onder motorkap.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
30-11-2010 22:26 #854090 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Langdurige stilstand

menneke76;161740 schreef : Nope :uh-uhh:

aah ok, ik dacht dat het de auto van Harry betrof, een witte GLT die al enkele jaren stil staat. Of is die al verkocht? :)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 22:34 #854093 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Langdurige stilstand

menneke76;161734 schreef : Wat is een betere auto?

Een auto waar je gewoon meteen "zorgeloos" mee kunt gaan rijden.
(Zelfs een nagelnieuwe auto kun je natuurlijk niet voor 100% vertrouwen. Ik heb jaren terug voor mijn werk een jaar met een nieuwe Peugeot 206 gereden. Ik heb in die 50.000 km 3 keer langs de weg gestaan met een auto die volledig afgestorven was.)
Ik heb voor ? 600,- een 360 met een volledige onderhoudshistorie gekocht die 20 jaar lang van een ouder echtpaar was. Op de aankoopfactuur stond dat ze een 345 DLS van 7 jaar oud ingeruild hebben op mijn auto, elk boutje en moertje dat ooit vervangen is stond op de rekening. Met deze auto ben ik per direct mijn woon-werk verkeer 70 km / dag gaan rijden zonder gereedschap of reserveonderdelen mee te nemen. Ik heb alleen snel de distributieriem vervangen omdat die al een jaar "over de datum" was. Tot nu toe heeft hij mij nooit laten staan en heb ik nog steeds geen enkel echt gebrek gehad.

D?t is een betere auto, maar die zijn niet meer zo dik gezaaid. W?l de moeite waard om naar op zoek te gaan en op te wachten. Er zijn enkelen van ons die recent zulke auto's gevonden hebben, dus ze zijn er vast nog wel.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC