Econometer
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
DirkH;77009 schreef : Wat me opviel bij het rijden is dat als ik 80/90 km per uur rijd, wat ik normaal in z'n 4 doe, dat de econometer beduidend hoger uitslaat dan wanneer ik 80/90km per uur in z'n 3 rijd. Betekent dit dat het brandstofverbruik in z'n 3 lager is dan in z'n 4 bij deze snelheid? Wat meet de econometer precies?
De econometer meet de druk in het inlaatspruitstuk. Hoe verder de gasklep open staat, hoe hoger de druk en hoe hoger het verbruik.
Bij auto's met een carburateur geeft zo'n meter best een aardige indruk van het gebruik. Bij injectiemotoren iets minder. Buiten de hoeveelheid instromende lucht, speelt dan namelijk ook het motortoerental een belangrijkere extra rol in de inspuithoeveelheid (dus brandstofverbruik).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;77013 schreef : De econometer meet de druk in het inlaatspruitstuk. Hoe verder de gasklep open staat, hoe hoger de druk en hoe hoger het verbruik.
Bij auto's met een carburateur geeft zo'n meter best een aardige indruk van het gebruik. Bij injectiemotoren iets minder. Buiten de hoeveelheid instromende lucht, speelt dan namelijk ook het motortoerental een belangrijkere extra rol in de inspuithoeveelheid (dus brandstofverbruik).
Ok, ik ben benieuwd. Ik heb namelijk een gemiddeld verbruik van ca. 1 op 10 tot 1 op 11 met m'n 1.7 en ik ben nu een tank aan het proberen door maximaal in z'n 3 te rijden. Het toerental is wel hoog, dus dit is geen lange termijn oplossing voor het hoge verbruik, maar het zou kunnen duiden op een probleem met de 4e of 5e versnelling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
[edit] zoo deed ik er nou echt 3 minuten over om dat te typen:+[/edit]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;77016 schreef : stationair als het goed is mooi stabiel nog voor het midden van de witte zone
Daar staat ie zeker niet als ik 80km/uur rijd in z'n 4. Eerder tegen het rode aan. Daar staat ie wel ongeveer als ik 80km/uur rijd in z'n 3.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dus als je met een hoger toerental rondrijdt is dat vacuum groter en rijd je zogezegd zuiniger. Dus is de econometer niet echt zo'n heel goede indicatie van je brandstofverbruik, het enigste wat je eruit kan afleiden is dat als je je gaspedaal minder induwt, je minder verbruikt (maar dat hadden we zelf al bedacht)
Ik dacht; hoe lager in toeren, hoe minder verbruik: dus in plaats van 80 90 in 4de (of 3de) te rijden, probeer eens in vijfde (ik zit op 70 al in vijfde)
Klinkt ook logischer dacht ik:
gasklep toe = minder verbruik omdat hij minder benzine naar binnen trekt
dubbel zo hoge toeren, dan trekt hij per seconde dubbel zoveel naft = meer verbruik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
heb wel een 1400
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.