alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Econometer

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 20:39 #628225 door V300 register
Econometer is gemaakt door V300 register
Wat me opviel bij het rijden is dat als ik 80/90 km per uur rijd, wat ik normaal in z'n 4 doe, dat de econometer beduidend hoger uitslaat dan wanneer ik 80/90km per uur in z'n 3 rijd. Betekent dit dat het brandstofverbruik in z'n 3 lager is dan in z'n 4 bij deze snelheid? Wat meet de econometer precies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 21:00 #738660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Econometer

DirkH;77009 schreef : Wat me opviel bij het rijden is dat als ik 80/90 km per uur rijd, wat ik normaal in z'n 4 doe, dat de econometer beduidend hoger uitslaat dan wanneer ik 80/90km per uur in z'n 3 rijd. Betekent dit dat het brandstofverbruik in z'n 3 lager is dan in z'n 4 bij deze snelheid? Wat meet de econometer precies?

De econometer meet de druk in het inlaatspruitstuk. Hoe verder de gasklep open staat, hoe hoger de druk en hoe hoger het verbruik.

Bij auto's met een carburateur geeft zo'n meter best een aardige indruk van het gebruik. Bij injectiemotoren iets minder. Buiten de hoeveelheid instromende lucht, speelt dan namelijk ook het motortoerental een belangrijkere extra rol in de inspuithoeveelheid (dus brandstofverbruik).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 21:02 #738662 door V300 register

Ovlov 3.6L;77013 schreef : De econometer meet de druk in het inlaatspruitstuk. Hoe verder de gasklep open staat, hoe hoger de druk en hoe hoger het verbruik.

Bij auto's met een carburateur geeft zo'n meter best een aardige indruk van het gebruik. Bij injectiemotoren iets minder. Buiten de hoeveelheid instromende lucht, speelt dan namelijk ook het motortoerental een belangrijkere extra rol in de inspuithoeveelheid (dus brandstofverbruik).

Ok, ik ben benieuwd. Ik heb namelijk een gemiddeld verbruik van ca. 1 op 10 tot 1 op 11 met m'n 1.7 en ik ben nu een tank aan het proberen door maximaal in z'n 3 te rijden. Het toerental is wel hoog, dus dit is geen lange termijn oplossing voor het hoge verbruik, maar het zou kunnen duiden op een probleem met de 4e of 5e versnelling.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 21:03 #738663 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Econometer
de econometer meet kortgezegd het inlaatspruitstukvacuum. vol gas is geen vacuum (wijzer maximaal in het rood) stationair als het goed is mooi stabiel nog voor het midden van de witte zone, en tijdens het rijden gas los is vol vacuum, (wijzer staat maximaal in het witte gebied)

[edit] zoo deed ik er nou echt 3 minuten over om dat te typen:+[/edit]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 21:06 #738664 door V300 register

AvdAkker;77016 schreef : stationair als het goed is mooi stabiel nog voor het midden van de witte zone

Daar staat ie zeker niet als ik 80km/uur rijd in z'n 4. Eerder tegen het rode aan. Daar staat ie wel ongeveer als ik 80km/uur rijd in z'n 3.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 21:31 #738669 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Econometer
Stationair bij warme motor staat ie ONGEVEER in het midden van het witte gedeelte. Als je 80 rijdt in z'n 4 klopt het dat ie dicht tegen het rode aanstaat. In z'n 5 staat ie dan vaak precies op de grens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 22:19 #738677 door V300 register
Stationair staat hij bij mij helemaal op vol vacuum...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2008 22:56 #738682 door V300 register
Zolang de carb. goed was op m'n 1700 reed ik 1:15. Wel veel snelweg, maar ik hield met die auto ook wel van lekker scheuren op binnendoor-wegen. En dat kwam tussen 2 tankbeurten door ook wel regelmatig voor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 11:31 #738711 door V300 register
De econometer meet toch gewoon je vacuum in je inlaatspruitstuk?
Dus als je met een hoger toerental rondrijdt is dat vacuum groter en rijd je zogezegd zuiniger. Dus is de econometer niet echt zo'n heel goede indicatie van je brandstofverbruik, het enigste wat je eruit kan afleiden is dat als je je gaspedaal minder induwt, je minder verbruikt (maar dat hadden we zelf al bedacht)

Ik dacht; hoe lager in toeren, hoe minder verbruik: dus in plaats van 80 90 in 4de (of 3de) te rijden, probeer eens in vijfde (ik zit op 70 al in vijfde)

Klinkt ook logischer dacht ik:
gasklep toe = minder verbruik omdat hij minder benzine naar binnen trekt
dubbel zo hoge toeren, dan trekt hij per seconde dubbel zoveel naft = meer verbruik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2008 11:32 #738712 door V300 register
ik rijd trouwens 6,9 l op 100 km op lange stukken
heb wel een 1400

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC