- Berichten: 278
CVT opschakelvacuum
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
In verlengde van de mondjes boren geeft precies sitautie zoals in linkerplaat (uitgezonded de mooi afgeronde uiteinden).
EMVK wordt via tachorelais aangestuurd, maar dat is ook geintroduceerd, daarvoor wordt vaak de 'microswitch' geoemd. Al blikt uit de bijdragen van Gromsound dat er meerdere microswitches zijn, ook naast tachorelais. Wanneer is tachorelais geintroduceerd?
Eigenlijk zou je tegenwoordig het tachorealis natuurlijk kunnen vervangen door hippe dingen als een Arduino of zo een volledig programeerbare versie kunnen maken met curves en alles naar wens laten reageren. Lastigste is wrs de juiste connectiviteit, signalen in en uit. Maar we zijn hier niet omdat alles het nieuwste hi-tech moet zijn uiteraard....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik ben me er niet van bewust dat ik ''meerdere microswitches'' heb genoemd, er is er normaliter maar 1, op de gasklepas. oja onder de pookknop zit er ook nog een
arduino is wel een leuk idee, dan kan je eindelijk toetentalschakelpunt en hysterese vrij programmeren. wellicht afhankelijk maken van hoe snel de berijder het gas intrapt, dus of ie haast heeft of niet = extra potmeter op de gasklepas.
net op de terugreis van het werk even meegekeken op de opschakelvacmeter: langzaam optrekken tot 50 kmu = vanaf 25 km/u vlot oplopend vac tot begrenzing (bij mij 0.4).
flink optrekkend (half gas) op de invoegstrook van de A1 50 - 90 kmu: vac vrij constant op 0.25, ietsje oplopend bij bereiken 90 km/u maar gaat pas tegen de 0.4 begrenzing aan bij bewust gas liften. Toerental verandert dan overigens niet meer want de vario zit >70 kmu op de mechanische eindaanslag, centrifugaalkracht overheerst dan alle andere factoren. Op de provinciale weg kan je altijd rekenen op de trekker met hooibalen, mooi het pendeleffect even bekijken: tussen 30 en 45 km/u pendelt het tachorelais zodra je constante snelheid aanhoudt omdat het toerental te laag komt. irritant maar onvermijdelijk. Boven de 50 (stadsrondweg) is het net over dan houdt ie bij laagtoeren 0.4 vac.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvo300club.nl/de-volvo-300/modelontwikkeling/
Technisch zijn de eerste grote wijzigingen te melden; vanaf begin 1978 werkt de aansturing van de CVT niet meer met een mechanische schakelaar, maar met een toerental gestuurde schakeling.
Hierdoor wordt een veel rustiger rijgedrag bij lage snelheden verkregen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
Op 10 feb 19.06 L getankt tot eerste afslag van pomp..
Vandaag 19.06 L getankt, tot eerste afslag van pomp.
Dus precies hetzelfde verbruikt tussen de tankbeurten!
Leuke toevalligeheid, of een teken van hogerhand dat het lood om oud ijzer is?
Maar alleen liters, daar ging het niet om natuurlijk. Wat was het qua kilometers?
Bij eerste tankbeurt stond er 213km op de dagteller, 11.18km/L.
Nu stond er 188km op dagteller, 9.86 km/L
Is het onbetrouwbare meting? Ja, zeker achter de komma is niet betrouwbaar. Maar het verschil is wel forser en precies andersom dan beoogd.
Periode is vergelijkbaar geweest, 11 of 12 dagen.
Meeste ritten werk-woon-werk, 11-12 km per rit.
Wat was er anders? De EMVK doorboord, om te beginnen.Veel meer wind, meer regen, en ook meer en drukker verkeer. Meer file rijden, iets kortere met eenparige snelheid kunnen rijden. Paar keer wat bruusker moeten remmen, hetgeen de terugschakelkant actieert, en dan wat aarzelend terugkomt (punt vanaandacht dus). En in eerste periode heb ik ook twee ritten zitten van ongeveer 30km op een mooie zaterdag met weinig verkeer.
Als ik het zo opsom is het dus geen definiteif antwoord. Ik ga verder bijhouden dus.En eventueel weer eens terugwisselen om voor en na te kunnen vergelijken.
Wat me wel opviel laatste dagen, in fileverkeer: gasgeven schiet econometer makkelijk in het rood, eerder trekt ie niet echt. Mogelijk is het dus vooral prettig cruisen met redelijk constante snelheid (econometer/motorvacuum is dan echt wel dieper dan zonder het gaatje). Maar bij rollenen stilstaan en veel variatie bij lage snelheden is het mogelijk juist hoger verbruik? We gaan het zien, we houden u op de hoogte.
Ik heb wel de econometer nu aan de opschakelzijde gekoppeld, ben benieuwd of er nog iets gaat opvallen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 278
eipmiw;n417962 schreef : Deze fraaie technische uitwisseling verdient wel een artikel in de Volvoice vind ik! Ik ben zelf te a-technisch om dat te kunnen doen dus ik zou het erg op prijs stellen als 1 van jullie een tekst aan zou willen leveren. Of een co-productie, nog mooier! Dan krijgt Malenies een gratis lidmaatschap van 1 jaar
Zekers! Dat mooie stukje context is volgens bovenstaand citaat mogelijk zelfs een tijdje lidmaatschap waard...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Voor mij zijn bovenstaande reacties al meer dan voldoende waardering. Op vrijstelling van lidmaatschapsgeld zit ik echt niet te wachtten; dus doe er iets anders leuks van bv. taart voor het bestuur.
Misschien wel leuk om te weten dat ik een toerenteller en vacuümmeter naast elkaar heb ingebouwd.. Leuk om te zien wat er gebeurd tijdens het rijden. Ga proberen er een filmpje van te maken.
Weet ook nu ook eindelijk hoe de aansluitingen van de toerenteller op een makkelijk manier zijn te maken. Ook dat was zoeken ondanks alle bijdragen op het forum.[/SIZE]
[ATTACH=JSON]{"data-align":"none","data-size":"large","data-attachmentid":418068}[/ATTACH]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.