Aansluiten Tachorelais?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2010 15:56 #819262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluiten Tachorelais?
het tachorelais klikt NIET bij 1800 rpm. je kunt dit dus ook niet voelen als je hand erop legt :+

wat wel rond dat toerental zou moeten klikken is de opschakelkant van de EMVK (maar dat zie je dus ook als je het voltage meet vanuit het tachorelais)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2010 16:42 #819270 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aansluiten Tachorelais?
al is het over het algemeen wel lastig te horen de opschakelspoel aangezien je dan ook 1800+rpm moet hebben

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2010 21:44 #819297 door V300 register
Ah natuurlijk, de EMVK klikt idd. Bij mij is het duidelijk hoorbaar, zelfs in de auto :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2010 23:40 #819307 door V300 register
yep als die tegen het schutbord gemonteerd is kun je dat goed horen inderdaad.

maar als de emvk niet klikt, moet je spanning meten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2010 15:34 #819517 door V300 register
Sja, het blijft een mysterie.

Ik heb gister de EMVK omgewisseld voor een bewezen werkende uit een V340.
Ik weet vrij zeker dat de ontstekingpulsen aankomen; ik heb heb op dezelfde stekker een toerenteller aangesloten die prima werkt, en er is tussen dat punt en het relais ook geen draadbreuk.
Ik zal even gaan een luister- en meetsessie houden voor wat betreft klikken en stroom ontvangen. Super bedankt voor de input in ieder geval.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2010 18:34 #820312 door V300 register
Hmmm, net nog even gecheckt, maar het relais klikt niet bij contact aan. Ook de doormeetsessie leverde weinig op. Zou ik dan de pech hebben net twee slechte tachorelaissen te hebben gekocht?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-03-2010 09:39 #820342 door V300 register
Hoi, weet niet of dit een nieuwe post zou moeten worden maar sluit hier wel bij aan.

Zag in andere posts de "sportknop" voor de vario.;D
Lijkt mij dat je dan een schakelaar over de kickdown plaatst.

Kun je ook een "overdrive" creeren voor de vario. :hmmz2:
Dit door met een schakelaar de EMVK naar max. te sturen? Of moet de terugschakelkant dan ook tegelijkertijd spanningsloos gemaakt worden? Dat kan dan bijv. door 2 relais (1xmaak en 1xverbreek).

't is maar een idee om het verbruik en geluid nog verder terug te dringen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 10:34 #820343 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aansluiten Tachorelais?

Mkickert;136736 schreef : Hmmm, net nog even gecheckt, maar het relais klikt niet bij contact aan. Ook de doormeetsessie leverde weinig op. Zou ik dan de pech hebben net twee slechte tachorelaissen te hebben gekocht?

zou heel goed kunnen, als je zin hebt om een keertje langs Benschop te rijden kunnen we er evt samen even naar kijken; ik heb hier zowieso een goed tachorelais liggen

RenVeld;136767 schreef : Hoi, weet niet of dit een nieuwe post zou moeten worden maar sluit hier wel bij aan.

Zag in andere posts de "sportknop" voor de vario.;D
Lijkt mij dat je dan een schakelaar over de kickdown plaatst.

Kun je ook een "overdrive" creeren voor de vario. :hmmz2:
Dit door met een schakelaar de EMVK naar max. te sturen? Of moet de terugschakelkant dan ook tegelijkertijd spanningsloos gemaakt worden? Dat kan dan bijv. door 2 relais (1xmaak en 1xverbreek).

't is maar een idee om het verbruik en geluid nog verder terug te dringen.

de sportschakelaar wordt niet gebruikt over de kickdown maar over de opschakelspoel, het sporteffect wordt bepaald door de hoeveelheid toeren die de cvt gaat maken; immers vanaf 80kmh trek je veel agressiever door in z'n 3 als wanneer de bak al in z'n 5 staat.

normaal gesproken wordt dit bereikt door de bediening van de kickdown, met deze "sportschakeling" wordt echter ipv de kickdown te bedienen de opschakelspoel uitgeschakeld; de vario werkt dan dus zonder vacuumsturing en geeft een sportiever rijgedrag; zonder de enorme hoeveelheid toeren die je bij het bedienen van de kickdown krijgt.

om het verbruik terug te dringen bij een vario moet regelmatig de schijfafstand afgesteld worden; daarnaast kun je de opschakel-opbrengst van het emvk meten met een vacuummeter, rond de 400mbar is ideaal en er zijn zelfs emvk's die rond de 560mbar produceren (daar haal je vooral bij snelheden rond 50/60 veel voordeel mee) is de opbrengst echter lager dan zal het toerental over het algemeen ook iets hoger zijn als nodig is.

naast de vario is ook de staat van onderhoud enorm belangrijk wil je het verbruik terugdringen; van brandstofslang tot bougie moet alles gewoon in orde zijn en dan is met licht aangepast rijgedrag (ergo geen baksteen op het gaspedaal) 1 op 15 ineens geen probleem meer met een 340 vario.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-03-2010 17:38 #820383 door V300 register
Als je een echte overdrive op je variomatic wilt, zul je het in een mechanische oplossing moeten zoeken. De variomatic (of de CVT in het algemeen) heeft een lage en een hoge versnelling met alles daartussenin, en natuurlijk de eindoverbrenging. De EMVK zorgt er alleen maar voor dat de variomatic ook bij lage snelheden een hoge versnelling zoekt; eenmaal op de snelweg kunnen de centrifugaalgewichten het wel alleen aan, en is de variomatic sowieso in de hoogste versnelling, EMVK of niet. Wil je dus minder toeren, dan moet je de schijven wijzigen (veel succes), de eindreductie wijzigen (maar dan wijzig je alles, inclusief de lage versnelling) of een soort tussenbak maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2010 20:40 #820570 door V300 register
Grotere wielen/banden?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC