Aansluiten Tachorelais?
- V300 register
- Verbannen
-
wat wel rond dat toerental zou moeten klikken is de opschakelkant van de EMVK (maar dat zie je dus ook als je het voltage meet vanuit het tachorelais)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
maar als de emvk niet klikt, moet je spanning meten.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb gister de EMVK omgewisseld voor een bewezen werkende uit een V340.
Ik weet vrij zeker dat de ontstekingpulsen aankomen; ik heb heb op dezelfde stekker een toerenteller aangesloten die prima werkt, en er is tussen dat punt en het relais ook geen draadbreuk.
Ik zal even gaan een luister- en meetsessie houden voor wat betreft klikken en stroom ontvangen. Super bedankt voor de input in ieder geval.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Zag in andere posts de "sportknop" voor de vario.

Lijkt mij dat je dan een schakelaar over de kickdown plaatst.
Kun je ook een "overdrive" creeren voor de vario. :hmmz2:
Dit door met een schakelaar de EMVK naar max. te sturen? Of moet de terugschakelkant dan ook tegelijkertijd spanningsloos gemaakt worden? Dat kan dan bijv. door 2 relais (1xmaak en 1xverbreek).
't is maar een idee om het verbruik en geluid nog verder terug te dringen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zou heel goed kunnen, als je zin hebt om een keertje langs Benschop te rijden kunnen we er evt samen even naar kijken; ik heb hier zowieso een goed tachorelais liggenMkickert;136736 schreef : Hmmm, net nog even gecheckt, maar het relais klikt niet bij contact aan. Ook de doormeetsessie leverde weinig op. Zou ik dan de pech hebben net twee slechte tachorelaissen te hebben gekocht?
de sportschakelaar wordt niet gebruikt over de kickdown maar over de opschakelspoel, het sporteffect wordt bepaald door de hoeveelheid toeren die de cvt gaat maken; immers vanaf 80kmh trek je veel agressiever door in z'n 3 als wanneer de bak al in z'n 5 staat.RenVeld;136767 schreef : Hoi, weet niet of dit een nieuwe post zou moeten worden maar sluit hier wel bij aan.
Zag in andere posts de "sportknop" voor de vario.
Lijkt mij dat je dan een schakelaar over de kickdown plaatst.
Kun je ook een "overdrive" creeren voor de vario. :hmmz2:
Dit door met een schakelaar de EMVK naar max. te sturen? Of moet de terugschakelkant dan ook tegelijkertijd spanningsloos gemaakt worden? Dat kan dan bijv. door 2 relais (1xmaak en 1xverbreek).
't is maar een idee om het verbruik en geluid nog verder terug te dringen.
normaal gesproken wordt dit bereikt door de bediening van de kickdown, met deze "sportschakeling" wordt echter ipv de kickdown te bedienen de opschakelspoel uitgeschakeld; de vario werkt dan dus zonder vacuumsturing en geeft een sportiever rijgedrag; zonder de enorme hoeveelheid toeren die je bij het bedienen van de kickdown krijgt.
om het verbruik terug te dringen bij een vario moet regelmatig de schijfafstand afgesteld worden; daarnaast kun je de opschakel-opbrengst van het emvk meten met een vacuummeter, rond de 400mbar is ideaal en er zijn zelfs emvk's die rond de 560mbar produceren (daar haal je vooral bij snelheden rond 50/60 veel voordeel mee) is de opbrengst echter lager dan zal het toerental over het algemeen ook iets hoger zijn als nodig is.
naast de vario is ook de staat van onderhoud enorm belangrijk wil je het verbruik terugdringen; van brandstofslang tot bougie moet alles gewoon in orde zijn en dan is met licht aangepast rijgedrag (ergo geen baksteen op het gaspedaal) 1 op 15 ineens geen probleem meer met een 340 vario.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-