Aansluiten Tachorelais?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2010 18:11 #629984
door V300 register
Aansluiten Tachorelais? is gemaakt door V300 register
Beste heren,
Ik ben nu een tachorelais aan het inbouwen in mijn DAF 55, en natuurlijk ook een V340 EMVK.
Ik heb hiervoor het volgende schema aangehouden:
De aarde van het NC relais is op de originele aarde van de DAF EMVK aangesloten, de aarde van het tachorelais zelf is opnieuw getrokken naar de originele aardeplek (onder de ruitensproeiertank). Het NC relais wordt aangestuurd met de originele (witte) draad van de DAF EMVK.
Gek genoeg doet alleen de terugschakelkant het naar behoren. Bij geen enkel toerental geeft de opschakelkant vacuum. Ik heb het tachorelais met een diode aangepast zoals beschreven op Wouter Nieuwlaat's site.
De EMVK werkt prima, de auto rijdt nu namelijk nog op microswitch.
Ik heb het tachorelais ook uitgewisseld voor een ander, zonder resultaat.
Wie weet waar ik de fout in ben gegaan?
Ik ben nu een tachorelais aan het inbouwen in mijn DAF 55, en natuurlijk ook een V340 EMVK.
Ik heb hiervoor het volgende schema aangehouden:
De aarde van het NC relais is op de originele aarde van de DAF EMVK aangesloten, de aarde van het tachorelais zelf is opnieuw getrokken naar de originele aardeplek (onder de ruitensproeiertank). Het NC relais wordt aangestuurd met de originele (witte) draad van de DAF EMVK.
Gek genoeg doet alleen de terugschakelkant het naar behoren. Bij geen enkel toerental geeft de opschakelkant vacuum. Ik heb het tachorelais met een diode aangepast zoals beschreven op Wouter Nieuwlaat's site.
De EMVK werkt prima, de auto rijdt nu namelijk nog op microswitch.
Ik heb het tachorelais ook uitgewisseld voor een ander, zonder resultaat.
Wie weet waar ik de fout in ben gegaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2010 18:35 #819109
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aansluiten Tachorelais?
ik ben niet echt thuis in het Daf gebeuren; maar ik denk dat het bij pin 5 fout gaat.
terugschakelen lukt nu doordat de terugschakelspoel een extern systeem is wat enkel in het tachorelais onderbroken wordt op het moment dat het tachorelais actief aan het opschakelen is (en vrij staat in rust stand); om te kunnen terugschakelen hoeft het tachorelais zelf niet te werken
is die blauwe draad van de microswitch toevallig een signaaldraad? pin 5 hoort als 15+ voeding aangesloten te zijn
terugschakelen lukt nu doordat de terugschakelspoel een extern systeem is wat enkel in het tachorelais onderbroken wordt op het moment dat het tachorelais actief aan het opschakelen is (en vrij staat in rust stand); om te kunnen terugschakelen hoeft het tachorelais zelf niet te werken
is die blauwe draad van de microswitch toevallig een signaaldraad? pin 5 hoort als 15+ voeding aangesloten te zijn
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2010 21:51 #819162
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aansluiten Tachorelais?
Jup die moet gewoon 12V zijn, beetje vage omschrijving.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2010 21:54 #819163
door V300 register
Beetje dubbelop, 15 = +12V contactgeschakelde voeding.
AvdAkker;135506 schreef : 15+ voeding
Beetje dubbelop, 15 = +12V contactgeschakelde voeding.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2010 22:27 #819172
door V300 register
Ah ja, sorry, dat was inderdaad onduidelijk van me.
De blauwe draad van de microswitch is in principe constant +12V.
De blauwe draad van de microswitch is in principe constant +12V.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2010 22:31 #819174
door Anjo van den Akker
zit de groene draad (pin 1) op de kleine connector van de opschakelspoel aangesloten?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-02-2010 22:51 #819178
door V300 register
Hmmm, daar twijfel ik nu ook.
Wat ik wel weet: ik run dezelfde auto nu met V340 EMVK en de originele DAF microswitch die op de 32DIR is bevestigd (beugeltje gemaakt).
In die configuratie zijn de twee minpolen gekoppeld en aan aarde. De witte draad die nu het NC relais aanstuurt zit op de + van de terugschakelkant, en er loopt een (groene) draad van de microswitch naar de + van de opschakelkant. Die configuratie werkt prima.
Ik heb hem met het tachorelais dan ook op dezelfde wijze aangesloten, volgens het schema van hierboven, het lijkt me dan dat hij dan goed zou moeten werken? Daarom snap ik het zelf ook niet.
Wat ik wel weet: ik run dezelfde auto nu met V340 EMVK en de originele DAF microswitch die op de 32DIR is bevestigd (beugeltje gemaakt).
In die configuratie zijn de twee minpolen gekoppeld en aan aarde. De witte draad die nu het NC relais aanstuurt zit op de + van de terugschakelkant, en er loopt een (groene) draad van de microswitch naar de + van de opschakelkant. Die configuratie werkt prima.
Ik heb hem met het tachorelais dan ook op dezelfde wijze aangesloten, volgens het schema van hierboven, het lijkt me dan dat hij dan goed zou moeten werken? Daarom snap ik het zelf ook niet.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2010 23:00 #819185
door Anjo van den Akker
heb je al met een multimeter gemeten of je boven 1800rpm 12v krijgt parralel aan pen 1 en 3?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-02-2010 00:57 #819202
door V300 register
komen de ontstekingspulsen wel bij het tachorelais aan?
dat is een mogelijke verklaring voor dit gedrag.
als het interne relais omschakelt bij contact aan (dus zonder bergrem/voetrem/volgas) is eigenlijk alles in orde om opschakelvacuum te krijgen.
het enige wat dan nog roet in het eten kan gooien is de ontstekingspuls, of de transistor in het tachorelais zelf natuurlijk.
kun je het tachorelais niet even testen in een V300??
dat is een mogelijke verklaring voor dit gedrag.
als het interne relais omschakelt bij contact aan (dus zonder bergrem/voetrem/volgas) is eigenlijk alles in orde om opschakelvacuum te krijgen.
het enige wat dan nog roet in het eten kan gooien is de ontstekingspuls, of de transistor in het tachorelais zelf natuurlijk.
kun je het tachorelais niet even testen in een V300??
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-02-2010 14:25 #819257
door V300 register
Tachorelais moet je horen klikken bij 1800rpm.
Je kunt het ook voelen als je je hand erop houdt.
Denk ook dat de pulsen niet aankomen. Deze draad moet je zelf aanleggen vanaf de - van de bobine naar de tacho.
Je kunt het ook voelen als je je hand erop houdt.
Denk ook dat de pulsen niet aankomen. Deze draad moet je zelf aanleggen vanaf de - van de bobine naar de tacho.
Moderators: Mark Smeets