buzzer / zoemer

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 13:11 #629560 door V300 register
buzzer / zoemer is gemaakt door V300 register
bij het lezen in haynes zag ik dat na '83 de vario's een 'buzzer' (=zoemer) zouden hebben die iets verklikt (=waarschuwt) over de positie van de selectiepook.
ik kan het niet beamen omdat hier niks zoemt.
wat zou de buzzer moeten buzzen, in relatie tot P, R, N, en D??

waarschuwt (buzzt) ie als je in P probeert te starten of in R of D?

nog even een bij-vraagje: mag je met draaiende motor P selecteren, of moet je eerst de motor uitzetten en dan naar P shiften?
(dat je in P niet mag starten heb ik inmiddels gelezen, het ging overigens wel :hmmz2: )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 13:31 #801344 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer

roestjager;122085 schreef : nog even een bij-vraagje: mag je met draaiende motor P selecteren, of moet je eerst de motor uitzetten en dan naar P shiften?
(dat je in P niet mag starten heb ik inmiddels gelezen, het ging overigens wel :hmmz2: )


In P stand staat de auto in de versnelling. Van mij mag je in P starten, alleen dan niet achteraf klagen dat je koppeling naar z'n grootje is. In principe kan het ook, alleen starten doe je vaak met choke en iets meer toeren en vanaf 1150 pakt de koppeling aan (mits je auto goed onderhoud heeft).

Zelf gebruik ik de P stand zelden, alleen als ik op een helling parkeer en dan nog zet ik hem eerst in N alvorens te starten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 13:38 #801346 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer

Lucluc;122090 schreef : dan niet achteraf klagen dat je koppeling naar z'n grootje is.

er bestaat blijkbaar een verkeerd idee.
vanaf het moment dat ik zag dat je niet in P moet starten, heb ik het niet meer gedaan..
(ik wil de boel echt niet stuk maken hoor!!)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 13:42 #801348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer
het probleem met de P is niet het starten

zodra de pook in P staat is namelijk standaard de 'ontkoppelaar' ingeschakeld die de koppeling tot 2000 rpm vrij houdt.

het probleem treedt dus pas op zodra je meer dan 2000 rpm gaat gasgeven.
dan 'smoort' de motor en lijkt het alsof hij geen power heeft.
in werkelijkheid ben je alle beschikbare PK's op dat moment aan het opstoken op de koppelingsplaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 13:45 #801350 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer
De P-stand is niets meer dan de achteruitversnelling ingeschakeld met een mechanisch blokkeersysteem erop, vergelijkbaar met wat gewone automaten ook hebben. De koppeling heeft daar echter maling aan, die grijpt nog steeds aan als het toerental te hoog wordt --> slijtage. Echt heel veel kwaad kan het niet bij starten omdat het aangrijpmoment in P wordt verlaat naar 2.000 toeren, als ik me niet vergis, en daar kom je niet eens aan als je de choke gebruikt... maar just to be safe, altijd starten in N.

Dat van die buzzer ('an audible sound' aldus mijn Haynes) heb ik nooit begrepen; je hoort gewoon hartverscheurend tandengeknars als je de pook ergens tussen N en D parkeert en de knop loslaat :/

EDIT: ^^ what he said ^^

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 14:23 #801354 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer

Niels;122096 schreef : je hoort gewoon hartverscheurend tandengeknars als je de pook ergens tussen N en D parkeert en de knop loslaat :/

dat geluid ken ik (helaas, schaam-schaam), maar ik begreep dat dat niet de buzzer/het buzzen was.
(er moet volgens haynes iets zitten met een microswitch).
(misschien de kap van de selectorvoet maar eens verwijderen, weet alleen nog niet echt hoe, de plaatjes in haynes wijken af van hetgeen ik zie (geen 4 schroeven van boven te zien))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 14:30 #801355 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer
Microswitch is van een DAFFFFF FFFF FFF FF F

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 14:33 #801356 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer

Lucluc;122101 schreef : Microswitch is van een DAFFFFF FFFF FFF FF F

van een Dikke Berta hoop ik dan toch?! :yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 14:37 #801357 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer

Lucluc;122101 schreef : Microswitch is van een DAFFFFF FFFF FFF FF F


?n van iedere vario, onder de knop van de pook.

Bij de oer-343's zat er g??n microswitch onder de pook, maar w?l een op de carburateur (in plaats van het tachorelais)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-10-2009 20:47 #801381 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic buzzer / zoemer
Zojuist mijn zoveelste 'beam me up, scotty-momentje' beleefd:

roestjager;122085 schreef : ik kan het niet beamen....

"Ik kan het niet bieeeemen." Z?ooo debiel als je dit jezelf 'hoort' denken :D

Excuus voor offtopic, ik kon het niet laten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD