EMVK vraagje
- Aymat Chaintrier
- Nieuw lid
-
Ik heb een vraag voor de CVT specialisten

Ik heb in mijn bezit (tussen al mijn 300s

Ik heb dus meteen de leidingen van de EMVK en de EMVK zelf gecheckt. De membranen zijn in perfecte staat, het tachorelais lijkt me ook perfect in orde.
Maar ik heb iets ontdekt: er is, volgens mij, een inversie van 2 kabels, met name de groene/gele en de bruine. De bruine kabel ligt aan de kant van de zekeringenkast, de groene/gele aan de kant van het expansietankje. (zie foto) Op mijn 2 andere varios is het omgekeerd. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van dat hoge toerental? Zijn er gevolgen voor het tachorelais, een gebroken element misschien?
Bedankt voor uw reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de connectors zouden maar op 1 manier moeten passen, omdat een van de 4 aansluitingen een stuk smaller is dan de rest. Het bijbehorende stekkertje past dan ook alleen op die aansluiting.
aan die kant moet de dunne slang zitten (ze verschillen, maar niet veel)
dat is het opschakelvacuum
de kant met 2 brede connectors, heeft ook de iets dikkere slang, en dat is dus het terugschakelvacuum.
tip; systeem testen volgens het stappenplan van de website (onder techniek)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Mss heeft Anjo wel nog een ander idee, maar dat moet je even geduld hebben tot hij het leest!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Aymat Chaintrier
- Nieuw lid
-
Aan de andere kant zijn de 2 aansluitingen gelijk, reden van de mogelijke inversie tussen de groen/gele en bruine kabel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Aymat Chaintrier
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
grijs is de - voor opschakelzijde
daarnaast heb je geel/groen en bruin voor de terugschakelzijde, en aangezien er geen diode parralel op deze spoel staat, mag je die laatste 2 monteren zoals je wilt.
Aymat, zet een multimeter parralel aan deze spoel, selecteer voltmeting en zet het contact aan. bedien vervolgens de bergremschakelaar en dan pas mag je iets in de richting van 12v aflezen, vervolgens zet je de schakelaar uit en moet hij direct naar 0v gaan. is dat niet het geval, dan heb je een gescheurd soldeereilandje in je tachorelais.
herhaal dat voor de kickdownschakelaar en voor de remdrukschakelaar. beide items moeten bij bediening direct 12v op de spoel geven, en bij loslaten direct terugvallen. is dat niet het geval, dan heb je een storing aan een van deze zenders, bij de remdrukschakelaar kun je de gele en rode draad direct doorverbinden, en bij de kickdownschakelaar kun je aan de binnenzijde van de auto het geel/groene draadje van de kickdownschakelaar direct aan massa hangen. nieuwe of andere goede gaskabel/remdrukzender monteren is altijd beter uiteraard.
is het spannings gedeelte goed dan start je de motor en kijk je of het emvk aan de terugschakelzijde niet zuigt zonder de bergremschakelaar te bedienen, doet hij dat wel dan ligt er een klepje los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Aymat Chaintrier
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
:woops:Thon Daf 46;120218 schreef : Alleen is het schakel gedrag wel iets anders met name bij het afremmen en ik hoor heel regelmatig een relais tikken. Ik heb nog steeds het idee dat er iets nog niet helemaal klopt, weten jullie wat er mogelijk nog mis is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.