EMVK vraagje

  • Aymat Chaintrier
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 11:15 #629223 door Aymat Chaintrier
EMVK vraagje is gemaakt door Aymat Chaintrier
Hallo!

Ik heb een vraag voor de CVT specialisten :-)

Ik heb in mijn bezit (tussen al mijn 300s :-) ) een vario uit 91, mooie speciale uivoering met metaalkleur (blauw 219) en versieringen. Ik had deze wagen gekocht verleden jaar, met het bekend probleem van een te hoog toerental. De wagen heeft sindsdien stilgestaan maar ik wens nu het probleem aan te pakken.

Ik heb dus meteen de leidingen van de EMVK en de EMVK zelf gecheckt. De membranen zijn in perfecte staat, het tachorelais lijkt me ook perfect in orde.

Maar ik heb iets ontdekt: er is, volgens mij, een inversie van 2 kabels, met name de groene/gele en de bruine. De bruine kabel ligt aan de kant van de zekeringenkast, de groene/gele aan de kant van het expansietankje. (zie foto) Op mijn 2 andere varios is het omgekeerd. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van dat hoge toerental? Zijn er gevolgen voor het tachorelais, een gebroken element misschien?

Bedankt voor uw reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2009 11:21 #786634 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK vraagje
oe, daar twijfel ik even. ik kijk persoonlijk zelden of nooit naar draadkleuren


de connectors zouden maar op 1 manier moeten passen, omdat een van de 4 aansluitingen een stuk smaller is dan de rest. Het bijbehorende stekkertje past dan ook alleen op die aansluiting.

aan die kant moet de dunne slang zitten (ze verschillen, maar niet veel)
dat is het opschakelvacuum

de kant met 2 brede connectors, heeft ook de iets dikkere slang, en dat is dus het terugschakelvacuum.




tip; systeem testen volgens het stappenplan van de website (onder techniek)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2009 11:26 #786635 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK vraagje
Denk dat je vooral met een Multimeter moet gaan zoeken eigenlijk! Dat staat idd in het stappenplan zoals wouter heeft aangegeven!
Mss heeft Anjo wel nog een ander idee, maar dat moet je even geduld hebben tot hij het leest!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2009 11:58 #786640 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK vraagje
De stekkers aan de opschakelkant kunnen maar op 1 manier vast, want het (ik meen) groene draadje heeft een kleiner stekkertje. Uit ervaring weet ik dat het bij de draden aan de andere kant van de emvk niet uitmaakt hoe ze zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Aymat Chaintrier
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 12:01 #786642 door Aymat Chaintrier
Beantwoord door Aymat Chaintrier in topic EMVK vraagje
Klopt, ??n van de aansluitingen is iets kleiner, maar dat is aan de kant van het opschakelsysteem.

Aan de andere kant zijn de 2 aansluitingen gelijk, reden van de mogelijke inversie tussen de groen/gele en bruine kabel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Aymat Chaintrier
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 12:03 #786643 door Aymat Chaintrier
Beantwoord door Aymat Chaintrier in topic EMVK vraagje
Ahhh ok, geen verschil dus blijkbaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 12:14 #786644 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic EMVK vraagje
groen is de + voor opschakelzijde
grijs is de - voor opschakelzijde

daarnaast heb je geel/groen en bruin voor de terugschakelzijde, en aangezien er geen diode parralel op deze spoel staat, mag je die laatste 2 monteren zoals je wilt.

Aymat, zet een multimeter parralel aan deze spoel, selecteer voltmeting en zet het contact aan. bedien vervolgens de bergremschakelaar en dan pas mag je iets in de richting van 12v aflezen, vervolgens zet je de schakelaar uit en moet hij direct naar 0v gaan. is dat niet het geval, dan heb je een gescheurd soldeereilandje in je tachorelais.

herhaal dat voor de kickdownschakelaar en voor de remdrukschakelaar. beide items moeten bij bediening direct 12v op de spoel geven, en bij loslaten direct terugvallen. is dat niet het geval, dan heb je een storing aan een van deze zenders, bij de remdrukschakelaar kun je de gele en rode draad direct doorverbinden, en bij de kickdownschakelaar kun je aan de binnenzijde van de auto het geel/groene draadje van de kickdownschakelaar direct aan massa hangen. nieuwe of andere goede gaskabel/remdrukzender monteren is altijd beter uiteraard.

is het spannings gedeelte goed dan start je de motor en kijk je of het emvk aan de terugschakelzijde niet zuigt zonder de bergremschakelaar te bedienen, doet hij dat wel dan ligt er een klepje los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Aymat Chaintrier
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2009 12:44 #786648 door Aymat Chaintrier
Beantwoord door Aymat Chaintrier in topic EMVK vraagje
Perfect! Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ga alles testen met een multimeter, ik hou jullie op de hoogte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2009 08:32 #799583 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK vraagje
Onze 343 wilde opeens niet meer opschakelen. Gisteren de speurtocht naar de oorzaak gedaan. Ik verdacht eerst de remdrukschakelaar omdat die het soms ineens wel deed met wat spatische rembeweging. Uiteindelijk na blaastest e.d. de emvk (die *loterubbers) eruit gehaald waarbij opviel dat een kant erg warm was. Met een andere emvk gedeeltelijk vervangen, dat hielp niets en de linkerkant gezien vanuit auto was behoorlijk warm. Ik had nog een complete emvk en die gemonteerd en nu ineens wel opschakelen. Alleen is het schakel gedrag wel iets anders met name bij het afremmen en ik hoor heel regelmatig een relais tikken. Ik heb nog steeds het idee dat er iets nog niet helemaal klopt, weten jullie wat er mogelijk nog mis is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2009 08:15 #799859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK vraagje

Thon Daf 46;120218 schreef : Alleen is het schakel gedrag wel iets anders met name bij het afremmen en ik hoor heel regelmatig een relais tikken. Ik heb nog steeds het idee dat er iets nog niet helemaal klopt, weten jullie wat er mogelijk nog mis is?

:woops:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD