opschakelen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2009 12:26 #628839 door V300 register
opschakelen is gemaakt door V300 register

Volvo300club schreef : Controle van de EMVK

Nu de slangen bij de EMVK los liggen kun je als volgende de werking van de klep zelf controleren.
Het is het eenvoudigste om de EMVK te testen door met lopende motor de bergrem aan te zetten, hierdoor moet de aansluiting voor slang B gaan zuigen.

Als je (met de bergrem weer uit) het motortoerental voorzichtig verhoogt tot boven de 1800 toeren per minuut moet de aansluiting voor slang A gaan zuigen.

Slang A is voor het 'opschakel' vacu?m, deze kun je herkennen aan de iets dunnere vacu?mleiding, en aan het feit dat die kant van de EMVK een aansluiting van normale breedte, en een smalle aansluiting heeft.
Slang B is voor het 'terugschakel' vacu?m, deze heeft dus een iets dikkere vacu?mleiding, en 2 normale aansluitpunten.

Resultaat 1:
Beide aansluitingen beginnen te zuigen onder de genoemde omstandigheden.
Dit is mooi, want alles lijkt naar behoren te werken.
Bij onregelmatige klachten kun je het elektrische gedeelte van de diagnose nog ter controle doorlopen.

Resultaat 2:
Bij ??n of beide van deze 2 testen "klikt" de klep wel (je hoort en voelt de magneet inschakelen) maar er komt geen zuiging bij de slang aansluiting. Dit betekent dat de EMVK defect is, er is binnenin een rubberklepje afgebroken.

Resultaat 3:
Als bij een of beide testen de EMVK niet zuigt, en ??k niet "klikt", moet de elektrische schakeling nagekeken worden:

als er bij sluiting A geen vacuum gezogen wordt, klopt het dan dat je overmatig veel toeren maakt met optrekken?

mvg,
jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2009 12:40 #769022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic opschakelen
ja, dat is logisch.

edit heb je resultaat 2, of 3?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-04-2009 12:47 #769025 door V300 register
dat weet ik nog niet, ik probeer te vinden waarnaar ik direct zou moeten zoeken.

het "probleem" is.
koppelingsplaten slippen niet meer, je voelt en ziet de auto goed optrekken. ik ben niet in het bezit van een toerenteller in de auto. ik weet wel dat de auto mooi terug schakeld. dus de toeren/km ph lijst zullen voor 90% zeker kloppen.

bij gas geven hoor je de motor meteen in de toeren schieten. zonder dat de vario de tijd heeft om "terug" te schakelen.
je hoort ook een mooie tik bij het inschakelen van de bergrem. ook bij het rijden van 50kmph merk je een verschil in toeren.

ik heb nog een emvk liggen, al weet ik niet of deze nog werkt.

zonder dat ik nog iets gecontroleerd heb verwacht ik dat de uitkomst 2 zal zijn. maar wou even weten dat, dat ook de oorzaak zou kunnen zijn.

is het moeilijk om een emvk te reviseren? en wat is daarbij allemaal nodig?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2009 19:06 #769254 door V300 register
okee emvk getest.

grappig. het is juist slang a "opschakel" wel zuigt bij hogere toeren. en b "terugschakel" die niet zuigt bij omschakelen van bergremschakelaar.

nu heb ik nog een emvk die weer precies andersom reageerd. maw b zuigt zo hard met de bergremschakelaar aan dat de motor amper loopt. en als deze wordt uitgeschakeld zuigt a niet, ook niet bij hele hoge toeren.

zou ik van deze 2, 1 kunnen maken. en hoe moeilijk is dit?
vergelijkbaar met een rembekrachter reviceren? wellicht een carb?

groet,

de klik hoor je duidelijk bij beide

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2009 19:09 #769257 door V300 register
De losse 'compartimenten' van de emvk zitten met drie lange schroeven aan elkaar vast, dus 'aus zwei mach eins' en klaar :)

Al vind ik het vreemd dat de bergrem niets doet. Die heeft normaal veel minder te lijden dan de opschakelzijde van de emvk. Spoeltje kapot waarschijnlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2009 19:49 #769278 door V300 register
juist, als je duidelijk de klik hoort, is het elektronische gedeelte in orde. (ook de spoeltjes)

Klepje kan juist door lange tijd niet-gebruik vastplakken, en in 1 keer rats afgescheurd worden als je hem dan toch een keer aanspreekt.

EDIT; het uit 2 delen 1 maken kan inderdaad prima. LET WEL GOED OP hoe alles in elkaar zit, en maak desnoods eerst tekeningen van hoe de aansluitingen precies zitten etc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-04-2009 13:13 #769414 door V300 register
cool ik ga morgen of zaterdag aan de slag, misschien vanavond wel.

ik zou kijken of ik een foto rapportage kan maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2009 12:15 #769644 door V300 register
nou het viel inderdaad erg mee om de "units" te vervangen. en inderdaad op de terugschakel ventiel was het rubber mooi afgebroken.

ik er een goede unit opzetten en installeren,

nu werkt het opschakel systeem niet, rubber is goed, en ik heb 2 spoelen geprobeerd. allebei werken ze niet.

klik is mooi te horen

iemand een idee?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 13:19 #769652 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic opschakelen
klik is mooi te horen?

heb je een beter gehoor als ik, want het opschakelspoeltje is enkel te horen boven de 1800 toeren bij draaiende motor, ik hang er altijd een multimeter parralel aan op voltmeting, dan weet ik of 't spoeltje spanning krijgt:)

dat opschakelspoeltje heeft overigens een diode, die kan ontploffen of kortsluiten, en als ie kortsluit knalt de eindtor in het tachorelais er ook uit:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2009 13:41 #769661 door V300 register
sorry de klik met de bergremschakelaar. als deze aan gaat slaat de motor ongeveer uit.

als ik de toeren langszaam opkrik voel ik geen zuigging bij de opschakelslang.

trouwens, wellicht een punt. opschakelen is meer toeren maken? dan zou het kunnen dat de slangen er verkeerd opzitten. dan is dit al sind ik de auto gekocht heb.

welke slang zuigt harder, de opschakel of terugschakel.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC