opschakelen
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo300club schreef : Controle van de EMVK
Nu de slangen bij de EMVK los liggen kun je als volgende de werking van de klep zelf controleren.
Het is het eenvoudigste om de EMVK te testen door met lopende motor de bergrem aan te zetten, hierdoor moet de aansluiting voor slang B gaan zuigen.
Als je (met de bergrem weer uit) het motortoerental voorzichtig verhoogt tot boven de 1800 toeren per minuut moet de aansluiting voor slang A gaan zuigen.
Slang A is voor het 'opschakel' vacu?m, deze kun je herkennen aan de iets dunnere vacu?mleiding, en aan het feit dat die kant van de EMVK een aansluiting van normale breedte, en een smalle aansluiting heeft.
Slang B is voor het 'terugschakel' vacu?m, deze heeft dus een iets dikkere vacu?mleiding, en 2 normale aansluitpunten.
Resultaat 1:
Beide aansluitingen beginnen te zuigen onder de genoemde omstandigheden.
Dit is mooi, want alles lijkt naar behoren te werken.
Bij onregelmatige klachten kun je het elektrische gedeelte van de diagnose nog ter controle doorlopen.
Resultaat 2:
Bij ??n of beide van deze 2 testen "klikt" de klep wel (je hoort en voelt de magneet inschakelen) maar er komt geen zuiging bij de slang aansluiting. Dit betekent dat de EMVK defect is, er is binnenin een rubberklepje afgebroken.
Resultaat 3:
Als bij een of beide testen de EMVK niet zuigt, en ??k niet "klikt", moet de elektrische schakeling nagekeken worden:
als er bij sluiting A geen vacuum gezogen wordt, klopt het dan dat je overmatig veel toeren maakt met optrekken?
mvg,
jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
edit heb je resultaat 2, of 3?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het "probleem" is.
koppelingsplaten slippen niet meer, je voelt en ziet de auto goed optrekken. ik ben niet in het bezit van een toerenteller in de auto. ik weet wel dat de auto mooi terug schakeld. dus de toeren/km ph lijst zullen voor 90% zeker kloppen.
bij gas geven hoor je de motor meteen in de toeren schieten. zonder dat de vario de tijd heeft om "terug" te schakelen.
je hoort ook een mooie tik bij het inschakelen van de bergrem. ook bij het rijden van 50kmph merk je een verschil in toeren.
ik heb nog een emvk liggen, al weet ik niet of deze nog werkt.
zonder dat ik nog iets gecontroleerd heb verwacht ik dat de uitkomst 2 zal zijn. maar wou even weten dat, dat ook de oorzaak zou kunnen zijn.
is het moeilijk om een emvk te reviseren? en wat is daarbij allemaal nodig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
grappig. het is juist slang a "opschakel" wel zuigt bij hogere toeren. en b "terugschakel" die niet zuigt bij omschakelen van bergremschakelaar.
nu heb ik nog een emvk die weer precies andersom reageerd. maw b zuigt zo hard met de bergremschakelaar aan dat de motor amper loopt. en als deze wordt uitgeschakeld zuigt a niet, ook niet bij hele hoge toeren.
zou ik van deze 2, 1 kunnen maken. en hoe moeilijk is dit?
vergelijkbaar met een rembekrachter reviceren? wellicht een carb?
groet,
de klik hoor je duidelijk bij beide
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Al vind ik het vreemd dat de bergrem niets doet. Die heeft normaal veel minder te lijden dan de opschakelzijde van de emvk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Klepje kan juist door lange tijd niet-gebruik vastplakken, en in 1 keer rats afgescheurd worden als je hem dan toch een keer aanspreekt.
EDIT; het uit 2 delen 1 maken kan inderdaad prima. LET WEL GOED OP hoe alles in elkaar zit, en maak desnoods eerst tekeningen van hoe de aansluitingen precies zitten etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ik zou kijken of ik een foto rapportage kan maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
ik er een goede unit opzetten en installeren,
nu werkt het opschakel systeem niet, rubber is goed, en ik heb 2 spoelen geprobeerd. allebei werken ze niet.
klik is mooi te horen
iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
heb je een beter gehoor als ik, want het opschakelspoeltje is enkel te horen boven de 1800 toeren bij draaiende motor, ik hang er altijd een multimeter parralel aan op voltmeting, dan weet ik of 't spoeltje spanning krijgt:)
dat opschakelspoeltje heeft overigens een diode, die kan ontploffen of kortsluiten, en als ie kortsluit knalt de eindtor in het tachorelais er ook uit:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
als ik de toeren langszaam opkrik voel ik geen zuigging bij de opschakelslang.
trouwens, wellicht een punt. opschakelen is meer toeren maken? dan zou het kunnen dat de slangen er verkeerd opzitten. dan is dit al sind ik de auto gekocht heb.
welke slang zuigt harder, de opschakel of terugschakel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.