Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb sinds enige tijd een Volvo 340 1.4 vario, weliswaar staat hij nu geschorst weg in een schuur. Van de zomer komt hij naar buiten. Nu is het echter zo dat ik er wel al mee heb gereden om hem naar die schuur te brengen. Natuurlijk niet de kortste route en heb tussendoor ook wel even wat lol gemaakt. Waarbij regelmatig het gaspedaal volledig tegen de bodem lag. Allemaal heel leuk, dat is nu eenmaal het lot denk ik voor een 340 heden ten dage!

Groetjes!
Een angstige, maar o zo trotse 340DL bezitter!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Met al dit geleerde verwachten we dat een groot aantal deelnemers zelf meer aan probleemoplossing en onderhoud van hun variosysteem kunnen doen.
Voor de clubleden is er ook een lijst met adressen die vertellen met welke garage's positieve ervaringen zijn wat betreft onderhoud en kennis van de Volvo 300. (lidmaatschap kost 30 euro per jaar en je krijgt o.a. korting bij Brezan, bij clubleden en bij evenementen en vier keer per jaar het clubblad, en nog veel andere voordelen)
- V300 register
- Verbannen
-

Even wachten op de experts, dan komt er vanzelf een wat exacter antwoord.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat Niels zegt kan, maar misschien is het waarschijnlijker dat de kickdown-schakelaar onder het gaspedaal blijft hangen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
kickdown functie kun je dan via de bergremschakelaar nabij de pook bedienen, werkt prima.
overigens, dit is zeker weten de kickdownschakelaar, de mijne was ook na amper 5 minuten heerlijk trappen finaal naar de klote:)
door dat dit een massaschakeling is met een normaal gesloten kring, is de kring open bij een verrotte kickdownschakelaar, waardoor de low gearing ingeschakeld wordt, en waarbij de vario dus wat meer toeren maakt. op deze manier verwijder je de kickdownschakelaar zelf uit het elektrisch systeem hiervoor en houd je de remdruksensor en bergremschakelaar over als terugschakel mediums.
dit topic mag trouwens naar techniek cvt / variomatic voor de mod die zich verveelt;)
- V300 register
- Verbannen
-

Nog even voor de duidelijkheid, het duurt echt wel tien minuten ongeveer voordat hij weer terug gaat naar een
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
vdb340;87774 schreef : Op het AW-forum heb ik er ook naar gevraagd en die zeiden V-snaartjes, of ook wel versleten jarretels.
:lol::lol::lol::humor::humor::humor::humor::humor::humor:
goed, laat ik daar verder maar geen woorden aan vuil maken, ik heb mezelf inmiddels weer van de grond geraapt en ben weer in m'n stoel gaan zitten:+
kijk, wil je echt zeker weten of het wat anders is als dat ik zeg, plop dan de motorkap open, laat de motor lopen als hij volgens jou veel teveel toeren maakt bij het rijden, en ga dan naar de rechterkant van de motorruimte, daar zie je tussen het ruitensproeier/koelvloeistofresevor en de zekeringenkast een vreemd uitziend object met een paar slangetjes eraan, ervanuitgaand dat je nu links naar de voorruit van je auto kijkt, rechts naar de binnenzijde van de motorkap trek je nu de slang van dat apparaat af welke zich het verst linksonderin bevind (zijn 4 aansluitingen in totaal op dat ding, dus het kan niet missen) als dat slangetje los is, hoor je een zuig geluid.
doe het nu nogmaals, maar dan als de motor de normale toeren/geluiden maakt, als hij dan niet zuigt, dan is het wel zeker dat het daarin te vinden is.
het feit dat je aangeeft dat het gebeurd als je vol gas geeft is een directe indicatie dat het om de kickdownschakelaar gaat, je hebt het in eerste instantie niet door maar ook bij forsremmen wordt van hetzelfde elektrisch circuit gebruikt gemaakt, dus de aansturing in het tachorelais is verder in orde.
bovenstaande post van mij, een extra draadje maken is 5 minuten werk. een andere gaskabel monteren kan ook en is een half uurtje werk, maar waarom moeilijk doen als makkelijk kan;) een extra draadje erin bouwen kost je nagenoeg niets, een gaskabel een paar tientjes.
trouwens, schadelijk: nee, maar als hij blijft hangen maakt de motor meer toeren wat vanzelfsprekend voor een hoger verbruik zorgt.
- V300 register
- Verbannen
-

www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3904964
- V300 register
- Verbannen
-
en wat Anjo zegt is echt niet sleutelen hoor, is minder dan 5 minuutjes werk, zeer simpel en je kan echt niets verkeerd doen!
succes
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Niels;87785 schreef : Die laatste tip om naar het V3C Forum te verwijzen was in ieder geval goed... maar -BUMP- is dan ook familie van een clublid heh
www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3904964
-BUMP- is sinds kort zelfs eigenaar van een heuse 343 2.0 DLS die ik net even APK-klaar heb gemaakt

Enne, officieel moet er minimaal 96 RON in, maar dat is er niet meer, dus gooi er maar 98 in.
Mijn 343'tje had veeeeel betere rij-eigenschappen op 98 dan op 95.