Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 14:43 #628498 door V300 register
Hoi!

Ik heb sinds enige tijd een Volvo 340 1.4 vario, weliswaar staat hij nu geschorst weg in een schuur. Van de zomer komt hij naar buiten. Nu is het echter zo dat ik er wel al mee heb gereden om hem naar die schuur te brengen. Natuurlijk niet de kortste route en heb tussendoor ook wel even wat lol gemaakt. Waarbij regelmatig het gaspedaal volledig tegen de bodem lag. Allemaal heel leuk, dat is nu eenmaal het lot denk ik voor een 340 heden ten dage! ;) Als ik na wat fun weer rustiger ga rijden blijft de Volvo gedurende misschien wel een kwartier hoog in z'n toeren. Hij blijft maar herrie maken eigenlijk. Na verloop van tijd zakt dit weer wel. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Is het iets ernstigs? Is het dermate ernstig dat ik de 'belofte' van de garagist dat hij voor 200 euro wel door de apk zou komen wel op mijn buik kan schrijven? :P

Groetjes!

Een angstige, maar o zo trotse 340DL bezitter!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 14:55 #753745 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario
Welkom op dit forum. Er zijn meer mensen bij de club die af en toe de vario op en ook wel eens over de toeren brengen. Het kan, maar betekend wel eerdere slijtage van onderdelen en soms het uitvallen daarvan. Daarvoor hebben we komende zondag 15 februari een cursusdag voor onderhoud van het variosysteem. Wat we precies gaan doen staat op de site www.volvo300club.nl vermeld onder het kopje evenementen.

Met al dit geleerde verwachten we dat een groot aantal deelnemers zelf meer aan probleemoplossing en onderhoud van hun variosysteem kunnen doen.

Voor de clubleden is er ook een lijst met adressen die vertellen met welke garage's positieve ervaringen zijn wat betreft onderhoud en kennis van de Volvo 300. (lidmaatschap kost 30 euro per jaar en je krijgt o.a. korting bij Brezan, bij clubleden en bij evenementen en vier keer per jaar het clubblad, en nog veel andere voordelen)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 15:10 #753747 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario
Waarschijnlijk blijft je tachorelais 'hangen', omdat je aangeeft dat de situatie zich na een poosje weer herstelt. Dat zou echter niet meer dan een paar tellen moeten duren. Als je, zoals je omschrijft, het gaspedaal tegen de bodem werkt, zorgt een schakelaar ervoor dat de transmissie in een lage versnelling blijft (t.b.v. acceleratie). Dat werkt schijnbaar nog correct :)

Even wachten op de experts, dan komt er vanzelf een wat exacter antwoord.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 15:16 #753749 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario
Welkom op ons forum!

Wat Niels zegt kan, maar misschien is het waarschijnlijker dat de kickdown-schakelaar onder het gaspedaal blijft hangen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 17:28 #753780 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario
men verwijderd de zwarte karton plaat met de 4 drukknoppen boven het pedalbox gedeelte, men pakt het gaspedaal beet en gaat omhoog totdat er een geel/groen draadje gevonden is. deze trek je los van het gaskabelmechanisme en hier maak je een draadje aan dat je direct aan massa legt.

kickdown functie kun je dan via de bergremschakelaar nabij de pook bedienen, werkt prima.

overigens, dit is zeker weten de kickdownschakelaar, de mijne was ook na amper 5 minuten heerlijk trappen finaal naar de klote:)

door dat dit een massaschakeling is met een normaal gesloten kring, is de kring open bij een verrotte kickdownschakelaar, waardoor de low gearing ingeschakeld wordt, en waarbij de vario dus wat meer toeren maakt. op deze manier verwijder je de kickdownschakelaar zelf uit het elektrisch systeem hiervoor en houd je de remdruksensor en bergremschakelaar over als terugschakel mediums.

dit topic mag trouwens naar techniek cvt / variomatic voor de mod die zich verveelt;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 18:36 #753807 door V300 register
Sorry, ik wist niet goed waar ik het onderwerp thuis moest brengen. Maar, dit klinkt allemaal heel technisch! Op het AW-forum heb ik er ook naar gevraagd en die zeiden V-snaartjes, of ook wel versleten jarretels. Maar, aangezien hier allemaal 300 rijders zitten, vertrouw ik hier meer op. Alleen is het ernstig, kan ik er mee blijven rijden en moet ik er maar mee leren leven? Zelf heb ik nog nooit aan een auto gesleuteld namelijk. Ik zie het meer als iets om in te rijden! ;) Maar, hij moet wel blijven natuurlijk. Zou het duur zijn om dat te laten repareren? Geweldig trouwens al die foto's op de site. Wat een heerlijk model is het ook eigenlijk. Jarenlang al een beetje naar gekeken, af en toe eens internet afgestruind, en opeens verkopen ze 'm aan de deur! En net als dat je de kinderpostzegelverkopers niet met een 'nee' terug naar huis stuurt, weiger je zo'n 340 ook niet. Nog even een domme vraag misschien, maar 98 tanken is toch beter voor de auto? In mei ga ik hem laten keuren, valt het mee en rijdt hij weer prima, dan lijkt het me wel wat om lid te worden. Maar wie weet, worden de kosten te hoog en moet ik weer wachten op een huis-aan-huis-verkoper.
Nog even voor de duidelijkheid, het duurt echt wel tien minuten ongeveer voordat hij weer terug gaat naar een rustig acceptabel geluidsniveau.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 18:44 #753809 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario

vdb340;87774 schreef : Op het AW-forum heb ik er ook naar gevraagd en die zeiden V-snaartjes, of ook wel versleten jarretels.

:lol::lol::lol::humor::humor::humor::humor::humor::humor:

goed, laat ik daar verder maar geen woorden aan vuil maken, ik heb mezelf inmiddels weer van de grond geraapt en ben weer in m'n stoel gaan zitten:+

kijk, wil je echt zeker weten of het wat anders is als dat ik zeg, plop dan de motorkap open, laat de motor lopen als hij volgens jou veel teveel toeren maakt bij het rijden, en ga dan naar de rechterkant van de motorruimte, daar zie je tussen het ruitensproeier/koelvloeistofresevor en de zekeringenkast een vreemd uitziend object met een paar slangetjes eraan, ervanuitgaand dat je nu links naar de voorruit van je auto kijkt, rechts naar de binnenzijde van de motorkap trek je nu de slang van dat apparaat af welke zich het verst linksonderin bevind (zijn 4 aansluitingen in totaal op dat ding, dus het kan niet missen) als dat slangetje los is, hoor je een zuig geluid.

doe het nu nogmaals, maar dan als de motor de normale toeren/geluiden maakt, als hij dan niet zuigt, dan is het wel zeker dat het daarin te vinden is.

het feit dat je aangeeft dat het gebeurd als je vol gas geeft is een directe indicatie dat het om de kickdownschakelaar gaat, je hebt het in eerste instantie niet door maar ook bij forsremmen wordt van hetzelfde elektrisch circuit gebruikt gemaakt, dus de aansturing in het tachorelais is verder in orde.

bovenstaande post van mij, een extra draadje maken is 5 minuten werk. een andere gaskabel monteren kan ook en is een half uurtje werk, maar waarom moeilijk doen als makkelijk kan;) een extra draadje erin bouwen kost je nagenoeg niets, een gaskabel een paar tientjes.

trouwens, schadelijk: nee, maar als hij blijft hangen maakt de motor meer toeren wat vanzelfsprekend voor een hoger verbruik zorgt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 19:11 #753817 door V300 register
Die laatste tip om naar het V3C Forum te verwijzen was in ieder geval goed... maar -BUMP- is dan ook familie van een clublid heh :)

www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3904964

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 19:17 #753820 door V300 register
98 is niet beter voor de auto

en wat Anjo zegt is echt niet sleutelen hoor, is minder dan 5 minuutjes werk, zeer simpel en je kan echt niets verkeerd doen!

succes

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 20:52 #753847 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Hogere toeren na 'fun' met mijn Volvo 340 1.4 vario

Niels;87785 schreef : Die laatste tip om naar het V3C Forum te verwijzen was in ieder geval goed... maar -BUMP- is dan ook familie van een clublid heh :)

www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3904964

-BUMP- is sinds kort zelfs eigenaar van een heuse 343 2.0 DLS die ik net even APK-klaar heb gemaakt :D

Enne, officieel moet er minimaal 96 RON in, maar dat is er niet meer, dus gooi er maar 98 in.

Mijn 343'tje had veeeeel betere rij-eigenschappen op 98 dan op 95.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC