"kenner" het spoor bijster
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2008 22:23 #627741
door Anjo van den Akker
"kenner" het spoor bijster is gemaakt door Anjo van den Akker
nadat ik m'n tacho gebruikt heb om diagnose te stellen bij de 343 van Thon de Koning reed mijn wagen niet meer als 't hoort.
nou was eerst het verhaal dat hij bergrem continue aanstuurde, en opschakelen niet meer activeerde.
ik wisselde voor de grap nog met m'n reserve emvk en dat hielp niet.
binnen op de werkbank met de emvk's aan de slag gegaan en beide diodes (wtf?) waren doorgebrand. ik monteerde bij 1 een nieuwe en probeerde 't weer met het zelfde resultaat, weer naar binnen om door te meten en ook die diode (hagelnieuwe en voor montage nog doorgemeten) was eruit geklapt.
toen maar aan de slag met het tacho, de eindtor doorgemeten en die was goed, alle weerstanden waren goed en het relaisspoeltje werkte ook ok...
er zaten al scheurtjes rond de grote soldeervlakken van het relais dus ik heb deze voor de gelegenheid ook gelijk maar even her-gesoldeerd.
toen heb ik het tacho aangesloten zonder emvk en de stekkers doorgemeten, ik kreeg op de opschakelzeide 30 milivolt en boven de 1800 toeren liep dat op naar 120 milivolt en de terugschakelzijde bleef hangen rond de 40 milivolt.. erg vreemd.
nou ging ik afgelopen avond de tacho relais stekker doormeten,
punt 4 is normaliter massa, maar bij mij niet..
punt 5 was keurig netjes 12v voeding
en punt 6 is normaal 0 ohm, en bij mij 33,124 Mega ohm..
nou probeerde ik in ieder geval die massa weer aan de gang te krijgen en heb ik om even te proberen een los connectortje met draadje in de stekker gemaakt met de andere kant van het draadje direct op de - pool van de accu. weer gestart en toerental verhoogd maar opschakelen doet hij nog steeds niet..
ook zou hij door de 33,124 Mega ohm op punt 6 de terugschakelzijde aan moeten sturen, maar als ik m'n connectortje op het spoeltje duw gebeurt er niets en als ik hem voor de zekerheid even nameet meet ik een spanning in milivolts...
ik begin zo langzamerhand te twijfelen aan de bundel, zekering 14 was heel, net als alle overige zekeringen.
ik krijg maar geen spanning op m'n emvk spoelen.
wie bied nog raad?
nou was eerst het verhaal dat hij bergrem continue aanstuurde, en opschakelen niet meer activeerde.
ik wisselde voor de grap nog met m'n reserve emvk en dat hielp niet.
binnen op de werkbank met de emvk's aan de slag gegaan en beide diodes (wtf?) waren doorgebrand. ik monteerde bij 1 een nieuwe en probeerde 't weer met het zelfde resultaat, weer naar binnen om door te meten en ook die diode (hagelnieuwe en voor montage nog doorgemeten) was eruit geklapt.
toen maar aan de slag met het tacho, de eindtor doorgemeten en die was goed, alle weerstanden waren goed en het relaisspoeltje werkte ook ok...
er zaten al scheurtjes rond de grote soldeervlakken van het relais dus ik heb deze voor de gelegenheid ook gelijk maar even her-gesoldeerd.
toen heb ik het tacho aangesloten zonder emvk en de stekkers doorgemeten, ik kreeg op de opschakelzeide 30 milivolt en boven de 1800 toeren liep dat op naar 120 milivolt en de terugschakelzijde bleef hangen rond de 40 milivolt.. erg vreemd.
nou ging ik afgelopen avond de tacho relais stekker doormeten,
punt 4 is normaliter massa, maar bij mij niet..
punt 5 was keurig netjes 12v voeding
en punt 6 is normaal 0 ohm, en bij mij 33,124 Mega ohm..
nou probeerde ik in ieder geval die massa weer aan de gang te krijgen en heb ik om even te proberen een los connectortje met draadje in de stekker gemaakt met de andere kant van het draadje direct op de - pool van de accu. weer gestart en toerental verhoogd maar opschakelen doet hij nog steeds niet..
ook zou hij door de 33,124 Mega ohm op punt 6 de terugschakelzijde aan moeten sturen, maar als ik m'n connectortje op het spoeltje duw gebeurt er niets en als ik hem voor de zekerheid even nameet meet ik een spanning in milivolts...
ik begin zo langzamerhand te twijfelen aan de bundel, zekering 14 was heel, net als alle overige zekeringen.
ik krijg maar geen spanning op m'n emvk spoelen.
wie bied nog raad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-07-2008 00:01 #720373
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic "kenner" het spoor bijster
anjo kijk even op ledenmenu daar staat schema tacho tussen 5 en 6 staat de relaisspoel , dus kijk even of de aansluitpunten van de spoel ook niet moeten worden doorgesoldeerd
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2008 00:05 #720374
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic "kenner" het spoor bijster
dat is heel toevallig wim, ik heb die pagina ook net 5 minuten geleden gevonden en ga hier morgen ook mee verder!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-07-2008 00:13 #720375
door V300 register
anjo stuurtor is een open collector is wat lastig onbelast te meten.
Handiger is even 2 dasbordlampjes aan te sluiten in plaats van de spoelen dan kun je zien wat er gebeurt
Handiger is even 2 dasbordlampjes aan te sluiten in plaats van de spoelen dan kun je zien wat er gebeurt
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2008 15:04 #720391
door Anjo van den Akker
ja maar met een lampje doe je de functie van de diode die in de opschakelzijde gemonteerd is teniet en blaas je alsnog de tor op?
overigens heeft het een en ander aan geexperimenteer een paar grappige details opgeleverd:
sluit je de opschakel slang aan op een bergrem ventiel dat continue aanstaat (= niet gedrosseld): slippende koppeling tot 15kmh, je rijd 30 met 1500 toeren en 60 met 1800 toeren.)
misschien wat om een extra vacuum bypass te maken voor de opschakelzijde om ipv het normale opschakelvacuum vol vacuum te gebruiken om bij constante snelheid minder toeren te maken, word dan apart bediend met een schakelaartje en je moet hem uiteraard uitzetten als je afremt (anders blijft hij voluit in hoogste versnelling staan en rijd je weg met slippende koppeling)
't heb hier de hele ochtend geregend, misschien ga ik straks nog aan de slag met m'n schematje, ben benieuwd..
overigens heeft het een en ander aan geexperimenteer een paar grappige details opgeleverd:
sluit je de opschakel slang aan op een bergrem ventiel dat continue aanstaat (= niet gedrosseld): slippende koppeling tot 15kmh, je rijd 30 met 1500 toeren en 60 met 1800 toeren.)
misschien wat om een extra vacuum bypass te maken voor de opschakelzijde om ipv het normale opschakelvacuum vol vacuum te gebruiken om bij constante snelheid minder toeren te maken, word dan apart bediend met een schakelaartje en je moet hem uiteraard uitzetten als je afremt (anders blijft hij voluit in hoogste versnelling staan en rijd je weg met slippende koppeling)
't heb hier de hele ochtend geregend, misschien ga ik straks nog aan de slag met m'n schematje, ben benieuwd..
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2008 16:08 #720394
door Anjo van den Akker
vanmiddag tussen de buien door maar weer even aan de slag gegaan met een schone gedachtengang,
dit keer niet eerst het opschakelgedeelte aan de gang te krijgen maar het feit dat er continue teruggeschakeld werd proberen te verhelpen.,
remdrukschakelaar doorgelust, nog steeds 12V op m'n terugschakelspoel
bergremschakelaar doorgelust, nog steeds 12V op m'n terugschakelspoel
kickdownschakelaar geel/groene draad aan massa gehangen, verrek 0V op de spoel!
nou, voor de gein maar gestart en toerental naar + 1800, en ja hoor opschakelen werkt ook.
dus even een geheugensteuntjes voor de volgende keer:
je tacho regelt: ?f de ene spoel, ?f de andere: is je bergrem bekrachtigd dan schakelt hij ook niet op.
achteraf was het kinderspel, maar ik taste toch even in het duister:D
bij deze, wie heeft er zin om voor een b14.4e een gaskabel met de werkende kickdownschakelaar op te sturen? ik heb de mijne nu al 2x gerepareerd maar ik denk dat hij nu wel overleden is.
ik maak straks een stekkertje zodat ik de geel/groene draad op een norm manier aan de massa kan hangen.
eerst maar weer wachten tot het droog is...
wim bedankt voor het meedenken!
dit keer niet eerst het opschakelgedeelte aan de gang te krijgen maar het feit dat er continue teruggeschakeld werd proberen te verhelpen.,
remdrukschakelaar doorgelust, nog steeds 12V op m'n terugschakelspoel
bergremschakelaar doorgelust, nog steeds 12V op m'n terugschakelspoel
kickdownschakelaar geel/groene draad aan massa gehangen, verrek 0V op de spoel!
nou, voor de gein maar gestart en toerental naar + 1800, en ja hoor opschakelen werkt ook.
dus even een geheugensteuntjes voor de volgende keer:
je tacho regelt: ?f de ene spoel, ?f de andere: is je bergrem bekrachtigd dan schakelt hij ook niet op.
achteraf was het kinderspel, maar ik taste toch even in het duister:D
bij deze, wie heeft er zin om voor een b14.4e een gaskabel met de werkende kickdownschakelaar op te sturen? ik heb de mijne nu al 2x gerepareerd maar ik denk dat hij nu wel overleden is.
ik maak straks een stekkertje zodat ik de geel/groene draad op een norm manier aan de massa kan hangen.
eerst maar weer wachten tot het droog is...
wim bedankt voor het meedenken!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2008 18:13 #720403
door Anjo van den Akker
alles weer teruggebouwd, draadje aangelegd tussen geel/groene draad bij kickdownschakelaar en massaschroef voor je clignoteurhandle. t werkt perfect en als k nu ff vlot wil accelereren gewoon ff de bergremschakelaar gebruiken, ideale (tijdelijke) oplossing!
alleen nog 1 dingetje om uit te zoeken, de normale massadraad voor het tacho had een weerstandswaarde van maar liefst 80 kilo ohm..... waar dat vandaan komt mag joost weten.. ik heb er tijdelijk een nieuw massadraadje voor aangelegd, direct naar de - pool van de accu
alleen nog 1 dingetje om uit te zoeken, de normale massadraad voor het tacho had een weerstandswaarde van maar liefst 80 kilo ohm..... waar dat vandaan komt mag joost weten.. ik heb er tijdelijk een nieuw massadraadje voor aangelegd, direct naar de - pool van de accu
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-07-2008 23:38 #720424
door V300 register
Hoi anjo, zo zie je maar weer je wordt gemakkelijk op vereerde been gezet !
Je zoekt in tacho en oorzaak zit ergens anders.
Voor wat betreft de diode die is om de tegen-emk te blussen van de spoel in de emvk (de spanningspiek kan zo hoog zijn dat de stuurtor overlijd)
Een lampje heeft geen inductie en dus ook geen tegen emk
Je zoekt in tacho en oorzaak zit ergens anders.
Voor wat betreft de diode die is om de tegen-emk te blussen van de spoel in de emvk (de spanningspiek kan zo hoog zijn dat de stuurtor overlijd)
Een lampje heeft geen inductie en dus ook geen tegen emk
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2008 23:50 #720427
door Anjo van den Akker
ja idd, hoe blond kan ik wezen, er zit niet voor niets een diode:D
en 't klopt ook. want bij de 343 mat ik 0 ohm op het spoel met diode, doordat de diode kaduuk was, wat er weer voor zorgde dat de tor naar de knoppen ging, bij het vorige emvk was de diode ontploft en lag in 2 stukken.
ik wijt dat bij mijn emvk's de diode's eruit klapten aan de slechte massa, maar dat moet ik nog uitzoeken, heb geen idee waarom de weerstand op die massadraad zo hoog is:S overigens heb ik ervoor gekozen om het tachorelais origineel te houden, en heb ik een tussenbundel gefabriceerd met wisselbare diode. leek mij wat makkelijker.
en 't klopt ook. want bij de 343 mat ik 0 ohm op het spoel met diode, doordat de diode kaduuk was, wat er weer voor zorgde dat de tor naar de knoppen ging, bij het vorige emvk was de diode ontploft en lag in 2 stukken.
ik wijt dat bij mijn emvk's de diode's eruit klapten aan de slechte massa, maar dat moet ik nog uitzoeken, heb geen idee waarom de weerstand op die massadraad zo hoog is:S overigens heb ik ervoor gekozen om het tachorelais origineel te houden, en heb ik een tussenbundel gefabriceerd met wisselbare diode. leek mij wat makkelijker.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-07-2008 00:30 #720440
door V300 register
de hoge weerstand op de massadraad duidt op een draad met 'koper rot' ofwel vochtinwerking.
dan is de koperen ader van de draad grotendeels/geheel weggevreten door vochtinwerking.
vaak een plekje waar de isolatie beschadigd is oid.
dan is de koperen ader van de draad grotendeels/geheel weggevreten door vochtinwerking.
vaak een plekje waar de isolatie beschadigd is oid.
Moderators: Mark Smeets